تجربه پروازهای ایمنتر با کمک فناوریهای مکانمحور
حامد امینی، کارشناس گروه مکان محور ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
فناوری لایدار فتوگرامتری به عنوان یکی از فناوریهای مکان محور یک روش جمعآوری اطلاعات از سطح اشیا است که محصول آن به صورت مجموعهای از نقاط مختصاتدار به دست می آید، این سیستم اولین بار در سال ۱۹۷۰ توسط ناسا و بعد از آن توسط سایر سازمانها به کار گرفته شد.
لایدار با اندازهگیری سه پارامتر مختصات محل ارسال لیزر، اندازهگیری طول فاصله مایل بین نقطه ارسال پالس و سطح زمین و اندازهگیری زاویه ارسال موج از محل ارسال پالس تا سطح زمین، مختصات هر نقطه از سطح زمین را به دست میآورد.
حضور فناوریهایGPS ، INS و لیزراسکن در لایدار و توانایی برداشت در شب و روز، امکان تولید حجم وسیعی از اطلاعات مکانی را با سرعت بالا فراهم کرده است. خصوصیت بسیار حائز اهمیت دادههای لایدار این است که محصول آن به صورت ابری از نقاط است که هر یک دارای مختصات سهبعدی دقیق هستند. فرودگاه Dublin در کشور ایرلند با بیش از ۳۱ میلیون مسافر در سال ۲۰۱۸ که به ۲۰۰ مقصد در ۴۳ کشور متفاوت سفر کردهاند به یازدهمین فرودگاه شلوغ و پرتردد در اروپا تبدیل شده است. شرکت نقشهبرداری هوایی Bluesky وظیفه تهیه داده لایدار از محوطه سایت مرکزی فرودگاه و منطقه اطراف آن را بر عهده داشت. درواقع فرودگاه Dublin پس از طی یک روند مناقصه رقابتی وظیفه اجرای طرح و انجام ماموریت را به شرکت نقشهبرداری Bluesky واگذار کرد.
فرودگاه Dublin به عنوان یک فرودگاه بینالمللی پرتردد دارای آسمان بسیار شلوغی است که این عامل فرایند پرواز و جمعآوری داده را برای سنجندهها با مشکل مواجه میسازد. با اینحال تبحر و تجربه مناسب شرکت نقشهبرداری Bluesky در زمینه پرواز و ایجاد هماهنگی با سازمان هوایی کشور ایرلند که ترافیک هوایی را مدیریت میکند، سبب شد تا فرآیند جمعآوری داده بهخوبی و بدون مشکل انجام شود.
شرکت Bluesky با استفاده از لیزراسکنرهای مخصوص که بر روی هواپیما سوار میشوند، تعداد بسیار زیادی نقطه با مختصات سهبعدی از تمام محوطه فرودگاه و مناطق مجاور آن تهیه کرد. دادههای تهیه شده دارای مقادیر ارتفاعی دقیق هستند که در فواصل ۵۰ سانتیمتری از منطقه تهیه شدهاند که تهیه این حجم از داده با دقت مشابه با انجام پروژههای زمینی بسیار دشوار است.
دادههای لایدار میتوانند در فرمتهای مختلفی تهیه شوند تا توسط نرمافزارهای متفاوت مدلسازی برای آنالیز و بهرهبرداری مورد استفاده قرار گیرند. بهطوریکه فرودگاه Dublin توانست از این داده برای درک شبکه زهکشی فرودگاه، تجزیهوتحلیل ریسک سیل مربوط به حوادث بارندگی و اندازهگیری ظرفیت در مسیر آبی محلی استفاده کند. علاوه بر این موارد، دادههای لایدار تهیه شده توسط شرکت Bluesky برای مدلسازی جریان آلودگیهای مربوط به فرآیند یخزدایی هواپیما که یکی از کارهای مورد نیاز در مقررات ایمنی در فصل زمستان است، نیز استفاده شد.
در مجموع با اینکه فرودگاهها بهعنوان یکی از شریانهای حیاتی حمل و نقل در کشور طبعا دارای دادههای ارتفاعی اخذ شده در سالهای متفاوت هستند که با میزان پوشش، تراکم و دقتهای متفاوتی تهیه شدهاند، تهیه داده لایدار از فرودگاهها میتواند به ایجاد یک پایگاه داده یکپارچه و دقیق کمک شایان توجهی کند.
گروه ژئوماتیک، ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکتهای فعال در حوزه فتوگرامتری و تهیه ابرنقطه با دقت بالا به وسیله سنجنده لایدار و متخصصان فعال در این حوزه حمایت کرده و میتوان از خدمات آنها برای پایش ایمنی فرودگاههای کشور و کاهش هزینه ناشی از مخاطرات طبیعی و عدم رعایت اصول ایمنی بهره برد.
منبع:isti/ir
پایان پیام/۲۳
لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
نظرات