استراتژي كسب و كارهاي موفق

استراتژي كسب و كارهاي موفق

برای دست یافتن به موفقیت، بیش از یک راه وجود دارد، اما ابتدا باید تصمیمات عجولانه را کنار گذاشت و استراتژی‌های کسب و کار خود را با شرایط بازار بررسی کرد.

اکوسیستم – کارآفرینان همواره به این موضوع فکر می‌کنند که برای وارد کردن محصول یا شرکت خود به مرحله بعد، چه تصمیماتی را باید بگیرم؟ آنها با جمع آوری اطلاعات همیشه به دنبال یافتن پاسخی برای پرسش خود هستند، اما گاهی جواب‌های متضادی دریافت می‌کنند.

کمپانی‌های عظیمی مثل گوگل، اوبر و ... همواره در صدر خبرها هستند و تحلیلگران معتقدند که این کمپانی به فقط به علت تحول آفرین بودن چنن جایگاهی دارند. به همین دلیل این ذهنیت برای کارآفرینان شکل می‌گیرد که برای رسیدن به این درجه از موفقیت حتما باید از استراتژی‌های تحول آفرین استفاده کرد، فکرهای بزرگ داشت و ریسک پذیر بود. ولی آیا استراتژی‌های تحویل آفرین همیشه باعث موفقیت می‌شود؟ در این بین شرکت‌های بزرگی که با استراتژی‌های متفاوتی به پایداری رسیده‌اند و توانسته‌اند اعتماد مشتری‌ها و سرمایه داران را جلب کنند، جواب‌شان به این سوال منفی است. اکنون این مسئله به وجود می‌آید که پاسخ کدامیک از این شرکت‌ها درست است.

به فکر تعادل باشید نه به وجود آوردن اختلال

واقعیت این است که هیچکدام از این پاسخ‌ها صحیح نیست و رمز موفقیت در حفظ اعتدال است. به ویژه در مورد انجام دادن کارها با روش‌های جدید و قدیمی. علاقمندی به شیوه‌های تحول آفرین در هر استارتاپی به ویژه در آغاز فعالیت وجود دارد؛ ولی برخی از کارآفرینان اظهار داشته‌اند که ۵۰ درصد از ایده‌های جدید و ۵۰ درصد از ایده‌های قدیمی استفاده کرده‌اند.

البته هر کارآفرینی ممکن است با دیدن استارتاپ‌های موفق وسوسه شود که راه و روش آنها را در پیش گیرد؛ به طور مثال ممکن است با مشاهده اپلیکیشنی که با بررسی کردن سوابق کاربر، رفتار او را پیش بینی می‌کند و می‌گوید که برای جشن تولد خود به کدام رستوران مراجعه کند، به این فکر کنند که از این ایده برای کسب وکار خود استفاده نمایند. این موضوع یکی از مهمترین مشکلاتی است که کارآفرینان با آن مواجه هستند. اگرچه کنار گذاشتن تمام ایده‌ها و آغاز کردن همه چیز از ابتدا روزبه روز همه گیرتر می‌شود، اما این استراتژی و اختلال مداوم واقع گرایانه نیست و همواره جواب نمی‌دهد و بعضی وقت‌ها ارزش در این است که کارها را به روش‌های قدیمی انجام داد یا لااقل در ابتدا بهتر است چنین رویکردی را در پیش گرفت.

استراتژی برند Under Armour

احتمال دارد نام برند Under Armour را شنیده‌اید، این کمپانی در زمینه تولید لباس‌های ورزشی فعالیت دارد، البسه ورزشی تولید شده توسط این برند می‌توانند رطوبت ناشی از عرق ورزشکاران را جذب کنند. این شرکت موفقیت بسیاری به دست آورده است و محصولات کاملی را نیز به بازار عرضه می‌کند. ایده‌ی برند Under Armour این پتانسیل را داشت که به همین شیوه به کار خود ادامه دهد و با استفاده از تکنولوژی تا جایی ممکن محصولاتی را ارائه دهد که تمام عرق بدن را جذب کند و پوست را خشک نگه دارد. قطعا این محصولات می‌توانستند موفقیت فوق العاده بزرگی را در بازار به دست آورند، اما این شرکت برای آینده کاری خود از استراژی تحول آفرین استفاده کرد. آنها تمام دانشی که در طی این سال‌ها جمع کرده بودند را بکار گرفتند و در نهایت با توجه به روند تغییرات بازار پی بردند که چه استراتژی برای آنها بهتر خواهد بود.

استراتژی برند Under Armour

در همین راستا این برند سه اپلیکیشن فعال در زمینه سلامتی، تناسب اندام و تغذیه را خرید و به یکی از شرکت‌های فعال در حوزه ورزش دیجیتال مبدل شد. به علاوه آنها برای تهیه محصولات ضد عرق، خود را با تکنولوژی روز دنیا تطبیق دادند و تجربه کاملی از ورزش را برای مشتری به ارمغان آوردند. رمز موفقیت Under Armour این است که در تمام صنعت ورزش اختلالی به وجود نیاوردند؛ در حقیقت این کمپانی به فعالیت‌های پیشین و قدیمی خود به فعالیت ادامه داد و منتظر زمان مناسبی برای ورود به عرصه جدید شد.

البته این مثال به این معنی نیست که برای به وجود آوردن اختلال در بازار باید به سطح تجربه برند Under Armour رسید، بلکه منظور این است که تصمیم‌های عجولانه و تلاش برای رسیدن به موفقیت سریع، نتیجه‌ای جز پشیمانی برای استارتاپ‌ها نخواهد داشت. حقیقت این است که نوآوری واقعی، جایی در میان فعالیت‌های موفقیت آمیز پیشین برند و ایده بزرگ و بعدی آنها برای تغییر دادن دنیا است.

در نتیجه برای اختلال و ساختار شکنی عجولانه وارد عمل نشوید، اول به این موضوع فکر کنید که در انجام چه کاری بهترین هستید و سپس در انتظار زمان مناسب باشید. رویکردهایی که تا به حال داشته‌اید را بررسی کنید، ببینید چند درصد از آنها موفقیت آمیز بوده‌اند و چند درصد شکست خورده‌اند. اگر اکثر آنها با شکست مواجه شده‌اند احتمالا زمان آن رسیده است که از استراتژی‌های تحول آفرین استفاده کنید.

    نظرات