Untitled-1

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: از طریق تامین مالی جمعی مشکل مالی کسب و کار‌های نوین و استارتاپی برطرف می‌شود.

به گزارش اکوسیستم ٬ محمد جواد آذري جهرمي در مراسم امضا تفاهم نامه تامين مالي طرح هاي کسب و کارهاي نوين: از ظرفيت هاي آينده توسعه کشور بحث ديجيتال و برنامه ريزي براي توسعه اقتصاد در حوزه کسب و کارهاي نوين است در اين باره کشورهاي مختلف راهبردهايي تعيين کرده اند و در ايران نيز در شوراي عالي فضاي مجازي راهبردي را در دست طراحي دارند که تدوين آن گام هاي آخر را طي مي کند.

جهرمی با اشاره به سرمايه گذاري پنج تريليون دلاري هند براي سال 2025 گفت: با تامين مالي کسب و کار هاي نوين از ظرفيت هاي بالاي جمعيتي استفاده مي کنيم و مي توانيم معضل بيکاري جوانان  را تا حدی کاهش دهیم چون این  کسب و کارهاي نوپا در ايران در حال رشد هستند و شرکت هايي زمينه توسعه اقتصادي ديجيتال را دارند که وظيفه ما حمايت و رفع موانع پيشروي آنهاست.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات موانع فرهنگي، سياسي و اقتصادي اين کسب و کارها را بر شمرد و گفت: بسيار ايده هاي خلاقانه مبتکرانه و مخترعانه اي در کشور وجود دارد که به دليل مشکلات مالي به  مرحله اجرا نمي رسند. اما با همکاري وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، اقتصاد و دارايي، سازمان بورس و اوراق بهادار و ارتباطات تفاهم نامه و آيين نامه ی مدل جديد تامين مالي  مي تواند هم اشتغال و رفاه را فراهم کند و هم درآمد ملي کشور را اضافه کند و حتي در پي سهم خواهي از آي سي تي منطقه اي باشد. جهرمی افزود: با تصويب اين آیین نامه  در شوراي عالي بورس عرضه ايده از طريق سايت به مردم و سرمايه گذاران صورت مي گيرد که مي توانند در اين طرح ها شريک شوند و سهمشان را ثبت کنند.

وي گفت: پول هایی با مبلغ 10 تا 50 ميليون تومان٬ زياد در کشور وجود دارد که صاحبان آن نمي دانند در چه مواردی سرمايه گذاري کنند.  با اين روش در مراحل اوليه کسب و کارهاي نوپا و استارتاپي شريک می شوند که این کار منابع مالي بزرگي را مي تواند بوجود بياورد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات سه مدل اعانه و سرمايه گذاري نزديک، در اختيار گرفتن بخشي از کالاي توليد شده (اوارد) و شراکت به ازاي سرمايه گذاري را در چارچوب تامين مالي جمعي دانست و گفت: دارندگان ايده مي توانند سرمايه سرمايه گذاران را افزایش دهند و بدون نياز به وام هاي بانکي که البته سود بالاتري دارند مشکلات مالي حل کنند.

تأمين مالي استارتاپ‌ها بدون سود

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات : تأمين مالي دسته جمعي از بازار سرمايه براي استارتاپ‌ها بدون سود خواهد بود. محمد جواد آذري جهرمي در حاشيه مراسم امضاء تفاهمنامه تامين مالي جمعي طرح هاي دانش بنيان در وزارت امور اقتصادي و دارايي گفت: تأمين مالي دسته جمعي براي استارتاپ ها به چهار روش انجام می شود که بر اين اساس تأمين مالي اعانه‌اي است که فردي علاقه مند به حمايت از کسب و کار بوده است. بنابراين سود این سرمایه براي استارتاپها صفر خواهد بود. همچنین  پيش خريد محصول و سرمايه گذاري بدون سود انجام مي شود و تنها  پرداخت وام ممکن است سودي به استارتاپ تحميل کند که به دليل ضرورت هماهنگي با بانک مرکزي فعلاً اجرايي نمي شود.

وي اضافه کرد: تلاش ما اين است که بتوانيم از کسب و کارهاي نوپا حمايت کنيم که در اين ميان تأمين مالي دسته جمعي با مشارکت بورس که جزئيات آن ظرف دو هفته آينده در شوراي عالي بورس به تصويب خواهد رسيد، مد نظر است.

وزير ارتباطات در پاسخ به سوالي درباره ضرر کسب و کارها از فيلترينگ و اشتغال زايي در قالب طرح تأمين مالي دسته جمعي بورس اظهار داشت: با مسئولان  رايزني هايي انجام داده ایم. تصميمات اينچنيني مي تواند بازار سرمايه را تحت تاثير قرار دهد ٬ اگر چه همه کسب و کارها وابسته به پيام رسان ها نيستند اما بايد تلاش کنيم حداقل چالش را براي کسب و کارهاي نوپا ايجاد کنيم.

آذري جهرمي ادامه داد: اغتشاشات در همه کشورها ممکن است برخي مشکلات را ايجاد کند و حتي کسب و کارهاي واقعي را  تحت تاثیرقرار دهد  بر اين اساس اغتشاشات اخير در ايران هم باعث شد قيمت ارز و سکه بالا رود و بر روند طبيعي کسب و کارها اثر بگذارد، با اين حال اين مقاطع گذراست و بازار درازمدت برنامه ريزي مي کند.

وزير ارتباطات  در پاسخ به سوالي در رابطه با اجراي طرح رجيستري تلفن همراه گفت: 60 درصد گوشي هاي آيفون ازراه های رسمي وارد کشور مي شود و درحالي که تنها 5 درصد اين گوشي ها به صورت رسمي وارد مي شد. بخشي از گوشي هاي تلفن همراه به صورت مسافري وارد کشور مي شود اما  با اجراي طرح رجيستري 5 هزار گوشي تلفن همراه غيرفعال شده است که البته همه آنها متأثر از اجراي طرح رجيستري نيستند و ممکن است همراه مسافر وارد کشور شده و همراه او نيز خارج شود.

آذري جهرمي افزود: ما با وزارت صمت  مذاکراتي در خصوص گراني هفته هاي اخير گوشي تلفن همراه صورت داده ايم. البته افزايش نرخ ارز تأثير زیادی در گراني گوشي ها داشته است و حذف ارز مبادله اي نيز بازار را متأثر کرده است. وزير ارتباطات محدوديت تعداد وارد کنندگان گوشي تلفن همراه را از ديگر دلايل افزايش قيمت دانست و تصريح کرد: ممکن است کانال واردات محدود باشد و تصدي گري در اين رابطه مشاهده شود که رقابت کافي را از بين مي برد که وزارت صمت نيز در اين رابطه در حال تدوين دستورالعملي است که تعداد وارد کنندگان متنوع شوند و اين در مراحل آخر کار است.

 

    نظرات