فلسفه قیمت چهار رقمی آیفون جدید اپل چیست؟

فلسفه قیمت چهار رقمی آیفون جدید اپل چیست؟

مدتی قبل اپل از گوشی آیفون X رونمایی کرد؛ آیفون جدیدی که برای اولین بار شاهد یک قیمت چهار رقمی است. آیا این قیمت گذاری می تواند فلسفه پنهانی داشته باشد؟

به گزارش اکوسیستم، اپل با اعلام قیمت گوشی جدید آیفون X (یا همان آیفون 10) خود که از 999 تا 1149 دلار متفاوت است، صدر اخبار را خود اختصاص داد. این قیمت ها بسیار قابل توجه اند، چرا که از قیمت پایه دو مدل آیفون معرفی شده دیگر، یعنی آیفون 8 (699 دلار) و آیفون 8 پلاس (799 دلار)، بسیار بالاتر است. همچنین قیمت مدل X از این نظر که به آستانه 1000 دلار نزدیک شده و طلسم دیرینه ای را شکسته، جالب توجه است. رد شدن قیمت ها از مرز اعداد چهار رقمی می تواند یک مانع روانشناختی بزرگ مشتریان را از بین ببرد.

به راستی چرا اپل قیمت دستگاه محبوب خود را این چنین افزایش داده است؟ یکی از دلایل کلیدی این امر، بهره گیری از قیمتی زیاد برای افزایش انتظار محصولی ممتاز در ذهن مشتریان است.

این استراتژی قیمت گذاری قبلا هم به شکل موفقیت آمیزی توسط گروه موسیقی Eagles به کار گرفته شده است. Eagles که یک گروه موسیقی محبوب کالیفرنیایی است در بین سال های 1971 تا 1975 دوران اوج خود را سپری کرد و آلبوم ارائه شده توسط این گروه، دومین آلبوم پرفروش تاریخ آمریکا شد، ولی اعضای Eagles در سال 1980 از هم جدا شدند. پس از 14 سال این گروه تصمیم گرفتند مجددا به یکدیگر پیوسته و بهترین آلبوم خود را به صورت جهانی منتشر کنند. اما این بار تفاوتی اساسی در کار آن ها دیده می شد. این گروه موسیقی برای اولین بار بلیط های کنسرت خود را با قیمتی بالاتر از 100 دلار عرضه کرد، اتفاقی که قبلا در هیچ گروه موسیقی راکی دیده نشده بود.

اکنون موسیقی های عرضه شده در این آلبوم به صورت مرتب در برنامه های رادیویی پخش و شنیده می شوند و مشخص می شود که بلیط 100 دلاری واقعا ارزشش را داشته است. شاهکار های قدیمی این گروه و غیبت طولانی مدت آن، هواداران را بسیار مشتاق کرده بود و تقاضای بالایی را به وجود آورده بود. تقاضای زیاد نیز چنین قیمتی را توجیه می کرد.

ایروینگ آزوف، یکی از مدیران با تجربه صنعت موسیقی و همکار گروه Eagles در این باره می گوید: گذاشتن چنین قیمتی برای بلیط کنسرت فقط به خاطر تقاضای بالا نبود، بلکه نشان می داد که هواداران در بهترین کنسرت راک تاریخ آمریکا شرکت می کنند. به همین ترتیب، Eagles موفق شد حس عالی بودن گروه و موسیقی خود را به ذهن مخاطبانش القا کند. اما این کافی نیست، مسلما پس از به وجود آمدن چنین حسی در ذهن مخاطبان، آن ها باید شاهد یک شاهکار باشند، چیزی Eagles موفقی شد به خوبی از پس آن بر بیاید.

حال به نظر می رسد که اپل نیز ایده مشابهی را در ذهن داشته و می خواهد عالی بودن محصول جدیدش را به این وسیله به کاربران القا نماید. تیم کوک، مدیرعامل اپل، در هنگام رونمایی از آیفون X گفت: "این بلندترین جهش رو به جلو پس از اولین آیفون است." چنین شعار هایی اگر چه خوب و جذاب است، ولی آنقدر این روز ها تکرار می شود که گوش مشتریان از آن پر شده است! بنابر این استراتژی جدیدی لازم است و چه چیزی بهتر از یک قیمت نجومی! مطمئنا قیمت گذاری بالاتر حس خوب بودن محصول را بهتر منتقل می کند و این همان چیزی است که اپل به دنبال آن است.

    نظرات