خدمت سربازی در شرکت های دانش بنیان

سورنا ستاری (معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور) از امضای تفاهم نامه‌ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد مشترک نیروهای مسلح خبر داد که به واسطه آن زمینه ورود شاغلین دوره خدمت وظیفه عمومی به بازار کسب و کارهای دانش بنیان و خلاق و نقش‌آفرینی آنان در حوزه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری فراهم خواهد شد.

به گزارش اکوسیستم، ستاری در مورد این تفاهم نامه گفت: مهارت آموزی ظرفیت عظیم سربازان کشورمان می‌تواند به عنوان بستری با ارزش، زمینه‌ ساز تحقق اقتصاد دانش بنیان شود.

وی با خاطر نشان کردن این موضوع که هدف از امضای تفاهم نامه همکاری، آماده سازی جامعه جوان و سرباز برای حضور در عرصه کارآفرینی و نقش آفرینی در به وجود آمدن کسب و کارهای خلاق است، بیان کرد: بر پایه این تفاهم نامه، سربازان می‌توانند شش ماه تا یک سال آخر دوره خدمت وظیفه خود را در شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور حضور داشته باشند و با مهارت آموزی و کسب مهارت‌های دانش بنیان در مسیر ایجاد ارزش افزوده و اشتغال حرکت کنند.

معاونت علمی وفناوری رئیس جمهور، رشد و توسعه فرهنگ زیست بوم کارآفرینی و نوآوری، ترویج فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در عرصه نیروهای مسلح را از دیگر اهداف این تفاهم نامه عنوان کرد و ادامه داد: این تفاهم نامه سعی دارد زمینه را برای نقش آفرینی نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده کشور که دوران خدمت سربازی را پشت سر می‌گذارند، در توسعه و گسترش زیست بوم کارآفرینی و نوآوری هموار سازد؛ زیرا نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده کشور بخش قابل ملاحظه‌ای از ملزومات تحقق اقتصاد دانش بنیان را شکل می‌دهند.

رییس بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: قبلا نیز بر اساس تعامل بین این دو بخش، بستری فراهم گردید تا هر ساله قریب 2 هزار نفر از استعدادهای برتر بنیاد ملی نخبگان در قالب پروژه‌های دفاعی، خدمت سربازی خود را بگذرانند که خوشبختانه با توافقی که حاصل شد بخشی از این پروژه‌ها در زمینه‌های غیر دفاعی نیز انجام گردید و سعی داریم این رقم افزایش پیدا کند.

آمادگی ورود به بازار کار و کسب توانایی‌های دفاعی

سردار سرلشکر محمدحسین باقری (فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران) ضمن اشاره به این موضوع که دوران خدمت سربازی فرصت مناسبی برای کسب مهارت‌ها و آماده شدن جوانان برای ورود به بازار کسب و کار است، ادامه داد: در تفاهم نامه‌ای که با معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری انجام شد، قسمت عمده‌ای از جوانان که دوره خدمت سربازی خود را می‌گذرانند، فرصتی خواهند داشت تا با حضور یافتن در شرکت های دانش بنیان و آشنایی با مهارت‌های بازار کسب و کار، بعد از اتمام خدمت سربازی آماده اشتغال و کارآفرینی باشند.

وی با ذکر این نکته که در طرح سرباز ماهر، بستر مناسبی برای آمادگی جوانان به منظور حضور در میدان اشتغال و کارآفرینی ضمن یادگیری مهارت‌های اجتماعی و دفاعی است، گفت: بر اساس این طرح، جوانان یک دوره دو وجهی را در خدمت سربازی می‌گذرانند و ضمن به دست آوردن توانمندی‌های دفاعی و آمادگی به منظور حفاظت از کشورمان، برای ورود به بازار کسب و کار نیز آماده خواهند شد.

فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه افزود: هر ساله تقریبا 400 هزار سرباز در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌گیرد که  بیش از 1000 نفر از آنان، در اولین سال این طرح تحت آموزش‌های مهارتی قرار می‌گیرند و با افزایش این میزان به 200هزار نفر در سال دوم، طی سال‌های آینده این تعداد به بخش عمده سربازان افزایش خواهد یافت.

پروژه های دانش بنیان جایگزین خدمت وظیفه

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، اقدام به ایجاد زیرساخت شناسایی توانایی‌های مهارتی مشمولین وظیفه و شناسایی نیازمندی‌های شرکت‌های مشمول و معرفی افراد به شرکت‌های واجد شرایط می‌کند.

به علاوه برای گسترش و توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی افراد کلیدی و بنیانگذاران استارتاپ‌های موفق، شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و شرکت‌های خلاق نیز به‌عنوان نخبگان مورد تایید بنیاد ملی نخبگان می‌توانند در چارچوب ضوابط ستاد کل نیروهای مسلح، پروژه‌های جایگزین خدمت وظیفه را انجام دهند.

    نظرات