استراتژی تالر برای پس‌انداز در آینده

به نظر ریچارد تالر (برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۷) کلید پس انداز کردن برای آینده، این است که فرایند سرمایه گذاری را به فردا موکول کنیم. اما اکثر مشاوران مالی به شما توصیه می‌کنند که بهتر است از همین امروز و همین لحظه شروع به پس‌انداز کنید.

اکوسیستم – به اعتقاد این کارشناسان اگر از حالا پس انداز و سرمایه گذاری کنید، به لطف معجزه‌ای به نام نرخ بهره، ارزش سرمایه شما در طول سال‌ها بیشتر و بیشتر خواهد شد. اگرچه این حرف به لحاظ ریاضی درست است، اما این پیشنهاد از پایه اشتباه است.

علوم رفتاری ثابت کرده است که مردم از امروز پول‌شان را به قصد سرمایه گذاری در آینده پس انداز نمی‌کنند. معمولا زمانی که 50 دلار نقد داریم، می‌خواهیم آن را در زمان حال خرج کنیم؛ اغلب مردم تمایل ندارند که با پول خود سهام بخرند یا در یک صندوق سرمایه گذاری حساب باز کنند تا ۳۰ سال دیگر ۵۵ دلار داشته باشند.

پس خودتان را ناراحت نکنید و پول‌تان را خرج کنید. ریچارد تالر در کتاب خود به نام کج‌رفتاری شرح می‌دهد که چرا بهتر است فردا بیشتر پس‌انداز کنید یا از فردا برای فردا پس‌انداز کنید.

عواملی که سبب می‌شوند تا از امروز برای فردا پس‌انداز نکنید

تالر در کتاب خود سه فاکتور را دلیل این می‌دانید که شما براساس راهنمایی مشاوران مالی رفتار نکیند: عدم تمایل به تغییر، بیزاری از ضرر و کنترل خویش.

استراتژی تالر برای پس‌انداز در آینده
  • اینرسی یا عدم تمایل به تغییر: خیلی ساده، بعید است که شما رفتار مالی فعلی خود را تغییر دهید؛ اگر دیروز پس انداز نکرده‌اید، به احتمال زیاد امروز نیز پس انداز نخواهید کرد. تالر شرح می‌دهد که طبق نظرسنجی‌ها، تمام مردم می‌دانند که باید برای دوران بازنشستگی خود پس‌اندازی داشته باشند، اما به این دلیل که پس‌انداز کردن مستلزم تلاش و تحرک است، از این کار صرفنظر می‌کنند.
  • بیزاری از ضرر کردن: این دومین عاملی است که جریان منطقی تصمیم گیری مالی را دچار اختلال می‌کند. هیچکس دوست ندارد که پولش را از دست بدهد؛ زمانی که شما حقوق دریافت می‌کنید و می‌خواهید بخشی از آن را برای پس انداز در نظر بگیرید، به این معنی است که نمی‌توانید الان آن را خرج کنید. بنابراین ذهن شما این مسئله را معادل با فقدان، یا ضرر تعبیر می‌کند.
  • بیزاری از کنترل خویش: ما در زمان حال نمی‌توانیم خود را کنترل کنیم. اگر پولی داریم، می‌خواهیم آن را حالا خرج کنیم. به عبارت دیگر، زمان حال برای مردم اولویت بیشتری دارد یا پولی که در لحظه حال در دست داریم بیش از پولی که فردا خواهیم داشت، ارزشمند است.

چطور می‌توان فردا بیشتر پس انداز کرد؟

طبق استراتژی تالر برای پس انداز در آینده، اگر قصد دارید بیشتر پس انداز کنید، باید امروز توافق کنید که فردا بطور خودکار مقدار بیشتری پس انداز کنید. اما چطور؟ در ادامه این موضوع را با مثال شرح داده می‌شود.

فرض کنید شرکتی که در آن مشغول به کار هستید، برنامه‌ای را به کارمندان پیشنهاد می‌کند که براساس آن افزایش حقوق آتی کارمندان را بجای پرداخت، برای آنها پس انداز می‌کند. اگر شما با این طرح موافق باشید، در حقیقت شما با پس انداز خودکار در آینده موافقت کرده‌اید. تالر معتقد است این برنامه سه مانعی را که شرح دادیم، کنار می‌زند. اول اینکه عدم تمایل به تغییر وجود نخواهد داشت، زیرا به این طریق پس انداز بطور خودکار انجام می‌شود و احتیاج نیست شما کاری انجام بدهید. دوم اینکه احساس ضرر نمی‌کنید، زیرا این افزایش حقوق اصلا به دست شما نرسیده است و در نتیجه به آن عادت ندارید. درنهایت، شما با تصمیم گیری برای پس‌انداز پولی که هنوز به دست نیاورده‌اید، بر مانع کنترل خویشتن غلبه خواهید کرد.

جالب است بدانید که این طرح توسط چند شرکت انجام شده است و افرادی که در این طرح شرکت کرده‌اند، با این استراتژی موفق شدند که سطح پس‌انداز خود را تا ۴ برابر افزایش دهند. بنابراین اگر می‌خواهید در آینده پول بیشتری داشته باشید، توصیه‌های مشاور مالی (و شاید پدرتان) را نادیده بگیرید و از فردا، برای فردا پس انداز کنید.

    نظرات