نوآوری‌هایی که عادات و فرهنگی غذایی را در جهان متحول کردند

نوآوری‌هایی که عادات و فرهنگی غذایی را در جهان متحول کردند

نوآوری‌های متعددی از رستوران‌های بیرون بر گرفته تا اینستاگرام، عادات و فرهنگ غذایی مردم را در سراسر جهان متحول کرده‌اند.

اکوسیستم - همچون سایر جنبه‌های زندگی مردم، عادات غذایی نیز در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است، بعضی از این تغییرات را نوآوری‌های جدید به وجود آورده‌اند.

تحویل غذا

در سال 1922 یک کافه رستوران چینی که فعالیت خود را به تازگی در لس آنجلس آغاز کرده بود، برای اولین بار اعلام کرد که سفارش‌های مشتریان را تا ساعت یک بعد از نیمه شب به آدرس آنان ارسال می‌کند. این کافه رستوان، یکی از نخستین الگوهای سفارش تلفنی غذا در جهان بود.

در نتیجه این نوآوری، در حال حاضر کسب و کارهای ارسال غذا در آمریکا، بالغ بر 43 میلیارد دلار درآمد دارند و اپلیکیشن‌هایی نیز در زمینه‌ی ارائه خدمات تحویل غذا به مشتریان فعالیت دارند.

سفارش غذا از داخل خودرو

سفارش از داخل خودرو

در سال 1948، یک همبرگر فروشی برای نخستین بار این امکان را برای مشتریان فراهم کرد که مردم از درون اتومبیل و بدون پیاده شدن، غذا سفارش دهند و سفارش خود را از یک دریچه رو به خیابان، تحویل بگیرند. این ایده با استقبال فراوانی روبرو شد، بطوریکه در حال حاضر ۷۰ درصد از فست فودهای جهان برای راحتی مشتریان خود ایستگاه‌های کنار خیابان راه‌اندازی کرده‌اند. حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگی مانند استارباکس و چیپوتل نیز از این ایده پیروی می‌کنند.

کارت‌های اعتباری

در سال 1950، مشتریان Diners Club برای اولین بار توانستند با استفاده از کارت اعتباری صورتحساب خود را پرداخت کنند، این اقدام Diners Club به دوران پرداخت‌های نقدی در رستوران‌های لوکس خاتمه داد. فناوری‌ پرداخت‌های اعتباری روز به روز در حال تکمیل شدن است.

مک دونالد

بعد از آنکه در سال 1955 ری کراک اولین فرانشیز مک دونالد را افتتاح کرد، روش‌های متفاوتی برای آماده سازی زنجیره‌ای غذا با کیفیتی یکسان به وجود آمد، بطوریکه تقریبا تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای از این الگو پیروی می‌کنند.

ثبت الکترونیکی سفارشات

در سال 1973 آی‌بی‌ام سیستمی به نام خرده فروشی 3650 را به وجود آورد، این سیستم در حقیقت رابط بین مشتریان و تولید کنندگان بود و سفارشات مشتریان را با غذاهای آماده و موجود در رستوران‌ها تطبیق می‌داد. در ادامه مک‌دونالد در سال ۱۹۷۴ کل سیستم رستوران‌های زنجیره‌ای خود را کامپیوتری کرد، از آن زمان تا کنون سیستم‌های خدماتی پیشرفت‌های زیادی داشته است.

سفارش اینترنتی

Pizza Hut اولین فست فودی بود که در سال 1994سفارش اینترنتی پیتزا را به واقعیت مبدل کرد. در حال حاضر حدود 50 درصد سفارشات پیتزا در آمریکا به صورت دیجیتالی انجام می‌شود.

مدیریت مبتنی بر داده‌ی رستوران‌ها

قبل از اینکه استارتاپ Avero در سال 1999 نخستین نرم افرار تجزیه و تحلیل فروش و موجودی غذای رستوران‌ها را ارائه دهد، مالکان رستوران بر اساس حدس و گمان تعیین می‌کردند که از هر غذا به چه میزان باید آماده شود. با استفاده از این نرم‌افزا، رستوران‌ها می‌توانند تشخیص دهند که مشتریان از چه غذاها و دسرهایی بیشتر استقبال می‌کنند. این ایده مورد استقبال قرار گرفت، تا جایی که در حال حاضر داده‌ها مهمترین فاکتور کنترل خدمات هستند.

اینستاگرام

در سال 2010، کوین سیستروم (یکی از بنیانگذاران اینستاگرام) عکس‌هایی از یک رستوران را در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشت، موضوعی که منجر به شکل گیری فرهنگ به اشتراک گذاری تصاویر غذا و مواد خوراکی شد. هم اکنون بسیاری از رستوران‌ها و فست فودها برای جذب مشتری تصاویری از غذاها و خدمات خود را به اشتراک می‌گذارند، از طرفی بعضی از غذاها از جمله تست‌های آووکادو به خاطر ظاهر زیبایی که دارند، از فروش بالایی برخوردار هستند.

ربات در پخت غذا

ربات‌ها

در سال جاری میلادی پیتزا دومینو اعلام کرد که قصد دارد برای اولین بار تحویل سفارشات مشتریان با خودروهایی بدون راننده را آزمایش کند؛ مشتریان سفارش خود را از محفظه‌ی پشت خودرو برمی‌دارند و هیچگونه تعامل انسانی در بین نخواهد بود. در حال حاضر ربات‌هایی نیز در مرحله پخت غذا بکار گرفته می‌شوند، بطور مثال ربات Chowbotics قادر است سالاد درست کند. همچنین رستوران‌های مک دونالد و وندی نیز در حال راه اندازی کیوسک‌های خودکار خود هستند.

    نظرات