گزارش وزیر جهاد کشاورزی از عملکرد ۱۰۰ روزه این وزارتخانه

محمود حجتی،وزیر جهاد کشاورزی دولت دوازدهم، به تشریح عملکرد 100 روزه این وزارتخانه پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، حجتی در گفتگوی ویژه خبری، عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در 100 روز اول دولت دوازدهم و برنامه‌های این وزارتخانه را توضیح داد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ۲/۲ میلیون تن برنج در سال جاری، افزود: از آنجا که سالانه 3/2 میلیون تن برنج در کشور مورد نیاز است، تنها 800 هزار تا یک میلیون تن واردات احتیاج داشتیم و این میزان نیز در چهار ماه نخست سال جاری توسط تجار وارد شد.

وی ادامه داد: با هدف حمایت از تولید کنندگان داخلی، ثبت سفارش جدید برای واردات برنج را متوقف کردیم و با رصد قیمت‌ها، بازار برنج مدیریت و تنظیم می‌شود و تصمیمات جدید در این رابطه اتخاذ می‌گردد.

حجتی در ادامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح فعالیت‌های وزارت کشاورزی در بخش‌های مختلف پرداخت.

تولید ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید گوشت مرغ در کشور

وزیر جهاد کشاورزی ضمن اشاره به این موضوع که در تمام دنیا تولید کنندگان از مزرعه فراتر رفته‌اند و به بازار محصولات خود نزدیک شده‌اند، بر ضرورت شکل گیری زنجیره‌های تولید با محوریت تشکل‌ها تاکید کرد و افزود: در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید گوشت مرغ در کشور به صورت زنجیره‌ای انجام می‌شود و این موضوع تاثیر زیادی در ثبات و پایداری تولید و قیمت‌ها داشته است.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه لبنیات، باید فاصله تولید تا مصرف کم شود و در این زمینه تعاونی‌ها نقش حائز اهمیتی را ایفا می‌کنند.

عقب ماندگی تاریخی در نهاد سازی و خدمات پس از تولید از جمله در بخش حمل و نقل و سردخانه

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این موضوع که در نهاد سازی و خدمات پس از تولید از جمله در بخش حمل و نقل و سردخانه، عقب ماندگی تاریخی داریم، بیان کرد: با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جموری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیگیر راه اندازی استارتاپ‌هایی هستیم که فاصله تولید تا مصرف را کاهش دهند.

وی با خاطر نشان کردن این موضوع که قیمت برخی محصولات غذایی از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم کمتر از میزان تورم افزایش یافته است، متذکر شد: در طی این مدت قیمت گوشت و مرغ جمعا ۱۵ درصد، یعنی سالی 3 درصد افزایش داشته است.

حجتی با اشاره به این موضوع که شیرخام به قیمت 3 سال پیش خریداری می‌شود، این موضوع را اجحاف به دامداران دانست و در مورد تخم مرغ نیز اظهار داشت: حدود ۲۵ درصد مرغ تخم گذار کشور در اثر آنفلوانزای پرندگان از بین رفت، اما تولید و بازار مدیریت شده است.

وی با یادآوری این نکته که طی سال‌های اخیر، دام سبک کشور به علل متفاوت از جمله تغییر نظام شبانی کاهش پیدا کرده است، گفت: گوشت قرمز منجمد رشد قیمت کمی داشته است، اما از آنجا که مردم به مصرف گوشت گرم تمایل دارند، گوشت مورد نیاز از کشورهای آسیای میانه و در مواردی با هواپیما از استرالیا وارد می‌شود.

نظام دامپروری در دام سبک در حال حرکت از شبانی به سیستم های متمرکز است

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تغییر نظام دامپروری در دام سبک از شبانی به سیستم‌های متمرکز و بسته، گفت: در سال‌های اخیر، گله‌های مادری دو و چند قلوزا از نژادهای بز و گوسفند با امکان پرورش در مناطق گرمسیری و سردسیری تامین شده است.

وی با بیان این موضوع که قیمت‌های جهانی محصولات کشاورزی داری نوسان است، گفت: مانند دیگر کشورها با نظاماتی همچون تعرفه‌ها نسبت به حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از اجحاف به مصرف کنندگان اقدامانی را انجام می‌دهیم.

حجتی متذکر شد: در بعضی از محصولات واسطه‌ای مانند ذرت که در تولید گوشت مرغ و لبنیات استفاده می‌شود با اختصاص ارز تولید را پایدار کرده‌ایم و قیمت ها را نیز  پایین نگه می‌داریم.

وی اعلام کرد که سیب‌های با کیفیت از باغداران خریداری شد و در سردخانه‌ها ذخیره گردیده است و در مورد فیلمی که در مورد سیب‌های کنار جاده در فضای مجازی انتشار پیدا کرده بود، اظهار داشت: این سیب‌ها از نوع درجه ۳ و ۴ است که در کارخانه‌های کنستانتره استفاده می‌شوند و برای خریدار، نگه داری آنها در سردخانه از نظر اقتصادی به صرفه نیست، به همین دلیل از گذشته به همین صورت جمع آوری و به کارخانه‌ها حمل می‌شد.

بسته شدن مرز شلمچه، اتفاقات شمال عراق و افزایش ناگهانی تعرفه صادرات به عراق

حجتی با بیان اینکه امسال تولید هلو در کشور افزایش داشته است، بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی تاکید کرد و افزود: بسته شدن مرز شلمچه، اتفاقات شمال عراق و افزایش ناگهانی تعرفه‌ها، صادرات هلو به عراق را با مشکل مواجه کرد.

