مسیر ورود به بازارهای جهانی برای صنعت غذا هموار نیست

مسیر ورود به بازارهای جهانی برای صنعت غذا هموار نیست

به گفته مهدی کریمی تفرشی، رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی، حمایت از تولیدات داخلی و توجه به صنعت‌گران ایرانی عواملی موثر در ایجاد اشتغال پایدار هستند، زیرا هم اکنون کیفیت کالای ایرانی در مقایسه با کالای کشورهای صنعتی تفاوت چندانی ندارد.

به گزارش اکوسیستم، تفرشی گفت: می‌توان با تلاش برای افزایش دانش فنی در حوزه صنعت بسته بندی، فاصله‌ی موجود بین کیفیت کالای ایرانی در مقایسه با کالای کشورهای صنعتی را کاهش داد.

وی افزود: برجام نتایج مثبتی بر شرایط و رونق نسبی بازار‌های داخلی و خارجی محصولات و تولید صنایع غذایی ایرانی داشته است، زیرا که در زمان تحریم‌ها تولید‌ كنندگان برای تأمین مواد اولیه با مشكلات زیادی در زمینه نقل و انتقال ارز، قیمت تمام شده بالاتر مواد اولیه وارداتی و… مواجه بودند. اما در حال حاضر تا حد زیادی از این مشکلات کاسته شده و درهای بازارهای جهانی روی محصولات صنایع غذایی كشورمان گشوده شده است ولی حقیقت آن است كه درصورت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO)، حذف بعضی از حمایت‌های تعرفه‌ای از صنایع داخلی و شكل گرفتن فضای رقابتی بیشتر، اغلب بنگاه‌های تولیدی داخل کشور از جمله صنعت غذا و صنعت بسته ‌بندی شرایط مطلوبی نداشته و كالای‌های تولیدی آن‌ها کیفیت و قیمت مناسب برای رقابت در بازارها جهانی را ندارد.

تفرشی گفت: لزوما برای افزایش رقابت، ارتقای سطح كیفی و كاهش هزینه تولید در صنایع مختلف كشور نیاز به پیوستن به سازمان تجارت جهانی نیست، بلكه می‌توان كالای با کیفیت را با قیمتی مناسب تولید کرد و با استفاده از نظام توزیع كارآمد رقبای خارجی در بازار مصرف داخلی و بازارهای هدف صادراتی به رقابت پرداخت.

وی افزود: محقق شدن این هدف با چالش‌هایی روبرو است، یكی از مشكلات این صنعت كمبود نقدینگی به منظور اصلاح زیر ساخت‌ها و خریداری کردن دستگاه‌های بسته بندی جدید است. صنعت غذا به اصلاح ساختارها و ماشین‌آلات بسته بندی مدرن احتیاج دارد و رفع این معضلات نیز احتیاج به سرمایه گذاری‌های هنگفتی است كه با کمک نظام بانکی می‌تواند محقق شود. بانک‌ها باید به منظور حمایت از تولید، تسهیلات را با احتساب تعرفه‌های تولید در اختیار صنعت غذا بگذارند یا لااقل تعرفه‌ تسهیلات تولید مواد غذایی را مانند سایر صنایع در نظر بگیرند.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی در پایان خاطر نشان کرد که: با گشوده شدن دروازه‌های واردات به روی بازار ایران براساس قوانین تجارت جهانی، زمینه رقابت برای تولیدكنندگان داخلی تنگ‌تر می‌شود و خریداران نیز تولیدات خارجی را با توجه به رنگ و لعاب بهتر، كیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه‌تر ترجیح می‌دهند. در چنین شرایطی تولید كنندگان داخلی نیز باید کیفیت محصولات خود را اراتقاء داده و در سایه‌ سیاستگذاری كارآمد متولیان صنعت و مشوق‌های تولید و صادرات قیمت تمام شده‌ی تولیدات را كاهش دهند تا مصرف كنندگان نیز ترغیب شوند از كالاهای تولید داخل حمایت كنند.

    نظرات