اصلاح زیست بوم کارآفرینی باعث بهبود اقتصاد کشور می شود

سورنا ستاری (معاون علمی رئیس جمهور)، به این نکته اشاره کرد که زیست بوم کارآفرینی کشور باید اصلاح گردد تا باعث بهبود اوضاع اقتصادی شود.

به گزارش اکوسیستم، ستاری در کنفرانس کارآفرینی با رویکرد الزامات کارآفرینی با بیان اینکه طی چند سال آتی به برنامه ریزی در این حوزه احتیاج داریم، گفت: در دنیا شیوه‌های آموزشی متحول شده است و آموزش را در ارتباط با اقتصاد در نظر می‌گیرند؛ البته نظام آموزشی در دیگر کشورها نیز مشکلاتی را دارد، حتی در آمریکا سیستم آموزشی موفقی وجود ندارد و صد در صد دانشجویان دکتری در این کشور خارجی هستند، ولی از تدابیری مانند ویزای اچ وان استفاده می‌کنند.

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به اینکه زیست بوم کارآفرینی کشور باید اصلاح شود، بیان کرد: استفاده از بودجه دولتی در مورد پژوهش مخرب است و باعث از بین رفتن نوآوری می‌شود، همانطور که استخدام خلاقیت افراد را نابود می‌کند. در حقیقت دانشجو باید در بهبود اوضاع اقتصادی کشور نقش داشته باشد و برای محقق شدن این موضوع باید زیست بوم کارآفرینی ایجاد کنیم، البته در این میان کیفیت نیز مطرح است تا هر دانشجویی که وارد دانشگاه می‌شود به عنوان یک بمب در اقتصاد مطرح باشد. دانشگاه‌های مطرح دنیا نیز با ایجاد همین زیست بوم توانسته‌اند تاثیرگذار باشند.

وی گسترش استارتاپ‌ها را پلتفرمی مطلوب برای بازگشت دانشجویان به کشور دانست و افزود: در استارتاپ‌ها نیرو‌های انسانی خلاق فعالیت می‌کنند، بنابراین باید از این فرصت استفاده کنیم.

ستاری اظهار داشت: آمارها و بررسی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۴۰ میلادی، اروپا و آمریکا 28 درصد از کل تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص خواهند داد و این موضوع از حرکت تغییرات از غرب به سمت شرق حکایت دارد. یکی از علل این اتفاق را می‌توان تغییر در سیاست‌های آموزشی و رشد شرکت‌های دانش بنیان دانست. شرکت‌های دانش بنیان در کشور ما نیز به سرعت در حال رشد و توسعه هستند، بطوریکه تا چند سال آینده بزرگ‌ترین شرکت‌ها در حوزه خدمات کشور از همین نوع خواهند بود، شرکت‌هایی که خود به عنوان منبع سرمایه گذاری در زمینه فناوری مطرح هستند. بنابراین بخش خصوصی باید سرمایه گذاری در  حوزه پژوهش را انجام دهد در این صورت راندمان بهتری را شاهد خواهیم بود.

    نظرات