فین تک ها آغازگر عصر جدیدی در خدمات مالی هستند

فین تک ها آغازگر عصر جدیدی در خدمات مالی هستند

علی دیواندری (رئیس پژوهشکده پولی و بانکی) معتقد است فین تک‌ها می‌توانند آغازگر عصر جدیدی در خدمات مالی مبتنی بر فناوری باشند که با حمایت بانک‌ها و زمینه سازی بانک مرکزی، توانایی آن را دارند که اکوسیستم بانکی را به نفع مشتریان تغییر دهند.

به گزارش اکوسیستم، دیواندری در همایش بانکداری الکترونیک که در مرکز همایش‌های برج میلاد در حال برگزاری است، گفت: فناوری اطلاعات به یکی از اجزای جدایی ناپذیر نظام بانکی تبدیل شده است، تا جائیکه عملیات دستی در بانک‌ها در حال منسوخ شدن است و ورود، نگهداری و تحلیل اطلاعات در حساب‌های بانکی در لحظه و توسط سیستم‌های بسیار پر قدرت بزرگ مقیاس انجام می‌شود. این حجم عملیات پردازشی، به متخصصان فداکار و هوشمندی نیاز دارد که عمدتا جزو نخبگان کشور هستند و طی سال‌های متمادی در توسعه بانکداری الکترونیک در کشور فعالیت داشته‌اند.

دبیر هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت افزود: باعث افتخار است که دستاوردهای این حوزه در شرایطی به دست آمده‌اند که کشورمان اکنون چهار دهه است که با محدودیت‌های بین المللی دست و پنجه نرم می‌کند و در ارتباط با نرم‌افزار و سخت‌افزار نیز تحریم هستیم.

وی متذکر شد: در این جمع افرادی حاضر هستند که نقش پررنگی در پیشرفت نظام بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت کشور دارند. از اینرو شایسته است از کارآفرینانی که در شرایط غیرمنصفانه محدودیت‌های بین المللی، با نبوغ خود در حوزه فناوری های مالی نقش آفرینی کردند، قدردانی شود.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: پیشرفت‌های فناوری باعث تغییرات ساختاری و توسعه مدل‌های کسب ‌و کار جدید به ویژه در حوزه خدمات مالی شده است. امروزه شاهد ظهور کسب و کارهای نوآورانه‌ای با نام فین تک هستیم که با ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات مالی، به یاری بانکداری سنتی آمده‌اند. توسعه و گسترش فعالیت فین تک‌ها در جهان حاکی از پتانسیل‌ بالای این کسب و کارها در عرصه‌های مختلف است.

وی با بیان این موضوع که بر پایه آخرین آمارها، سرمایه گذاری جهانی در فین تک‌ها در سه ماهه سوم 2017 بیش از 8/2 میلیارد دلار بوده است. اظهار داشت: چگونگی تعامل بانک‌های جهان با این بازیگران جدید، نشان می‌دهد که بانک‌ها به این نهادهای جدید به عنوان رقیب نگاه نمی‌کنند، بلکه با مهیا کردن زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت آنها، از نوآوری‌ها، خدمات و محصولاتی که فین تک‌ها عرضه می‌کنند برای ارتقاء کارایی خدمت رسانی استفاده کرده‌اند و به این ترتیب توانسته‌اند عملکرد خود در زمینه سودآوری را بهبود بخشند. به همین دلیل، تم اصلی هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، حول موضوع نوآوری، بازیگران جدید و کارایی در کسب و کارهای مالی شکل گرفته است.

دیواندری تاکید کرد: فین تک‌ها می‌توانند آغازگر عصر جدیدی در خدمات مالی مبتنی بر فناوری باشند که با حمایت بانک‌ها و زمینه سازی بانک مرکزی، توانایی آن را دارند که اکوسیستم بانکی را به نفع مشتریان تغییر دهند. در حال حاضر فین تک‌های حوزه پرداخت به عنوان پدیده‌ای در حال رشد و توسعه در کشور مطرح شده‌اند؛ انتظار می‌رود این کسب و کارها بتوانند به سیستم بانکی در جهت افزایش کیفیت خدمات کمک کنند. بانک‌ها نیز برای پاسخگویی هرچه موثرتر و دقیق‌تر به نیازهای مشتریان، می‌توانند پلتفرم‌های مناسبی را برای استفاده از ظرفیت بالای این بازیگران جدید به وجود آورند؛ به بیان دیگر بانک‌ها و فین‌تک‌ها به سوی هم زیستی، مشارکت و انتفاع دو جانبه در حال حرکت هستند، این موضوع و مباحث پیرامون آن بخش مهمی از محورهای همایش امسال را تشکیل می‌دهند.

وی با اعلام این موضوع که کسب و کارهای نوین می‌توانند فرصت خوبی را برای رشد و تعمیق صنعت بانکداری کشور، افزایش دسترسی به خدمات مالی، کاهش هزینه‌ها و افزایش کارآیی عملیات بانکی به وجود آورند، گفت: علاوه بر مزایایی که فین تک‌ها برای صنعت بانکداری دارند، در دنیای امروز این کسب و کارهای جدید نقش انکارناپذیری در اشتغالزایی و رشد اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند و به نوعی می‌توان گفت به پیشرانی برای توسعه تبدیل شده‌اند. خلق ایده‌های جدید کارآفرینی و ظهور کسب و کارهای جدید در نتیجه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، فرصت طلایی را پیش‌روی صنعت مالی و به طور کلی، اقتصاد کشور قرار می‌دهد تا قادر باشیم از توسعه در زمینه اقتصاد دانش بنیان برای اشتغالزایی در کشور و به تبع آن افزایش رشد اقتصادی استفاده کنیم.

هفتمین همایش بانکداری الکترونیک 2 و 3 بهمن ماه با حضور صاحب نظران بانکی و فناوری اطلاعات در برج میلاد در حال برگزاری است. در مراسم افتتاحیه این رویداد، ولی الله سیف (رئیس کل بانک مرکزی)، محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) و مدیران نظام بانکی حضور داشتند.

    نظرات