خسارت مسدود سازی یکباره شبکه های اجتماعی به اقتصاد کشور

ناصرعلی سعادت (رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور) گفت: در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان مجموعه‌ای متشکل از صاحبان کسب وکار در کشور، استقبال می‌کنیم که مردم از پیام رسان‌های بومی استفاده کنند و طرفدار استفاده از نمونه‌های خارجی نیستیم، اما مسدود سازی یکباره شبکه‌های اجتماعی خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیمی را به اقتصاد کشور می‌زند.

به گزارش اکوسیستم، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برای جلوگیری از افزایش خسارت اقتصادی صاحبان کسب و کارهایی که فعالیت آنها در بستر شبکه‌های اجتماعی است، خواستار رقع فیلتر این شبکه‌ها شد.

وی ضمن اشاره به این موضوع که آمارها نشان می‌دهد حدود 40 میلیون ایرانی کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند، ادامه داد: در جامعه امروز تولید کنندگان زیادی بر بستر شبکه‌های اجتماعی با توزیع کنندگان ارتباط دارند و در حقیقت این شبکه‌ها ابزاری برای برقراری ارتباط میان کسب و کارها به شمار می‌روند و به این ترتیب شبکه‌های اجتماعی مانند گذشته تنها جنبه سرگرمی و تفریح ندارند و در فرایندهای اقتصادی اثرگذار هستند.

سعادت افزود: در ابتدا تصمیم شورای عالی امنیت ملی در مورد تعطیلی موقت شبکه‌های اجتماعی به منظور حفظ امنیت، با وجود خسارت‌های اقتصادیی که در پی داشت، قابل پذیرش بود. مردم نیز همان‌طور که هنگام وقوع حوادثی مثل زلزله به منظور کمک رسانی بسیج می‌شوند، در این مورد نیز با دولت همراهی کردند؛ با وجود این انتظار می‌رود پس از گذشت چند روز و عادی سازی شرایط، محدودیت‌ها لغو شود.

وی با خاطر نشان کردن این موضوع که اگر نسبت به جوانب اقتصادی این مسئله ساده انگاری شود، خسارات آن جبران ناپذیر خواهد بود و بخش خصوصی است که لطمه می‌خورد، اظهار داشت: باید در نظر گرفت که فعالان اقتصادی بیش از همه نگران امنیت کشور هستند، زیرا در سایه ناامنی جذب سرمایه برای آنها امکان پذیر نخواهد بود. با تداوم و تکرار این قبیل موارد خسارت‌ها افزایش خواهد یافت و بخش خصوصی نیز قادر به جبران آن نیست و دیگر نمی‌توان امیدی به تاثیرگذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد و توسعه اقتصاد کشور داشت؛ در حالیکه این صنعت می‌تواند جایگزینی برای درآمدهای نفتی کشور باشد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در ادامه با اعلام آمادگی این سازمان برای همکاری با دولت، راهکارهایی را نیز در این زمینه ارائه کرد و گفت: در حال حاضر که این شبکه‌ها در کشور متداول شده‌اند و مردم نیز به آن وابسته هستند، نمی‌توان آنها را به یکباره تعطیل کرد. از اینرو تقاضا داریم فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی برداشته شود و در ادامه راهکاری برای پیشگیری وقوع موارد مشابه در نظر گرفته شود. مردم در طی سال‌ها یک وسیله ارتباطی رایگان را به دلیل خدمات و سرویس دهی آن انتخاب کردند و اکنون باید با کارشناسی و ارائه خدمات ویژه از جمله تبلیغات رایگان در صدا و سیما یا ارائه خدمات پرداخت بانکی یا طرح‌های حمایتی و تشویقی از راه اندازی شبکه‌های اجتماعی داخلی که قدرت رقابت با نمونه‌های خارجی را داشته باشند، حمایت کنیم. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز به عنوان حامی بخش خصوصی و تولیدات داخلی با تمام توان کارشناسی خود آماده هرگونه همکاری در این زمینه است.

    نظرات