بزرگترین رسالت شتابدهنده به استارتاپ
رشد اقتصادی مستمر بستگی به نوآوری دارد و پرورش و گسترش یک ایده جدید نیازمند پول است که مشکل اعتماد را مطرح میسازد و این در حالی است که باید میان صاحب ایده و سرمایه گذار یک رابطه متقابل مبتنی بر اعتماد برقرار باشد. در این شرایط، شتابدهنده ها می توانند تسهیل کننده این موقعیت پیچیده باشند.
اکوسیستم - بررسی مزایای ورود به شتابدهنده ها به شدت مورد توجه قرار گرفته است با این حال، استارتاپ های شتابدهی شده (نوآوری هایی که آنها به دنبالش هستند و نتایج نوآورانه ای که به آن دست یافته اند)، کمتر مورد توجه واقع شده است. تحقیقات و آمار نشان می دهد که بیش از نیمی از سرمایه گذاری های جدید در عرض پنج سال با شکست مواجه می شوند . برخی گزارش ها نرخ شکست را در بیش از 90% تایید کرده اند شکلی از یک نهاد مهم که برای نشان دادن این مشکل در مواجهه با کارآفرینان مراحل اولیه استارتآپ، در چند سال اخیر ظهور پیدا کرده شتابدهنده های مرحله هسته میباشد. شتابدهندهها نوعی از انکوباتورها می باشند، که در سطح ملی و بین المللی به عنوان ایفاکننده یک نقش کلیدی در نرخ موفقیت راه اندازی کسب وکارها معرفی شده اند، دریافتند که شتابدهنده ها روی اکوسیستم کارآفرینانه منطقه، به خصوص با توجه به محیط تامین مالی، تاثیر مثبت دارند.
در حالیکه شتابدهنده ها در ادبیات دانشگاهی مورد مطالعه قرار گرفته، همزمان با آن نیز علاقه ی رو به رشدی نیز در درک اینکه، شتابدهنده ها چگونه کار می کنند و از چه مکانیسمی برای کارآفرینان ارزش ارائه می دهند، ایجاد شده است.
ابعادی را که یک شتابدهنده می تواند بهبود ببخشد، در بعد انسانی موجب جذب و توسعه افراد توانمند می شود، در بعد تامین مالی منجر به جذب سرمایه میشود، از بعد زیرساختی، مکان و فضای کاری تخصصی فراهم می کند، بعد سیاست ها و برنامه ها شامل دولت و قانونگذاران می باشد، از سویی دیگر منجر به شبکه سازی شده و باعث ایجاد ارتباطات شبکه ای میان کارآفرینان و سرمایه گذاران خطر پذیر می گردد و در بعد هنجارها و فرهنگ، فرهنگ سازی و شناخت اجتماعی میسر می گردد.
در ایران نیز حوزه شتابدهنده هرچند در حال توسعه و رشد می باشند و امروزه اکثر شهرها و استان های ایران دارای شتابدهنده شده اند، اما نسبتاً به عنوان یک پدیده ی پنهان بوده است و از آنجایی که در ایران امروزه، شتابدهنده ها نقش جذب کننده سرمایه گذار را بر عهده دارند،اما توجه به این نکته ضروری است که حلقه ای از این اکوسیستم به نام سرمایه گذاری خطرپذیر است. در صنعت سرمایه گذاری خطرپذیر آسیب هایی وجود دارد که می توان به ناقص بودن زنجیره تأمین مالی استارتاپ ها، نبود فرهنگ سرمایه گذاری خطر پذیر، برخورد با استارتاپ ها شبیه به کسب و کارهای کوچک و متوسط توسط سرمایه گذارن، عدم وجود فرشتگان سرمایه گذاری، تغییر و ناپایداری مدیریت و سیاستهای دولتی و برخورد یکسان با طرح های متفاوت اشاره کرد، که با توجه به جدید بودن این اکوسیستم در ایران، نقش این مشکلات پررنگتر است. لذا امروزه شاهد وقوع پدیده ای به نام جذب سرمایه گذار هستیم که تمام استارتاپ ها بیش از آنکه به دنبال جذب مشتری باشند تمام تمرکز و برنامه کسب و کارشان معطوف به جذب سرمایه گذار و شرکت در جلسات ارائه به سرمایه گذار و ارائه به داوران در مسابقات مختلف کسب و کار گشته است، شاید بزرگترین رسالت یک شتابدهنده برای شتاب استارتاپ راهنمایی به منظور شناسایی، جذب و نگهداری مشتری و کاربران استارتاپ است و بدون شک استارتاپ پرمشتری، سرمایه گذار فربه پیدا خواهد کرد.
نظرات