استارتاپ جدید گوگل خانه شما را با انرژی درون زمین گرم می کند

استارتاپ جدید گوگل خانه شما را با انرژی درون زمین گرم می کند

به گزارش اکوسیستم، یکی از پروژه های سری گوگل در حال تبدیل شدن به یکی از شرکت های متعلق به آن است. اخیرا استارتاپ جدیدی به نام Dandelion (به معنی قاصدک) از آزمایشگاه سری و آینده نگرانه “X” شرکت آلفابت که مادر همان گوگل خودمان است، سر برآورده است. این استارتاپ سیستم گرمایش و سرمایش زمین گرمایی مقرون به صرفه ای را برای خانه ها فراهم می کند. سیستم های فعلی اغلب گران قیمت بوده و هزینه نصب آن ها نیز سر به فلک می کشد. همین عوامل باعث دلسردی صاحب خانه ها در به کارگیری این فناوری شده است.

سیستم های زمین گرمایی خانه ها از انرژی موجود در زمین و آب استفاده می کنند. از آنجایی که انرژی زمین گرمایی در زمین تولید و ذخیره می شود، این سیستم ها لوله های پلاستیکی را در درون زمین به کار گرفته و آن را به داخل خانه پمپ می کنند.

در فصل زمستان، آب موجود در لوله ها گرمای درون زمین را جذب می کنند. در مرحله بعد، آب به داخل خانه پمپ شده و محیط و هوا را گرم می کند. در تابستان، پمپ ها هوای گرم را گرفته و ضمن خارج کردن آن از خانه، از طریق لوله ها آن را به درون زمین منتقل می کنند.

نصب این لوله ها که “حلقه های زمینی” نام دارند زیر حیاط خانه ها دشوار بوده و فرایند پر دردسری را شامل می شود. این کار به حفاری های عمیقی بیشتر از ۳۰۰ متر در زیر زمین نیاز دارد.

اما حفاری های Dandelion سریع و آسان انجام شده و تنها به یک یا دو گودال عمیق با عرض چند اینچ وابسته است.

هزینه استفاده از این سیستم چیزی در حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار است که در مقایسه با هزینه ۶۰ هزار دلاری سیستم ها قدیمی، بسیار به صرفه تر است.

سیستم های زمین گرمایی برای محیط زیست بسیار بهتر هستند چرا که انتشار دی اکسید کربن را به شدت کاهش می دهند. قرار است سیستم Dandelion  به زودی در بخش شمالی ایالات متحده عرضه شود. سیستم های سنتی گرمایی و سرمایی این منطقه به دلیل استفاده گسترده از سوخت هایی همچون نفت و پروپان، مقدار قابل توجهی گاز کربن تولید می کنند.

به گفته شورای ساختمان های سبز ایالات متحده، ساختمان ها مسئول انتشار ۳۹ درصد از گاز دی اکسید کربن در این کشور محسوب می شوند. بخش اعظمی از این گاز ها به دلیل احتراق سوخت های فسیلی برای تامین انرژی سیستم های گرمایی، سرمایی، روشنایی، لوازم و تجهیزات برقی تولید می شود.

Dandelion آخرین پروژه آزمایشگاه X است که اکنون به شرکتی مجزا تبدیل شده است. در ماه دسامبر سال گذشته، شرکت آلفابت پروژه خودرو های خودران را به یک استارتاپ مستقل با نام Waymo تبدیل نمود و آن را به شرکت اطلاعات بهداشتی Verily و Google Watch که اکنون بخشی از اندروید است، متصل کرد.

بسیاری این تقسیم را یک حرکت بزرگ می دانند که همچون پروژه لون در آینده جهان تاثیرات چشمگیری دارد. شرکت آلفابت در این پروژه تصمیم دارد تا دسترسی به اینترنت را از طریق بالون در مناطق دور افتاده فراهم کند.

در حال حاضر، این شرکت در حال عقد قرارداد با مشتریان نیویورکی بوده و قصد دارد تا در آینده با نصاب های سیستم های گرمایش و سرمایش محلی همکاری کند.

    نظرات