پیش نویس لایحه بودجه 97 عملیاتی تنظیم شد

ابوذر ندیمی، مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، گفت: پیش نویس لایحه بودجه 1397 عملیاتی تنظیم شده است، به این ترتیب دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند مثل قبل با لابی گری و چانه زنی بودجه سازمان خود را بیشتر کنند.

به گزارش اکوسیستم، در حال حاضر بررسی لایحه بودجه سال 97 کل کشور در دستور کار دولت قرار دارد و در تاریخ 19 آذر ماه به مجلس تقدیم می‌گردد. بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، بودجه سنواتی که مهمترین سند مالی کشور به حساب می‌آید، باید عملیاتی تنظیم شود.

ندیمی بیان کرد: با در نظر گرفتن منابع دولت برای تامین مالی خود، تغییر رویکرد در تدوین بودجه 97 اجتناب ناپذیر بود، به همین دلیل بودجه سال آتی به صورت عملیاتی تدوین شده است.

وی تشریح کرد: افزایش 10 درصدی بودجه عمومی کشور بطور سالانه، اولین ضرورت برای تغییر در تدوین بودجه سال آینده بود، زیرا این افزایش بودجه مستلزم افزایش قیمت نفت، مالیات و صادرات است.

مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: در حال حاضر موازی کاری در کشور افزایش یافته است و عملا این فعالیت‌ها نمی‌تواند جوابگوی نیازها باشد و صرفا باعث بالا رفتن هزینه‌ها می‌شود، ولی با اجرایی شدن طرح جدید بودجه، فعالیت‌ها مدیریت خواهند شد و با رویکرد درآمد هزینه‌ای، باید نسبت به وظایف پاسخگو باشیم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید در زمینه یارانه‌ها، سلامت، پرداخت مستمری بازنشستگان و افزایش بدهی صندوق‌های بیمه‌ای، چاره‌ای جز تغییر رویکرد در تدوین بودجه 97 وجود ندارد.

ندیمی اعلام کرد: در لایحه بودجه سال آینده، تلاش شده است که هر دستگاه فعالیت خود را تعریف کند و با در نظر گرفتن این فعالیت‌ها، منابع مورد نیاز و محل این منابع را نیز اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه لابی گری در بودجه 97 جایی ندارد، افزود: در بودجه سال آینده دستگاه‌ها از لابی و مانند آن سودی نخواهند برد، زیرا منابعی وجود ندارد تا همانند سال‌های پیش افزایش 10 درصدی بودجه را برای دستگاه‌ها در نظر بگیریم.

مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مورد عمده تغییراتی که در لایحه بودجه سال آتی در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: حمایت کردن از تولید، جزو اولویت‌های این لایحه می‌باشد که حدود 580 هزار میلیارد ریال در پنج سرفصل یارانه، تسهیلات بانکی، مباحث مربوط به رونق تولید و کارآفرینی پیش بینی شده است که بر اساس آن بتوان به تولید و اشتغال در کشور کمک کرد.

وی در مورد سایر اولویت‌های مدنظر در بودجه سال آتی کشور گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان و کارکنان، خدمات مربوط به مدیریت، کاهش اثر درآمدهای نفتی و مسائل مربوط به کاهش قیمت نفت در دنیا روی بودجه، مدیریت اوراق، تحولات سازمان هدفمندی جهت نفی فقر مطلق و هدف گیری براساس گروه‌های فقیر با توجه به پوشش در نهادها و کمیته ها از دیگر اولویت‌های بودجه 97 است.

ندیمی ادامه داد: در لایحه بودجه 97، تغییراتی در کاهش ردیف‌های بودجه و مسائل مربوط به معافیت‌های مالیاتی به میزان 400 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وی راجع به کاهش ردیف‌های بودجه بیان کرد: کاهش ردیف‌های بودجه و تمرکز زدایی، رویکرد تقلیل دستگاه‌های با فعالیت موازی و تقلیل ردیف‌ها به ردیف‌هایی واحد، در کاهش منابع و مدیریت آن نقش مهمی دارد.

مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مورد میزان رشد بودجه 97 نسبت به بودجه سال جاری، تشریح کرد: میزان رشد هنوز مشخص نشده است زیرا باید نظر هیات وزیران در این زمینه جمع آوری شود و پس از اجماع این نظرات، می‌توان میزان رشد را اعلام کرد.

وی گفت: در لایحه بودجه 97 مانند سال‌های قبل نگاه ویژه‌ای به مسائل آبی کشور، محیط زیست و سلامت شده است و صرفا در روش، مدیریت و نوع تخصیص منابع تغییراتی را شاهد هستیم.

    نظرات