نقش داده ها در کاهش ریسک

نقش داده ها در کاهش ریسک

وحید احمدی (رئیس مرکز تحقیقات علمی ایران) با اشاره به اینکه موفقیت و شکست بسیاری از شرکت‌ها به داده‌ها وابسته است، بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته از داده‌ها به منظور کاهش ریسک استفاده می‌شود.

به گزارش اکوسیستم، احمدی روز گذشته در پنجمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات که در مرکز همایش‌های بین المللی برج میلاد برگزار شد، با خاطر نشان کردن حکمرانی داده‌ها در نظام جدید، افزود: در دیدگاه‌های سنتی عمدتا به ثروت‌های ملی توجه می‌گردید، اما اکنون انباشت داده‌ها در مرکز توجه قرار دارند.

وی ضمن اشاره به این موضوع که در نگرش سنتی از داده‌ها بهره برداری موضعی می‌شد، گفت: در این نگرش حجم زیادی از داده‌ها وجود داشت که این امر در نظام مدیریتی و گاهی در بخش‌های صنعتی باعث سردرگمی می‌گردید.

رئیس مرکز تحقیقات علمی ایران اظهار داشت: در نظام نوین حکمرانی، داده‌ها جایگاه بالایی دارند و به عنوان دارایی استراتژیک در نظر گرفته می‌شوند؛ به همین دلیل نیز رویکرد ما نسبت به حکمرانی داده‌ها متحول شده است.

احمدی با خاطر نشان کردن اینکه دیتاها می‌توانند جایگزین سرمایه‌های فیزیکی و معمول در نظام نوین حکمرانی داده‌ها شوند، بیان کرد: با توجه به اهمیت داده‌ها در بخش‌های مهم اقتصادی و اجتماعی، مسلما آنها می‌توانند جایگزین مناسبی برای نفت باشند.

به باور وی، اشخاصی که می‌توانند از داده‌ها استفاده کنند، مدیریت بهتری خواهند داشت؛ نتایج این موضوع را می‌توان در شرکت‌هایی مثل آمازون، فیسبوک، گوگل و مایکروسافت مشاهده کرد.

احمدی با خاطر نشان کردن این موضوع که شرکت‌های مذکور در بازار بورس جهانی با هویت‌های انفجاری، قدرتمند و تاثیرگذار ظاهر شده‌اند، بیان کرد: امروزه ما با حجم عظیمی از داده‌ها روبرو هستیم که اگر به درستی از آن‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم به توسعه پایدار دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه نظام نوین در قالب نظام نوآوری و توسعه پایدار، تعریف جدیدی را برای حکمرانی داده‌ها ارائه می‌کند، بیان کرد: در دنیای جدید شرکت‌های بزرگ که بازارهای جدیدی را به وجود آورده‌اند، مفاهیم تازه‌ای مثل اخلاق داده و مسائل ارتباطی را ارائه کرده‌اند.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بر این اساس در کشورهای توسعه یافته اقتصاد ریسک پذیر مطرح شده است؛ در این نوع اقتصاد، داده‌ها کمک موثری به کاهش ریسک کرده‌اند. با این نگرش وظیفه سنگینی بر دوش ما خواهد بود و باید در این راه اساتید و صاحبان سرمایه و فناوری شروع به فعالیت کنند.

وی با اشاره به این موضوع که در سال اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید هستیم، اضافه کرد: حکمرانی داده در کنار دولت الکترونیک ابزار قدرتمندی برای اشتغالزایی خواهد بود.

احمدی با خاطر نشان کردن این موضوع که موفقیت و شکست بسیاری از شرکت‌ها به داده وابسته است، افزود: اگر شرکتی داده‌ها را به خوبی تولید کند و از آنها به درستی استفاده نماید، قطعا می‌تواند در بازارهای جدید حضور یابد.

وی در پایان متذکر شد: با این نگرش اعتقاد داریم دولت الکترونیک که مبتنی بر مدیریت داده و حکمرانی داده است، ابزار قدرتمندی خواهد بود؛ زیرا می‌تواند کارها را تسهیل کند و نظام تحولی مبتنی بر نگرش نو را به وجود آورد.

    نظرات