نشانه های مخرب بودن یک شغل برای سلامت روانی

به عنوان یک کارمند باید برای سلامت روانی خود ارزش قائل باشید و اگر احساس کردید در معرض آسیب روانی قرار دارید، باید شرایط کاری خود را اصلاح کنید.

اکوسیستم – حتی به عنوان یک کارفرما نیز باید به فکر سلامت روانی کارمندان خود باشید و اگر احساس کردید آنها از این نظر در معرض خطر قرار دارند، باید در پی اصلاح شرایط محیط کار باشید.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که چطور متوجه شویم سلامت روانی ما در محیط کار در معرض خطر است؟ در ادامه 6 نشانه را بررسی می‌کنیم که نشان می‌دهد شغل‌تان تاثیر مخربی بر روان شما دارد.

صبح‌ها به سختی بیدار می‌شویدنشانه های مخرب بودن یک شغل برای سلامت روانی

طبیعی است که هر فردی هنگام بیدار شدن، احساس خستگی کند، اما اگر به تازگی هنگام بیدار شدن بیشتر احساس خستگی می‌کنید، این موضوع می‌تواند نشان دهنده استرس بیش از حد شما در محیط کار باشد.

تصور می‌کنید تمام مدت شبانه روز را باید در دسترس باشید

اغلب شرکت‌ها تمایل دارند که کارمندان همیشه در دسترسی باشند، حتی در زمان تعطیلات. اما این موضوع به مرور می‌تواند تعادل میان کار و زندگی را از بین ببرد و به سلامت کارمندان صدمه بزند.

در حین کار استراحت نمی‌کنید

بی وقفه کار کردن و عدم استراحت حین کار می‌تواند به سلامت روانی افراد آسیب وارد کند؛ از طرف دیگر استراحت‌های کوتاه نیز می‌تواند باعث حس شادی شود و رضایت افراد از شغل خود را افزایش دهد.

ارتباط اجتماعی با سایر کارمندان ندارید

اگر کارمندان از صحبت کردن با دیگر همکاران خود، مخصوصا آنهایی که در محیط کار بیشتر با یکدیگر سروکار دارند، امتناع می‌کنند، این نشانه‌ای از آسیب دیدن یا در معرض آسیب بودن سلامت روانی آنها است. در صورتی که مسئولیت‌های کارمندان طاقت فرسا است، ارتباط جمعی بین آنها باعث می‌شود که اضطراب آنها کاهش یابد؛ بطور مثال کارمندان می‌توانند با یکدیگر نهار بخورند یا در زمان‌های استراحت با یکدیگر گفتکوهایی خارج از موضوع کار داشته باشند.

تصور می‌کنید هر لحظه امکان دارد اخراج شوید

نشانه های مخرب بودن یک شغل برای سلامت روانی

عدم امنیت شغلی یکی از دلایل اصلی ایجاد اضطراب و افسردگی در بین کارمندان است. اگر این تصور را دارید که هر لحظه امکان دارد اخراج شوید، به دنبال یافتن شغل جدیدی باشید تا از آسیب‌های روانی در امان بمانید.

زمان انجام کارها احساس گناه می‌کنید

محیط بعضی از شرکت‌ها پر خطر است. این موضوع می‌تواند به دلیل مشکلات ناشی از شرایط کاری پر مخاطره، تولید محصولات خطرناک یا مواردی از این قبیل به وجود آید. در این صورت کارمندان از کار در این شرایط احساس عذاب وجدان یا آزار روحی می‌کنند که البته کاملا طبیعی و منطقی است. اگر شما نیز در چنین شرایطی مشغول به کار هستید، بهتر است برای حفظ سلامتی خود در پی شغل دیگری باشید.

    نظرات