راهکاری برای غلبه بر چالش مقیاس دهی کسب و کار

راهکاری برای غلبه بر چالش مقیاس دهی کسب و کار

اغلب استارتاپ‌ها در مرحله رشد و مقیاس دهی شکست می‌خورند، زیرا بودجه و منابع خود را به اولویت‌های غیر ضروری اختصاص می‌دهند.

اکوسیستم – تقریبا تمام استارتاپ‌ها با چالش مقیاس دهی کسب و کار روبرو هستند. جاسپر ویر (هم بنیانگذار و رئیس شرکت TaskUs) تجربیات خود از اشتباهات و روندهای رشد و مقیاس دهی را به اشتراک گذاشته است. وی موفق شد فرآیندی دو مرحله‌ای را برای اجتناب از این مشکلات طراحی کند.

زمانی که اقدام به راه اندازی استارتاپ TaskUs کردیم، هدف ما ارائه کردن خدمات دستیاران مجازی شخصی بود. ما ایده تیم فریس در کتاب هفته کاری چهار ساعته را بکار بردیم و تصور می‌کردیم که می‌توانیم به افراد حرفه‌ای پر مشغله کمک کنیم تا وظایف کم اهمیت خود را کنار بگذارند.

با این وجود زمان مقیاس دهی به کسب و کارمان، این ایده ناکارآمد از آب درآمد. ما فقط روی رشد استارتاپ خود تمرکز کرده بودیم، تا جائیکه حتی توجه نکردیم آیا بازار به توسعه محصولات ما نیاز دارد یا خیر.

البته اکثر استارتاپ‌های دیگر نیز با چالش‌‌های مقیاس دهی مواجه هستند. بر اساس گزارش سال 2016 موسسه ملی کسب و کارهای خرد آمریکا، عدم اعتماد اقتصادی بزرگترین چالش کسب و کارها برای بقا و رشد است. در شرایطی که هر لحظه احتمال تغییر بازار وجود داشته باشد، کارآفرینان چطور می‌توانند با اطمینان و یقین کسب و کار خود را مقیاس دهی کنند؟

انعطاف پذیری، راه حل مشکل مقیاس دهی است. در صورتی که کارآفرینان یاد بگیرند که چگونه بدون کاهش کیفیت محصولات، کسب و کار خود را با تغییرات سازگار کنند، در نتیجه می‌توانند در مورد زمان و میزان مقیاس دهی عملکرد کاراتری داشته باشند.

تصور غلط بنیانگذاران از رشد کسب وکار

مقیاس دهی کسب و کار الزاما به معنی افزایش منابع انسانی نیست. اندرو جینت (مدیرعامل شرکت وایزنت)، در مصاحبه‌ای که با نشریه‌ی کسب وکار کراین شیکاگو داشت در مورد چالش‌ها مقیاس دهی صحبت کرده است. شرکت وایزنت که در باکتاون شیکاگو قرار دارد، تلاش کرد متناسب با رشد کسب و کار، پرسنلی بیشتری را استخدام کند؛ به همین دلیل در سال ۲۰۱۴، دفتر جدیدی در سانفرانسیسکو راه اندازی کرد. اما این شعبه جدید به جای کمک به توسعه کلی شرکت، به دلیل اختلافات فرهنگ‌ سازمانی، به مانع جدیدی بر سر راه رشد و توسعه دفتر اصلی مبدل گردید؛ در نتیجه سرعت و کیفیت خدمات افت کرد و یک سال بعد، این کمپانی مجبور شد شعبه جدید را تعطیل کند.

بنابراین بر خلاف آنچه اکثر کارآفرینان تصور می‌کنند، رشد کسب و کار به معنی استخدام نیروهای جدید نیست. با شناسایی بهتر جوانب و زوایای مختلف کسب وکار، متوجه خواهیم شد که تکنولوژی، پروسه‌ها و سیستم‌ها، موارد بسیار مطمئن‌تری برای مقیاس دهی کسب و کار هستند. همچنین تحقیقات مناسب و برقرار کردن تعادل بین نیازهای بازار و رویکردهای تولیدی، کارآفرینان را برای عبور از موانع آماده می‌کند.

