ممنوعیت حمل و نقل بین شهری برای سامانه‌های درخواست تاکسی آنلاین

سامانه‌های حمل و نقل هوشمند با استقبال خوبی مواجه شدند و اکنون در کلان شهرهایی مثل تهران، اصفهان و ... این سامانه‌ها فعالیت گسترده‌ای دارند و در بین مردم شناخته شده هستند. اما شرایط در مورد حمل و نقل بین شهری، برای این سامانه‌ها متفاوت است.

به گزارش اکوسیستم، سامانه‌های درخواست تاکسی آنلاین خدمات خود را در چهار بخش تاکسی‌های اقتصادی، تاکسی‌های لوکس، تاکسی‌های مخصوص بانوان و درخواست موتور به کاربران ارائه می‌دهند. با توجه به افزایش دامنه فعالیت آنها آیا سفرهای بین شهری در این سامانه‌ها امکان پذیر خواهد بود؟

داود کشاورزیان (رئیس سازمان راهداری کشور) تا کنون دو بار در مورد سفرهای بین شهری سامانه‌های مذکور موضع گیری کرده است. وی در اینباره می‌گوید: اگر چه هیچ کدام از سامانه‌های اسنپ و تپسی برنامه خاصی برای حضور در جاده‌ها و سفرهای بین شهری ندارند، ولی سازمان راهداری مخالفت رسمی خود را با این موضوع به آنها اعلام کرده است. سیاست‌ها و نگاه کلان کشور باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی حرکت کند. ظرفیتی که در یک اتوبوس برای جابجایی مسافران وجود دارد، نیاز به 12 خودرو شخصی دارد و این یعنی ما باید یک خودرو را حذف کنیم و در عوض تعداد زیادی خودرو دیگر را وارد جاده نماییم.

البته کشاورزیان علل دیگری را نیز برای مخالفت این سازمان ذکر کرد از جمله اینکه رانندگان اتوبوس‌ها در هر شهر استراحتگاه مخصوص خود را دارند و همچنین مصرف سوخت برای چندین خودرو بیشتر از مصرف سوخت یک دستگاه اتوبوس مسافربری است. وی مجددا خاطر نشان کرد که: البته خوشبختانه هیچ کدام از اپلیکیشن‌های فعال در این زمینه قصد حضور در جاده‌های بین شهری را ندارند.

به نظر می‌رسد صحبت‌های رئیس سازمان راهداری کشور به نوعی پیشگیری یا هشداری برای این سامانه‌ها است تا به فکر گسترش فعالیت‌های خود به حمل و نقل‌های بین شهری نباشند.

کشاورزیان پیش‌تر نیز مدعی شده بود که از اسنپ به دلیل سفرهای بین شهری شکایت خواهد کرد، البته موسسان این سامانه به سرعت واکنش نشان دادند و اعلام کردند که اصولا سفر بین شهری در این سامانه وجود ندارد که کسی بخواهد از آن شکایت کند، آنها در این بیانیه ذکر کرده بودند که:  در صورت انتخاب مبدا و مقصد در دو شهر متفاوت حتی هزینه سفر نیز محاسبه نمی‌شود و کاربر با پیغام خطا روبرو می‌شوند. راننده‌های سرویس‌های مختلف اسنپ تنها در شهر محل سکونت خود قادر به پذیرش درخواست سفر هستند و از نظر فنی امکان فعالیت بین شهرهای مختلف برای آنها وجود نداشته و ندارد.

    نظرات