مدیریت یک شرکت فناوری بدون داشتن پیش زمینه مرتبط

مدیریت یک شرکت فناوری بدون داشتن پیش زمینه مرتبط

مدیریت یک کسب و کار، به خودی خود کاری دشوار است. اینکه چطور هزینه ها را ساماندهی کنید، چه ایده ها و سفارشاتی را بپذیرید، چگونه نیروهای متخصص را شناسایی کنید و تیم کاری خود را بچینید و هزاران سؤال و چالش دیگر که باعث شده مدیریت، کاری بسیار پردردسر و خسته کننده به شمار بیاید.

اکوسیستم - اما موضوع اصلی این مقاله درباره سخت بودن کار مدیران متخصص و باتجربه نیست؛ بلکه سختتر از آن، هدف این است که نشان دهیم افرادی بدون تخصصص و دانش لازم در حوزه فناوری، چگونه می‌توانند موفق باشند و از پس مدیریت شرکت در حوزه فناوری برآیند.

اگر از شنیدن این خبر که مدیر یک شرکت طراحی سایت، حتی قادر نیست یک خط کد بنویسد و چیزی از زبانهای برنامه نویسی html و css و java و امثالهم نمی‌داند تعجب می‌کنید، باید بدانید این، فقط یک استثنا نیست و بسیاری از مدیران موفق جهان اصلا نمی‌دانند محصولات شرکتشان چگونه تولید می‌شود. این افراد دانش و تخصص لازم برای تولید محصول را ندارند و درواقع این کار را دیگران برایشان انجام می‌دهند و آنها فقط امور مختلف شرکت را به خوبی مدیریت می‌کنند. البته اگر قصد راه انداختن و مدیریت چنین شرکتهایی را دارید، باید بپذیرید این کار چندان هم ساده نیست و موظفید اصولی را رعایت کنید تا بتوانید خلاء دانش فنی خود را جبران کنید، برخی از این اصول عبارت اند از:

1- به متخصصانتان اعتماد کنید

وقتی متخصصان شرکتتان به شما می‌گویند برای تولید این محصول 6 ماه زمان لازم است، می‌توانید چانه زنی کرده و توضیح بیشتری بخواهید اما درنهایت باید حرفشان را باور کرده و فرصت دهید تا کار خود را به بهترین شکل انجام دهند.

2- اعتماد متخصصان و کارمندانتان را جلب کنید

بینش استراتژیک خود را به کار ببندید، با درایت عمل کنید و اعضا را در تیمهای مختلفی تقسیم بندی کنید. تیمها را طوری باهم هماهنگ کنید که همه باور کنند یک مدیر لایق هستید، هرچند چیزی از تولید محصول نمی‌دانید!

3- درباره سرمایه گذاریهای تکنولوژی بپرسید

با یک پیش زمینه غیر فنی، احتمال دارد درباره سود محصول و توسعه آن فریب بخورید، بنابراین باید باهوش باشید و موارد مختلف از قبیل معماری کد، فرآیند بهبود و توسعه ابزار، بازنویسی کدهای پایه و بالا بردن کیفیت و قابلیت اطمینان را به دقت بررسی کرده و زیر ذره بین داشته باشید.

4- بر مسائل کلی تمرکز کنید

از پرداختن به مسائل کلی و البته مهم غافل نمانید، مثلا منابع مورد نیاز را بررسی کنید و برای حل موانع موجود اقدام کنید.

5- هرگز فرآیند یادگیری خود را متوقف نکنید

درست است که با گذشت زمان و کسب تجربه با انجام پروژه های مختلف، درسهای زیادی فرا می‌گیرید و شاید کمی از روند تولید محصول سر دربیاورید، اما فراموش نکنید که همه چیز در جهان فناوری به سرعت درحال تغییر است. هر از چندی زبانهای برنامه نویسی جدید و تکنولوژی و علوم مختلفی پا به عرصه می‌گذارند و شما مجبورید به دانسته های خود اکتفا نکرده و سراغ آنها هم بروید.

    نظرات