در حقیقت مقیاس دهی برای کسب و کارهایی که می‌خواهند از مزایای فرصت‌های جدید استفاده کنند، کار دشواری نیست. کارآفرینان با پیروی کردن از یک فرایند دو مرحله‌ای می‌توانند مقیاس دهی هوشمندانه‌ای داشته باشند. این روش در ادامه شرح داده شده است.

روی مزایای نسبی و نقاط قوت کسب و کار تمرکز کنید

روی مزایای نسبی و نقاط قوت کسب و کار تمرکز کنید

وقت خود را برای پروسه‌هایی که در محدوده توانایی‌های اصلی و برتر شرکت نیستند، هدر ندهید. روی خلاقیت‌ها و ویژگی‌های برتری تمرکز کنید که کسب و کار شما را از دیگر رقبا متمایز می‌کند. بطور مثال شرکت‌های غیرتکنولوژی برای برتری پیدا کردن در بازار رقابتی، به نرم‌افزارهای اختصاصی CRM احتیاج ندارند. اگر یک شرکت زمان و منابع خود را برای پروژه‌هایی صرف کند، که جزو نقاط قوت آن نیست، از رقیبانی که هم زمان خدمات برتر خود را توسعه می‌دهند و به بازار عرضه می‌کنند، عقب خواهند ماند.

دن هوران (مدیرعامل شرکت Five Acre Farms) در این رابطه به بیزنس اینسایدر گفت: اغلب کسب و کارهای موفق، مسائل را پیچیده نمی‌کنند. آنها روی یک قابلیت و ویژگی انحصاری متمرکز می‌شوند و بازار انحصاری خود را به دست می‌آورند. این شرکت‌های موفق سعی می‌کنند که توانایی خود را در همین زمینه ارتقا دهند و به این ترتیب جایگاه خود را در بازار حفظ کنند.

بنابراین باید مزیت‌های کوچک کسب و کار خود را کشف کنید و به بهبود و توسعه‌ آن‌ها بپردازید، قبل از آنکه دیگر رقبا این جایگاه را از آن خود کنند.

سایر پروسه‌ها را برون سپاری کنید

سایر پروسه‌ها را برون سپاری کنید

در صورتی که بخواهید همه جوانب کسب و کار را بطور جداگانه سازمان دهی کنید، به منابع و نیروی انسانی زیادی احتیاج خواهید داشت. از تلاش کردن برای بهبود جوانبی که مزیت نسبی شرکت به شمار نمی‌روند، دست بکشید و به جای آن از پیمانکاران قراردادی استفاده کنید.

علاوه بر این اگر زمان مقیاس‌‌دهی کسب و کارتان است، می‌توانید از کارمندان مستقل یا دورکار استفاده کنید. تعامل و کنار آمدن با کارمندان دورکار به ویژه در شرایطی که باید به تمام جزئیات رشد کسب وکار توجه کنید، نسبت به استخدام کارمندان حضوری و تمام وقت جدید به صرفه‌تر است.

کارشناسان به شرکت‌های B2C توصیه می‌کنند، حتی الامکان، وظایف متفرقه خود را برون‌سپاری کنند. کارآفرینان پیش از اجرای هر پروژه، باید بررسی کنند که آیا منابع و وقت لازم را برای تکمیل آن دارند؟ یا با برون سپاری این پروژه به موسسات یا پیمانکاران دیگر، می‌توانند سود بیشتری به دست آورند؟ این رویکرد به کارآفرینان کمک می‌کند تا هزینه‌ها را کاهش دهند، انعطاف‌پذیر باشند و خودشان را برای فرصت‌های مقیاس دهی آماده کنند.

اغلب بنیانگذاران کسب و کارها، مقیاس دهی را یک موضوع دشوار و پیچیده می‌‌دانند، اما این مسئله چندان هم سخن نیست. کافی است نقاط قوت خود را شناسایی کنید و منابع خود را به پروسه‌هایی اختصاص دهید که سودآوری بیشتری برای‌تان دارند؛ سایر وظایف را می‌توانید برون سپاری کنید.

    نظرات