مدیریت به شیوه جف بزوس بنیانگذار آمازون

مدیریت به شیوه جف بزوس بنیانگذار آمازون

اکثر کارآفرینان در پاسخ به این سوال که کدام شخصیت مطرح دنیا برای شما الهام بخش بوده، از افرادی مانند استیو جابز، ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و بیل گیتس نام می‌برند و کمتر فردی نامی از جف بزوس، بنیانگذار و مدیرعامل آمازون می‌آورد. اما چرا؟

به گزارش اکوسیستم، جف بزوس، به عنوان مدیرعاملی تحلیلگر، هوشمند، خنده رو و نابغه توجه‌ای که درخور وی باشد را به دست نیاورده است. او کاریزمای شخصیت استیو جابز را ندارد، همانند ایلان ماسک برند تسلا را مدیریت نمی‌کند، همچون مارک زاکربرگ چهره‌ی مشهوری نیست و مثل بیل گیتس نیز به ثروتمندی شهرت ندارد؛ اما بزوس ویژگی‌هایی دارد که وجود آنها برای هر کارآفرینی مفید و حائز اهمیت است.

مدیرعامل آمازون معتقد است که کارآفرین‌های خوب در عین سرسخت بودن باید انعطاف پذیر نیز باشند. بزوس در ارتباط با آمازون می‌گوید: در چشم انداز کار سرسخت هستیم ولی در جزئیات انعطاف داریم. وی در ادامه می‌گوید: باید سرسخت بود تا زود تسلیم نشد ولی اگر انعطاف پذیر نباشید سرتان به سنگ خواهد خورد و راه حل‌های مختلف برای حل مسائل را از دست می‌دهید. کاری که یک کارآفرین باید انجام دهید این است که با توجه به شرایط و موقعیت تعیین کند سرسختی به خرج دهد یا انعطاف‌پذیر باشد، البته این چندان راحت نیست.

بطور معمول کارآفرینان افرادی لجوج و سرسخت هستند که ذاتا توانایی رهبری کردن دارند. این توانایی ذاتی به آنها کمک می‌کند تا تشخیص دهند که چه زمانی سرسخت بوده و چه زمان انعطاف‌پذیر باشند.

جف بزوس به تشکیل گروه‌های کوچک اعتقاد دارد، البته ممکن است این تمایل ریشه در دورانی داشته باشد که وی هنوز استارتاپ خود را تاسیس نکرده بود. به عقیده‌ی او برای کارهای تیمی باید قانون دو پیتزا حاکم باشد، به این معنی که تعداد افراد تیم باید به اندازه‌ای باشند که دو عدد پیتزا بتواند آنها را سیر کند و معمولا دو عدد پیتزا برای 6 الی 7 نفر کافی است.

یکی از ارکان اساسی فرهنگ کاری شرکت آمازون شوق و اشتیاق به اختراع کردن است. از نظر بنیانگذار آمازون نوآوری حاصل اشتیاق به اختراع و کسب تجربه است. وی می‌گوید: اگر قصد دارید که نوآور باشید، کارهای کمی وجود دارد که باید انجام دهید. نخست، باور کنید که نوآوری قبل از هر چیز نوعی نگرش است، سپس شما باید مردم را بخشی از شرکت خود در نظر بگیرید که از شما انتظار ارائه کردن یک پدیده‌ی جدید را دارند. به یاد داشته باشید که همه نمی‌توانند پیشتاز و جستجوگر باشند.

    نظرات