سرعت جذب نيرو در شركت هاى بزرگ چگونه است؟

سرعت جذب نيرو در شركت هاى بزرگ چگونه است؟

جذب نیرو توسط شرکت‌های موفقی که با سرعت خوبی در حال رشد هستند، تا چه اندازه‌ای سریع است؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی مختصر پاسخ این سوال بپردازیم و ببینیم چه عواملی در جذب نیرو توسط این شرکت‌ها موثر هستند.

اکوسیستم - اگر بخواهیم به این سوال پاسخ مختصری بدهیم، باید بگوییم که این شرکت‌ها پس از تثبیت وضعیت خود، به سرعت افراد متخصصی را در زمینه‌های مختلف استخدام می‌کنند و این امر به یکی از اولویت‌های مهم این شرکت‌ها تبدیل می‌شود. وضعیت این شرکت‌ها زمانی تثبیت می‌شود که به جایگاه خوبی در بازار دست پیدا کنند و خودشان بتوانند سرمایه لازم خود را فراهم کنند.

در این مطلب میزان جذب نیرو توسط 10 شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار که سریع‌ترین رشد را داشته‌اند، در یک نمودار به تصویر کشیده شده است. در این نمودار حتی آمار مربوط به سال‌هایی که نیروی این شرکت‌ها کمتر از 50  نفر بوده است، نیز مشاهده می‌شود.

البته تفاوت بین میزان جذب نیرو توسط شرکت‌هایی که سریع‌ترین رشد را داشته‌اند، در این آمار کاملا محسوس است؛ به عنوان مثال تعداد نیروهای یک شرکت تنها در عرض سی ماه به 600 نفر افزایش یافته است. شرکت دیگری هم وجود دارد که تعداد نیروهای آن تنها در عرض چهار سال به بیش از 1000 نفر افزایش یافته است. البته آن روی سکه را هم باید دید؛ نیروهای یک شرکت در مدت چهار سال تنها به 200 نفر رسیده است. عوامل زیادی در تصمیم‌گیری برای جذب نیرو توسط شرکت‌های نرم افزاری تاثیر دارند که از میان آن‌ها می‌توان به شرایط تجارت و کسب‌وکار، محیط و بسیاری از عوامل دیگر اشاره کرد.

سوال جالبی که در رابطه نمودار مذکور مطرح می‌شود این است که رابطه بین منحنی‌های رشد جذب نیرو با منحنی‌های درآمد و بازگشت هزینه صرف شده برای جذب نیروها چیست؟ به نظر می‌رسد که رابطه کاملا واضحی بین این منحنی‌ها وجود دارد.

مثلا تعداد نیروهای یکی از شرکت‌های متوسط که رشد سریعی داشته است، در ابتدای کار 25 نفر بوده است؛ اما پس از گذشت یک سال به 60 نفر، پس از گذشت 2 سال به 150 نفر و پس از گذشت سه سال به 300 نفر افزایش یافته است. شاید "متوسط" واژه خوبی برای توصیف این شرکت‌ها نباشد و همه این شرکت‌ها استثنایی هستند. موضوعی که همیشه باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچ روش مشخصی برای تاسیس و راه‌اندازی شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف وجود ندارد.

برای افزایش میزان جذب نیرو، باید از افراد متخصص برای استخدام نیروهای مختلف کمک گرفت و وظایف هر یک از نیروها را به درستی به آن‌ها تفهیم کرد. همچنین ایجاد یک لایه مدیریتی بین تیم اصلی اجرایی و کارمندان یک شرکت، لازم و ضروری است. این کار باعث می‌شود که دیگر نیازی به مدیریت تک تک کارمندان نباشد و تنها باید مدیران آن‌ها مدیریت شوند. البته مدیریت گروه‌های مختلفی از مدیران هم کار آسانی نیست؛ البته برای بسیاری از شرکت‌ها، این امر کار بسیار دشواری نیست و اعضای تیم اجرایی آن‌ها تنها در طول 12 تا 18 ماه برای مدیریت چالش‌ها و ایجاد و توسعه مشاغل مختلف، آمادگی کامل به دست می‌آورند. به همین دلیل وجود عده‌ای از افراد که در مدیریت کارکنان و امور مختلف، مهارت خوبی دارند؛ در تمام شرکت‌هایی که با سرعت قابل توجهی رشد می‌کنند؛ کاملا ضروری است.

     

    نظرات