10 شهر برتر در زمینه توسعه اکوسیستم استارتاپ‌ها در سال 2017

10 شهر برتر در زمینه توسعه اکوسیستم استارتاپ‌ها در سال 2017

لیست ده شهر برتر در زمینه توسعه استارتاپ‌ها در سال 2017 به‌تازگی منتشر شده است. در این لیست رشد عملکرد کشورهای آسیایی مخصوصا چین در زمینه توسعه اکوسیستم استارتاپ‌ها کاملا محسوس است. جایگاه پکن در این لیست از هشتم به دوم ارتقا یافته است.

به گزارش اکوسیستم - سال گذشته در رده‌بندی اکوسیستم استارتاپ‌ها تغییر خاصی نسبت به سال‌های گذشته مشاهده نمی‌شد؛ اما در رده‌بندی امسال وضعیت کاملا فرق کرده است.

امسال شانگهای به لیست اضافه شده است و لس‌آنجلس نیز از جایگاه هفتم به جایگاه پنجم رسیده است و پس از استکهلم قرار گرفته است. در میان شهرهای این لیست پکن بیشترین رشد را داشته است و از جایگاه هشتم به جایگاه دوم رسیده است و پس از آن رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. دلیل ارتقای قابل‌توجه پکن در این لیست، افزایش تعداد شرکت‌های استارتاپ با سرمایه‌ای بیش از یک میلیارد دلار، از 9 شرکت به 25 شرکت است و تعداد متخصصان و مهندسان حوزه‌های تخصصی مانند هوش مصنوعی، نیز به میزان قابل توجهی در این شهر افزایش یافته است.

10 اکوسیستم استارتاپ برتر در سال 2017

  • منطقه Silicon Valley
  • پکن
  • رژیم صهیونیستی (تل آویو)
  • استکهلم
  • لس‌آنجلس
  • نیویورک
  • شانگهای
  • بوستن
  • لندن

یکی از دلایل اصلی ایجاد تغییرات قابل‌توجه در لیست شهرهای برتر در زمینه توسعه اکوسیستم استارتاپ‌ها در سال 2017، افزایش سرمایه‌گذاری خطرپذیر در آسیا است. امسال برای نخستین بار میزان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در آسیا از آمریکا پیشی گرفت. میزان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سه ماهه دوم سال میلادی جاری در آسیا 19.3 میلیارد دلار و در آمریکا 18.4 میلیارد دلار بوده است و این روند در سه ماهه سوم نیز ادامه یافته است. از میان 10 مورد سرمایه‌گذاری خطرپذیر در آسیا (بیشترین میزان سرمایه‌گذاری‌ها) 5 مورد از آن‌ها در چین انجام گرفته است (4 استارتاپ در پکن، یک استارتاپ در شانگهای و یک استارتاپ در تایوان ایجاد شده است).

در ایجاد این لیست 8 عامل درنظر گرفته شده است که عبارت است از تأمین منابع لازم برای استارتاپ‌ها، استعداد و مهارت مهندسی، نظارت فعال، زیرساخت فنی، فرهنگ ایجاد استارتاپ، زیرساخت قانونی و سیاسی، اساس و بنیان اقتصادی، سیاست‌های و برنامه‌های دولتی

در شکل زیر امتیاز هر یک از استارتاپ‌ها از حداکثر امتیاز 80 را می‌بینید.

تحلیل انجام گرفته برای این امتیاز‌دهی، بر اساس سرمایه‌گذاری خطرپذیر و چشم اندازهای زمینه‌ای مرتبط با اکوسیستم‌های فعال در زمینه نوآوری صورت گرفته است. این در حالی است که سایر مطالعات انجام گرفته در این زمینه، بر اساس بررسی‌ها صورت گرفته است. همچنین در این امتیازدهی گرایش‌ها و تغییرات عمده همچنین افزایش سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در آسیا، نیز در نظر گرفته است.

در قاره آسیا توجه به استارتاپ‌های فعال در زمینه دستیابی به فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید، به سرعت در حال افزایش است. چنانچه روند رشد فناوری‌هایی همچون بلوک زنجیره‌ای و ارزهای دیجیتالی رمزپایه در سال‌های اخیر را دنبال کرده باشید، می‌دانید که کشورهای آمریکا، چین، ژاپن و کره‌جنوبی، چهار کشور برتر در زمینه بهره‌گیری از این فناوری هستند.

کشورهای آسیایی نه تنها در ایجاد نوآوری‌های خلاقانه عملکرد خوبی دارند، بلکه در زمینه بهره‌گیری از فناوری‌های جدید نیز سابقه خوبی دارند. این کشورها در زمینه‌های مختلف فعالیت‌ خوبی دارند؛ از معاملات خرد گرفته تا پلتفرم‌های پیام‌رسان موبایل و بهره‌گیری از فناوری بلوک زنجیره‌ای در سازمان‌ها. هم شرکت‌ها و هم مصرف‌کنندگان آسیایی زودتر از هر نقطه‌ای دیگر از جهان از فناوری‌های جدید استقبال می‌کنند.

واگذاری سهام شرکت اسنپ‌چت به عموم مردم در لس‌آنجلس برای نخستین بار، تاثیر مثبتی بر اکوسیستم استارتاپ‌های این شهر گذاشته است؛ اما این سوال مطرح می‌شود که آیا این تاثیر ماندگار باقی می‌ماند یا نه و اینکه این تاثیر مثبت چگونه می‌تواند سطح استارتاپ‌ها را ارتقا دهد. افراد متخصص این حوزه امیدوار هستند این اقدام بتواند باعث ایجاد فضای رقابتی در بین استارتاپ‌های لس‌آنجلس شود. البته حتی در صورتی که تاثیر این اقدام بر روی استارتاپ‌ها مثبت باشد، نمی‌تواند تنها در عرض یک سال استارتاپ‌ها را به میزان قابل توجهی تغییر دهد.

فعالیت شهرهایی مانند پاریس، شیکاگو، سنگاپور، شنژن و سایر شهرها در زمینه توسعه استارتاپ‌ها، نیز در سال 2017 نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

    نظرات