از تولید محصول تا عرضه به بازار

از تولید محصول تا عرضه به بازار

اختراع یا تولید یک محصول، ساده‌ترین بخش از راه اندازی یک کسب و کار است؛ زمانی که بخواهید محصول نهایی را به بازار عرضه کنید، قسمت سخت کار آغاز خواهد شد.

اکوسیستم - بر خلاف تصور اکثر مردم، تولید یک محصول سخت‌ترین بخش یک کسب و کار نیست، همه چیز از جایی شروع می‌شود که محصول نهایی را باید به بازار ارائه دهید. البته این نکته مهم را در نظر بگیرید که محصول شما باید کاربردی باشد، مشکل جامعه هدف را حل کند و بدون عیب و نقصی باشد تا بتواند در بازار با سایر محصولات رقابت کند.

تریسی لی‌ هازارد، (مدیرعامل شرکت Hazz Design) که در طراحی محصولات زیادی همکاری داشته است، تجربه زیادی در تولید محصول و عرضه آن به بازار دارد، همچنین وی می‌داند برای بقای یک محصول در بازار کار چه اقداماتی را باید انجام داد. در ادامه راهکارهای مدیرعامل شرکت Hazz Design برای بقای یک محصول در بازار را می‌خوانیم.

چندی پیش با دیوید برنت که نوعی دستگیره برای کمک به سربازان (Tac-Clamp) اختراع کرده است، آشنا شدم. وی تعریف کرد که چطور این ایده به ذهنش رسید، در حقیقت برنت در ذهن خود نیاز به وجود این محصول را تجسم کرد و سپس طرحی از ایده‌ی خود را ارائه داد. از داستان او به این حقیقت پی بردم که با وجود یک محصول کاربردی که خوب طراحی شده است و جامعه هدف نیز به آن احتیاج دارد، باز هم ممکن است برای عرضه با مشکلات زیادی روبرو شوید.

دیوید که رئیس خدمه هلیکوپتر شینوک است، همیشه هنگام سوار شدن مشتریان به آنان می‌گفت: سوار شوید، دنده را ایمن کنید و راحت باشید. همین مسئله ایمن کردن دنده، باعث شد که برنت نام محصول خود را Tac Clamp بگذارد. ایمن کردن دنده در زمان عزیمت کار آسانی بود، اما مشکل هنگام باز کردن آن در تاریکی و در حین ماموریت بود. دیوید بعد از اتمام ماموریت‌ها و بازگشت به خانه به این فکر می‌کرد که محصول مورد نظر خود را طراحی و تولید کند. زمانی زیادی بطول انجامید تا ارزش و ایمنی این محصول تایید شد و برنت بارها در این مسیر شکست را تجربه کرد، اما این موضوع باعث شد که وی درس‌های ارزشمندی را بیاموزد.

چطور تا پیاده سازی و عرضه محصول دوام بیاوریم

چطور تا پیاده سازی و عرضه محصول دوام بیاوریم

  1. در ابتدا خود را درگیر اخذ مجوز نکنید: معمولا محصول بعد از اینکه مدتی در بازار بود، عملکرد بهتری پیدا می‌کند. اگر هنوز محصول خود را به بازار عرضه نکرده‌اید، به این نکته توجه کنید که فرآیند گرفتن مجوز از ماندن محصولات در بازار سخت‌تر خواهد بود. این فرآیند اگرچه برای دیوید مشکلات زیادی را به همراه نداشت، اما باعث شد که وی مدت زمان زیادی را تلف کند.
  2. سریع عمل کنید: دیوید برنت پس از آنکه با چهارمین مهندس وارد کار شد و چندین ماه کار را به تعویق انداخت، به این نکته پی برد که محصولش به آسانی می‌تواند در میان مردم منتقل شود. این فرآیند بسیار سریع‌تر از آنچه که فکر می‌کنید، اتفاق می‌افتد؛ بنابراین سرعت خود را افزایش دهید.
  3. در انتخاب اعضای تیم دقت کنید: اخیرا برنت تیمی از بهترین افراد را دور هم جمع کرده است و به این ترتیب توانست سرعت پیشرفت را زیاد کند. باید هنگام انتخاب اعضای تیم دقت کنید و مطمئن شوید که آنها با شما دیدگاه مشابهی دارند.
  4. تمرکز خود را حفظ کنید: دیوید اولین نمونه محصول خود را خیلی زود وارد بازار کرد و همین موضوع باعث شد که نصحیت‌ها و توصیه‌های دیگران، وی را از مسیر دور کند. او خیلی زود به خودش آمد و توانست با افزودن ویژگی‌های جدیدی به محصول، آن را به دیگر بازارها نیز عرضه کند؛ به این ترتیب توانست دوام بیاورد و محصول را از نابودی نجات دهد.

    برای شرایط سخت خود را آماده کنید

    ایده پردازی، طراحی محصول، راه‌اندازی و حفظ بقای آن کار بسیار دشواری است. اگر شما هم قصد تولید یک محصول جدید را دارید، باید از آغاز کار خودتان را برای سخت‌ترین شرایط و مشکلات آماده کنید. این مشکلات، جزئی از فرآیند یادگیری هستند و باعث شناخت بهتر از بازار و محصول می‌شوند و مهمتر اینکه به شما می‌آموزند که زنده بمانید. حتی بعد از آنکه چند سال از ورود محصول به بازار گذشت نیز از تلاطم بازار و رقابت کاسته نمی‌شود؛ بنابراین باید برای همه چیز آماده باشید.

    نظرات