تحقق شعار « تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین » از علم تا عمل

تحقق شعار « تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین » از علم تا عمل

تحقق شعار « تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین » از علم تا عمل
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در ابتدای تحویل سال ۱۴۰۱ هجری شمسی شعار سال نو را بنام «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» مزین کردند. اگر از ابتدای دهه سال ۱۳۹۰ مرور کنیم، اقتصاد و تولید دو مولفه ای است که مورد توجه ایشان قرار گرفته است زیرا دشمنان و بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد و معیشت مردم را مورد هدف قرار دادند. از اهمیت اقتصاد مردم می‌توان به حدیثی از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام اشاره کرد که می فرمایند: اگر فقر در خانه ای وارد شود ایمان از آن خانه می‌رود. به همین منظور رهبر انقلاب سالهای مختلف را با شعارهای اقتصادی شامل: «جهاد اقتصادی»، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی»، «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، «دولت و ملت همدلی و همزبانی»، «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، «حمایت از کالای ایرانی»، «رونق تولید و جهش تولید»، «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» خطاب به مسئولین و در راس آن به دولت بیان داشتند. از طرفی وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس های خبری خود از فشار حداکثری ترامپ بر علیه ایران را اظهار کرده که تشدید تحریم های اقتصادی از پررنگ ترین آنان بوده است؛ لذا نگاه راهبردی رهبری انقلاب سبب شده که این تحریم ها با رونق گرفتن تولید و همچنین صبر و استقامت ملت ایران اسلامی خنثی گردد.
چرا تولید دانش بنیان؟
چرخ اقتصاد کشور با تولید می چرخد و تولید سبب اشتغال جوانان می گردد. یکی از شعارهای اصلی دولت ها، رفع بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است. جوانان خلاق و صاحب ایده ای که گره های مختلفی را با ایده های فناورانه و نوآورانه خود گشوده اند و آن را تبدیل به یک محصول دانش بنیان کرده‌اند. اشتغال جوانان یکی از مهمترین مولفه های زندگی اسلامی – ایرانی است چرا که با ایجاد اشتغال، جوانان درآمد پایدار داشته و درآمد پایدار سبب ازدواج می گردد.
مخاطب شعار سال کیست؟
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان دو مخاطب اصلی می باشند که باید فروش محصولات دانش بنیان را افزایش دهند تا با افزایش فروش و توسعه بازار، اشتغال جوانان صورت گیرد. البته باید یاداوری کرد که سایر وزارتخانه و سازمان ها هم باید به شکل جهادی در هسته اجرای امور ورود پیدا کنند. از طرفی پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در وزارت عتف و مراکز نوآوری و خلاق در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان بازوان اجرایی در استان ها می باشند که وظیفه عمده آنان، کمک به تجاری سازی و فروش ایده های دانش پایه است.
مشتری محصولات دانش بنیان کیست؟
اصلی ترین مشتری محصولات دانش بنیان، دولت است که بدنه بزرگی شامل شرکت ها، سازمان ها و ادارات دارد. از شرکت های حوزه نفتی و عمرانی تا سازمان های مالیاتی و بیمه ای در رفع چالش های خود نیازمند محصولات دانش بنیان هستند. حال با توجه به اینکه بیش از دو دهه از فعالیت شرکت های فناور و دانش بنیان سپری می شود و این شرکت ها به بلوغ قابل توجهی رسیده‌ اند نامگذاری سال ۱۴۰۱ با ویژگی های مطرح شده توسط مقام معظم رهبری کاملا دقیق، کارشناسی و به هنگام می باشد. چراکه امروز قدرت اقتصادی کشور در گرو شرکت های دانش بنیان است. شرکت هایی که تعدادشان به بیش از ۷۰۰۰ رسیده و با تنوع محصولات خود در دو دهه اخیر خوش درخشیدند؛ از تولید رادیوداروها، واکسن و پهپادهای بدون سرنشین گرفته تا تولید پوست مصنوعی انسان و ماهواره ها.
«تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» یعنی تحکیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انشاالله.


محمد ابراهیم پور
مدیر مرکز رشد و نوآوری شهرستان آمل
لینک اصل خبر در سایت مرکز رشد واحدهای فناور آمل

    منبع خبر

    مرکز رشد واحدهای فناور آمل

    مرکز رشد واحدهای فناور آمل

    مرکز رشد واحدهای فناور آمل یک مرکز رشد در شهر آمل می باشد

      نظرات