مطالعات وایت هال و نتايج حاصل آن

مطالعات وایت هال و نتايج حاصل آن

در حال حاضر همه تصور می‌کنیم که جایگاه اجتماعی و موقعیت شغلی بسیار ارزشمندتر و تاثیرگذارتر از یک نام است. در همین راستا محققان با مطالعات وایت هال به بررسی این موضوع پرداختند.

اکوسیستم - در سال 1985 گروهی از پژوهشگران انگلیسی مطالعاتی را در مورد کارمندانی که طولانی مدت در بخش خدمات عمومی (بخشی از وزارت دادگستی دولت انگلستان) مشغول بکار بودند را آغاز کردند. این تحقیق که وایت هال نام دارد، سلامتی 10000 زن و مرد در سنین 35 تا 55 سال را بررسی می‌کند. محققان قصد داشتند که سلامتی کلی کارمندانی را از پیشینه یکسان اجتماعی، اقتصادی، نژادی و تحصیلاتی  برخوردار بودند را بررسی کنند.

اکثر شرکت کنندگان در این تحقیق وکیل بودند یا تحصیلات‌شان در زمینه حقوق بود، موضوع منحصر به فرد شیوه کنترل این تحقیق بود، به این شکل که افراد در یک مکان فیزیکی شاغل بودند و دسترسی یکسانی به خدمات درمانی داشته و همچنین از جایگاه یکسانی نیز برخوردار بودند. مانند ارتش، بخش خدمات عمومی دولت انگلستان به سازمان‌هایی تقسیم می‌شود که خود آنها نیز مجددا با رتبه و رنگ تقسیم می‌گردند.

با در نظر گرفتن شرایط یکسان افراد، سابقه  پزشکی آنان و مرتبه سازمانی در بازه های طولانی مدت، پژوهشگران این سوال را مطرح کردند که تاثیر جایگاه اجتماعی روی سلامت و مرگ و میر انسان‌ها چگونه است؟

از همان مراحل اول، مطالعات وایت هال حاکی از آن بود که موقعیت شغلی بالاتر طول عمر بیشتری را برای افراد در مقایسه با موقعیت شغلی پایین‌تر به ارمغان می‌آورد. با نگاهی دقیق‌تر به این مسئله مشخص شد که مرگ  و میر افراد با جایگاه شغلی پایین‌تر عمدتا بر اثر بیماری‌های قلبی و عروق بوده که در نتیجه‌ی افزایش چشمگیر فاکتورهای ریسک از قبیل چاقی، مصرف دخانیات، فشارخون بالا و ساعت کار طولانی  در این افراد است.

به این دلیل که جامعه آماری این تحقیق از افرادی با پیشینه‌ی یکسان تشکیل شده است، نتایج کاملا روشنی را ارائه کرد و پژوهشگران پاسخ پرسش خود را اینگونه یافتند موقعیت شغلی پایین در ادارات افراد را می کشد.

بعد از گذشت 20 سال یک تحقیق تکمیلی با نام وایت هال 2 انجام شده و با جامعه آماری مشابه، نگاه دقیق‌تری به نتایج حاصل از وایت هال داشت. نتایج به دست آمده در این تحقیق، حیرت آور بود، محققان با تحلیل داده‌ها به دست آمد به این نتیجه رسیده‌اند که فاکتورهای کاری از قبیل رتبه و جایگاه در مقایسه با تناسب اندام، استعمال دخانیات و عادات غذایی عوامل تاثیرگذارتری بر سلامتی افراد هستند. به عبارت دیگر، کارمندان رده پایین علی رغم سبک زندگی سالم علائم بیشتری از خستگی و صدمات ناشی از استرس را داشتند.

آقای رابرت ساپولسکی استاد دانشگاه استنفورد، پژوهشی را با سوالی مشابه آنچه در تحقیق وایت هال مطرح بوده، در مورد فرهنگ میمون‌هایی موسوم به Baboon انجام داده است. پس از سال‌ها تحقیق و بررسی در جنگل های کنیا وی به این نتیجه رسید که میمون‌هایی که مقام بالاتری بین سایر میمون‌ها داشتند، در مجموع استرس کمتری دارند. مطالعات سایر دانشمندان نیز نتایج حاصل از این تحقیق را تایید کرد.

پاسخ‌های متعددی را می‌توان برای این سوال که چرا مرتبه بالاتر باعث کاهش استرس می‌شود، درنظر گرفت، از جمله می‌توان گفت افرادی که درجه بالاتری دارند احتیاج کمتری به فکر کردن در مورد کارهای تکراری روزمره دارند یا استرس رسیدن به درجه بالاتر برای پایین دستان باعث آسیب به آنها می‌شود. اما به دست آوردن جایگاه در محیط کار بسیار سخت است؛ زیرا این جایگاه ها محدود هستند.

در یک زمینه تمام افراد می‌توانند جایگاه را به دست آوردند و آن دنیای بازی است. آمارهای زیادی حاکی از آن است که افرادی که در بازی‌ها به سطوح بالایی می‌رسند، استرس کمتری خواهند داشت و این یعنی همه برنده هستند!

    نظرات