وی با اشاره به این موضوع که کشورهای OECD و اروپایی هر ساله میلیاردها دلار به بخش کشاورزی خود یارانه می‌دهند و آمریکا در برنامه ۱۰ ساله پرداخت سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه به بخش کشاورزی این کشور را تصویب کرده است، گفت: با وجود تمام محدودیت‌ها، دولت در زیربناها و منابع آب و خاک سرمایه گذاری‌های بی سابقه‌ای را انجام داده است.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: با توجه به اینکه سالانه هزاران تن موز به کشور وراد می‌شود، افرادی که سیب، پرتقال و کشمش صادر کنند، می‌تواند از تعرفه ترجیحی برای واردات موز بهره مند شوند که این نوعی یارانه صادراتی به حساب می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: 2 سال پیش نیز که با مازاد تولید سیب زمینی مواجه شدیم، برای صادرات هر کیلوگرم سیب زمینی ۱۵۰ تومان یارانه صادراتی پرداخت شد.

رایزنی برای پیوستن به کشورهای عضو پیمان اوراسیا

حجتی با ذکر این نکته که همه کشورهای دنیا در پیمان‌های منطقه‌ای برای صادرات و واردات، عضویت دارند و از تعرفه‌های ترجیحی بهره مند می‌شوند، گفت: بازرگانی محصولات کشاورزی با پیمان‌های منطقه‌ای امکان پذیر می‌شود و به منظور پیوستن به پیمان کشورهای اوراسیا مشغول رایزنی هستیم.

وی با بیان اینکه آمار محصولات کشاورزی از قبیل گندم، چغندر قند و نیشکر وزنی شده است و آمارها از کارخانه‌ها اخذ می‌گردند، بیان کرد: تولید شکر از ۱/۱ میلیون تن در سال ۹۲ با رشدی بالغ بر ۶۰ درصد به ۱/۸ میلیون تن در سال جاری رسیده اشت و اگر کارخانه‌های قند در قطب‌های تولید و مناطق گرمسیری داشتیم با توسعه کشت پاییزه چغندر قند قادر بودیم در شکر نیز هچونگندم به خودکفائی برسیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این موضوع که استفاده بهینه از آب به فرهنگ عمومی کشاورزان مبدل شده است، خاطر نشان کرد: راندمان آبیاری که در آغاز دولت یازدهم 37 درصد بود، اکنون به 43/4 رسیده است؛ به این ترتیب به میزان 5/6 میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی داشته‌ایم.

پیگیری طرح تعادل بخشی در ۶۱۰ دشت کشور تا پایان برنامه ششم

حجتی با خاطر نشان کردت اینکه امسال بجز طرح‌های آب و خاک مناطق خوزستان، سیستان و شمال غرب کشور، ۲۵۰ هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری اجرا می‌شودف بیان کرد: در قانون برنامه ششم توسعه طرحی با عنوان تعادل بخشی در ۶۱۰ دشت کشور پیش بینی شده است که این طرح با همکاری مشترک وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی، کشاورزان و معنونین اجرا خواهد شد.

وی با خاطر نشان کردن اینکه، برای تعادل بخشی هر دشت باید نسخه‌ای جداگانه در نظر گرفت، تصریح کرد: کشاورزان برای پایداری تولید و حفظ سرمایه‌های خود، به مصرف بهینه آب توجه دارند و این موضوع به فرهنگ عمومی کشاورزان مبدل شده است.

ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت بر کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان خلاف قانون انتزاع نیست

وزیر جهاد کشاورزی در مورد نظر بعضی از نمایندگان مجلس راجع به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت بر کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان بیان کرد: ۸۰ هزار نانوایی در کشور در قالب صنف و تحت نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت دارند، به همین دلیل با توجه به این که وزارت جهاد کشاورزی در تامین گندم مسئولیت دارد و آنها در تولید نان، مغایرتی با قانون انتزاع ندارد.

عرضه موفقیت آمیزی دو محصول جو و ذرت در بورس کالا

حجتی با بیان این که بخش کشاورزی خصوصی‌ترین بخش اقتصادی در کشور است، از برنامه دولت با هدف کاهش تصدی‌گری در خرید تضمینی و توزیع نهاده‌ها و واگذاری امور به تشکل‌ها خبر داد و اضافه کرد: عرضه دو محصول جو و ذرت در بورس کالا به علت محدودیت تولید، موفقی آمیز بوده است.

وی با خاطر نشان کردن اینکه عرضه گندم دو استان کشور در بورس کالا به صورت پایلوت اجرا شد، اما به دلیل حجم زیاد با مشکلاتی همراه بوده است، بیان کرد: اجاز نمی‌دهیم نگرانی برای تولید کنندگان به وجود آید.

وزیر جهاد کشاورزی راجع به قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال جاری گفت: دبیرخانه شورای اقتصاد در حال بررسی قیمت‌ها است و با توجه به بحث بودجه ۹۷، امیدوارم این موضوع پس از تصویب بودجه در دستور کار قرار بگیرد.

وی از بیمه محصولات کشاورزی به عنوان بیمه‌ای حمایتی یاد کرد و با توجه به این که سرمایه کشاورزان در معرض انواع مخاطرات طبیعی و غیر طبیعی قرار دارد، اظهار داشت: بیمه کشاورزی انحصاری نیست، بلکه نگاه بنگاه‌ها برای سرمایه گذاری اقتصادی است.

وزیر جهاد کشاورزی از تلاش برای پرداخت به موقع جبران خسارت‌ها خبر داد و خاطر نشان کرد: مطالبات سال گذشته بیمه کشاورزان به طور کامل پرداخت شده است.

    نظرات