پزشک نابینا 10 هزار نفر را شاغل کرد

پزشک نابینا 10 هزار نفر را شاغل کرد

جیتندر آگاروال، دندانپزشک هندی است که بینایی خود را به دلیل  نوعی بیماری به نام دژنراسیون ماکولا، از دست داده است. وی توانسته است به 10 هزار نفر از افراد دارای معلولیت جسمی در یافتن شغل مناسب و ادامه حیات کمک کند.

به گزارش اکوسیستم، دکتر جینتدر آگاروال، دندانپزشکی است که با وجود اختلال در بینایی توانسته موسسه ای با نام سارتاک اجوکیشن راه اندازی کند که در آن در حال حاضر به 10 هزار معلول جویای کار آموزش های لازم برای کاریابی را ارائه می دهد. در هندوستان بیش از 2.7 میلیون فرد دچار معلولیت جسمی زندگی می کنند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده در سال 2011 در حدود 2.21 درصد از جمعیت کشور هند متعلق به افرادی است که به نحوی دچار ناتوانایی جسمی هستند. در هندوستان این میزان افراد در معرض خطرات زیادی هستند زیرا در بسیاری از بخش های کشور هند، افراد به دلیل پایین بودن میزان تحصیلات افراد، عدم وجود امنیت برای زنان و موانع زیاد بر سر راه افراد توانایی فائق آمدن بر محدودیت های خود که ناتوانایی جسمی یکی از این محدودیت ها است، را ندارند.

اما در کشوری مانند هند که متاسفانه افراد معلول در امرار معاش و گذران زندگی با چالش ها و مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند، وجود افرادی که هدف آنها کمک به افراد معلول است، بسیار مهم و تاثیر گذار است. جیتندر آگاروال، یکی از این افراد است که علی رغم از دست دادن بینایی خود، توانست خدمتی بزرگ در جامعه برای افراد معلول هندی ارائه دهد. او با راه اندازی سازمانی با نام سارتاک اجوکیشن، توانست موسسه ای را راه اندازی کند تا افراد معلول بتوانند با استفاده از آن مهارت های لازم برای ورود به دنیای کسب و کار را کسب نمایند. در سازمان تاسیس شده توسط آگاروال، بیش از 10 هزار نفر توانسته اند مهارت های لازم از جمله مهارت های آی تی، PBO، و سایر مهارت ها را برای راه یافتن به دنیای کسب و کار فراگیرند.

در سال 2004 میلادی آگارول که به عنوان دندانپزشک، فعالیت می کرد، بینایی خود را به دلیل ابتلا به نوعی بیماری با نام ماکولار از دست داد. او به مدت 4 سال تلاش کرد تا راه های مختلف غلبه بر نا توانایی جسمی را فراگیرد. او سعی کرد تا موانع مهمی که در هند بر سر راه افراد معلول برای ورود به دنیای کسب و کار است را شناسایی کند و سپس برای بر طرف کردن هر کدام از این موانع راه حل هایی را پیدا کرد.

او به جای اینکه بخواهد با سرنوشت خود بجنگد و یا آن را قبول نکند سعی کرد تا کاری کند که به افرادی مانند خود برای ادامه بهتر زندگی کمک کند. او ابتدا برای رسیدن به هدف خود یادگیری نرم افزارهای مختلف را شروع کرد. ولی به دلیل اینکه او دچار اختلال بینایی بود در ابتدا می بایست یاد می گرفت که چگونه باید از محتویات نمایش داده شده در صفحه نمایش سر در بیاورد و یا به عبارت ساده تر بتواند به نحوی محتویات صفحه نمایش را درک کند.

بعد از یادگیری مهارت های لازم، او تصمیم گرفت تا همین مهارت ها را به افراد دچار مشکل جسمی نیز آموزش دهد. بنابراین در سال 2008 او موسسه سارتاک را در دهلی راه اندازی کرد. هدف وی از تاسیس این موسسه آموزش مهارت های روز دنیا به افرادی بوده که دچار اختلال بینایی بودند.

او در خصوص فعالیت های خود به این نکته اشاره کرده است که در در بین سال های 2004 تا 2007 میلادی وی شروع به جستجو و تحقیق در خصوص اینکه چگونه می تواند افراد دچار معلولیت ذهنی را به دنیای کسب و کار وارد کند، کرده است. و بعد از مدتی جستجو به این نتیجه می رسد که وجود موسسه ای برای آموزش افراد معلول در هند لازم و ضروری است.

در موسسه وی 4 مدل آموزش برای یاد دادن مهارت های مختلف به افراد معلول وجود دارد. آموزش های ابتدایی، آموزش های کارآموزی، آموزش های شرکتی و همچنین آموزش هایی برای پزشکی و درمانی.

در برنامه های آموزشی پایه که در آن افراد بین سنین 18 تا 30 سال شرکت می کنند، در یک دوره آموزشی 3 ماهه مهارت های ابتدایی برای گذران زندگی را فرا می گیرند. بعد از اتمام دوره، افرادی که توانسته اند دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند، گواهی اتمام دوره دریافت خواهند کرد. دوره آموزشی شرکتی، که حداکثر 15 روز طول می کشد، با هدف ارتقا مهارت های حرفه ای شرکت کننده گان طراحی شده است.  در این دوره مهرات های مختلف به صورت حرفه ای به فراگیران آموزش داده می شود.

در دوره کارآموزی افرادبین 18 تا 30 سال شرکت می کنند. در این دوره تمرکز بر روی افزایش قابلیت های شغلی و همچنین ایجاد توانایی در افراد برای ورود به بازار اشتغال است. مدت زمان این دوره در حدود 60 تا 90 روز بسته به توانایی کارآموز است. این دوره در دو فاز ابدایی که در آن افراد با مهرات های پایه از جمله زبان انگلیسی و مهارت های نرم افزاری آشنا می شوند و فاز دوم که در آن افراد آموزش های حرفه ای تجارت چه خرده فروشی، IT و PBO را فرا میگیرند تشکیل شده است.

هر چند تمرکز اصلی این موسسه بر آموزش مهرات های لازم برای ورود به دنیای کسب و کار است اما در حوزه های دیگر از جمله اختراع ٬ آموزش های گسترده ، مشاوره به افراد معلول در مشکلات حقوقی، ایجاد ان جی او های مختلف و کارهایی از این دست نیز فعالیت دارد.

 

    نظرات