روش هایی ساده برای افزایش تمرکز در محیط کار

اگر موقعیت شغلی شما به گونه‌ای است که باید روی چند پروژه کار کنید و فرآیندهای مختلفی را تحت نظر بگیرید، حتما متوجه شده‌اید که تمرکز روی همه این پروژه‌ها کار آسانی نیست؛ اما در چنین شرایطی راهکارهایی نیز برای کمک به شما وجود دارد. با اکوسیستم همراه باشید.

اکوسیستم – وقتی روی چند پروژه به طور همزمان تمرکز دارید، بهره وری شما در محیط کار تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؛ اما خبر خوش این است که با روش‌هایی ساده می‌توانید تا حد زیادی تمرکز خود را در چنین شرایطی افزایش دهید.

تقسیم بندی کردن زمان

تقسیم بندی کردن زمان

تحقیقات حاکی از آن است که مغز انسان در بازه‌های زمانی کوتاه تمرکز بهتری روی موضوعات مختلف دارد. بنابراین وقت خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و استراحت‌هایی پنج دقیقه‌ای را بین این بخش‌ها در نظر بگیرید؛ هر بازه زمانی را برای تمرکز بر یک موضوع خاص قرار دهید.

استفاده کردن از اپلیکیشن برای مدیریت زمان

این اپلیکیشن‌ها به نوعی زمان سنج مجهز هستند که بر اساس فعالیتی که باید انجام دهید، زمانی را به آنها اختصاص می‌دهند و در حقیقت زمان شما را مدیریت می‌کنند. Toggl و DeskTime دو نمونه از توانمندترین اپلیکیشن‌های موجود در این زمینه هستند.

یافتن مناسب‌ترین زمان برای کار کردن

بعضی افراد صبح‌ها انرژی و تمرکز بیشتری برای کار کردن دارند و برخی نیز شب‌ها را برای این منظور ترجیح می‌دهند. سعی کنید زمان مناسب خودتان را برای تمرکز روی پروژه‌ها پیدا کنید.

تهیه فهرستی از کارهایی که باید انجام شود

تهیه فهرستی از کارهایی که باید انجام شود

فهرستی از وظایف مختلف خود را تهیه کنید، به این ترتیب مغزتان مجبور نخواهد بود همزمان وظایف مهم و کم اهمیت را مورد بررسی و پردازش قرار دهد.

از فعالیت‌های زمان‌بر اجتناب کنید

در بعضی از سازمان‌ها استفاده از نرم افزارهای غیرکاری از جمله بازی‌های کامپیوتری ممنوع است، حتی بعضی از این سازمان‌ها مکانیزم‌های بازدارنده‌ای را نیز روی سیستم‌های کامپیوتری خود نصب می‌کنند. با این وجود بعضی از پرسنل مرتبا به فکر استفاده از ابزارهایی به منظور دور زدن این مکانیزها هستند، حال آنکه این کار جز ضرر برای آنها نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.

بی صدا کردن اعلان‌های تلفن همراه

افرادی که دائما از طریق تلفن همراه‌شان پیامک دریافت می‌کنند یا از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلفی از جمله تلگرام، توییتر و اینستاگرام با دوستان خود در تعامل هستند، نمی‌توانند تمرکز کافی روی کار خود داشته باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود که لااقل برای مدت یک ساعت تمام این اعلان‌ها را در حالت بی صدا قرار دهید و تمام توجه خود را به کار معطوف کنید.

از پروژه‌های سخت‌تر شروع کنید

کارشناسان توصیه می‌کنند که فعالیت خود را از سخت‌ترین بخش‌ها آغاز کنید و به یاد داشته باشید که چنانچه موفق به انجام آن نشدید، در ادامه روز نیز این امر محقق نخواهد شد.

به مسائل بلافاصله واکنش نشان ندهید

اگر قرار باشد با دریافت هر ایمیل از همکاران‌تان هر چه را انجام می‌دهید رها کنید و به ایمیل‌ها پاسخ دهید، قطعا قادر به انجام اصلی‌ترین کارها نخواهید بود. توجه داشته باشید که بهبود بهره وری مستلزم تغییر در ذهنیت است. بنابراین از جواب دادن بلافاصله به ایمیل‌ها، پیام‌ها، تماس‌های تلفنی بپرهیزید و تنها امور مهم را در اولویت قرار دهید.

    نظرات