تاپیک بیست و هفتم: از ارائه ارز رمز پایه و بلاک چین توسط پیام رسان لاین تا ورود ارزهای رمزپایه به معاملات مواد غذایی

تاپیک بیست و هفتم: از ارائه ارز رمز پایه و بلاک چین توسط پیام رسان لاین تا ورود ارزهای رمزپایه به معاملات مواد غذایی

در تاپیک بیست و هفتم نیز طبق روال همه یکشنبه ها به بررسی خبر های مهم خارجی که در صدر اخبار بیشتر رسانه های خارجی فعال در حوزه کسب و کار منتشر شده اند می پرازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، از آنجایی که استفاده از ارزهای رمز پایه یا همان ارزهای رمزگذاری شده به یکی از ترندهای برتر دنیا تبدیل شده است و از طرفی بازار این ارزها در طی روزها و ماه های گذشته با افت و خیزهای زیادی مواجه بوده است، هفته گذشته اکثر اخبار منتشر شده در خبرگزاری های مختلف جهان به پوشش اخبار در خصوص این ارزها پرداخته اند. یکی از مهم ترین خبرهایی که توانست توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب نماید خبر مربوط به ورود اپلیکیشن پیام رسان لاین به بازار ارزهای رمزپایه بود. این اپلیکیشن قصد دارد تا ارز رمز پایه و بلاک چین خود را عرضه نماید. از طرفی اخبار دیگری نیز در خصوص ورود ارزهای رمز پایه به معملات مواد غذایی منتشر شده است که نشان دهنده همه گیر شدن استفاده از این ارزها در دنیا است.

پیام رسان لاین ارز رمز پایه و بلاک چین خود را عرضه می کند. مدیران پیام رسان لاین تصمیم گرفته‌اند که بلاک چین و ارز رمزپایه مخصوص به خود را در قالب این پیام رسان تقریبا محبوب توسعه دهند. براساس گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده است، پیام رسان ژاپنی لاین قصد دارد به بلاک چین و ارزهای رمزپایه بپیوندد. برخلاف بعضی از شرکت‌ها از جمله کمپانی آیسد تی، لاین شایسته داشتن توکن است. این شرکت در حال حاضر نیز یک سرویس پرداخت موبایل به نام لاین‌ پی (Line Pay) دارد و یکی از قابلیت‌های اصلی آن استفاده از ارز مجازی‌ است که در بازی‌های اجتماعی استفاده می‌شود. براساس گزارش بلومبرگ، لاین مشغول مذاکره با تعدادی از شرکای بالقوه از جمله آپ بیت (تبادل بیت کوین) به منظور ارتباطات برای لاین‌ پی و دیگر محصولات است. طبق این گزارش، لاین با این اقدامات قصد دارد محبوبیت بیشتری را نزد کاربران به دست آورد.

ارز مجازی تلگرام رکورد عرضه اولیه سکه ICO را می شکند. تلگرام در نظر دارد با عرضه اولیه سکه (ICO)، سرمایه خود را به بیش از ۲ میلیارد دلار افزایش دهد، البته این میزان افزایش سرمایه از طریق آیکو بی سابقه است. تلگرام برای جمع آوری سرمایه، قصد دارد اقدام به برگزاری عرضه‌ اولیه سکه‌ (ICO) کند. این شرکت هدف از این اقدام را رساندن سرمایه خود به بیش از ۲ میلیارد دلار تعریف کرده است. در فاز اول تلگرام تصمیم دارد سکه‌هایی را به ارزش ۸۵۰ میلیون دلار را از طریق فروش خصوصی به خریداران واگذار کند، همچنین فروش عمومی سکه‌های تلگرام که از ماه مارس سال جاری میلادی شروع می‌شود، سرمایه‌ای به ارزش ۱/۵ میلیارد دلار را برای این شرکت به ارمغان خواهد آورد. این اطلاعات از منابع نزدیکی به دست آمده است که با تلگرام در رابطه با انجام فرایند ICO همکاری می‌کنند. اطلاعاتی که پیش از این منتشر شد، حاکی از آن بود که تلگرام قصد دارد از این طریق نسبت به جمع آوری ۱/۲ میلیارد دلار اقدام کند.

Didi Chuxing جایگاه بارازشترین استارتاپ دنیا را از اوبر ربود. پس از آنکه استارتاپ اوبر بخشی از سهام خود را به شرکت ژاپنی سافت بانک واگذار کرد، این شرکت درخواست تاکسی آنلاین جایگاه خود را به عنوان باارزشترین استارتاپ دنیا از دست داد. در حال حاضر این عنوان به یکی از قبای اوبر به نام Didi Chuxing تعلق دارد. به دنبال مشکلات و چالش‌های زیادی که این سامانه هوشمند درخواست خودرو در یک سال گذشته با آنها روبرو بود، مدیران آن تصمیم گرفتند که بخشی از سهام اوبر را به کمپانی سرمایه گذاری SoftBank واگذار کنند. با این اقدام ارزش کل این استارتاپ آمریکایی با ۳۰ درصد کاهش مواجه شد و به رقم ۴۸ میلیارد دلار رسید. Didi Chuxing که در سال ۲۰۱۲ در کشور چین فعالیت خود را آغاز کرد نیز یک کمپانی درخواست خودرو است، بنابراین عنوان ارزشمندترین استارتاپ دنیا همچنان به یک شرکت درخواست خودروی آنلاین تعلق دارد. این کمپانی موفق شد در زمان نسبتا کوتاهی دست اوبر را از بازار چین کوتاه کند. سال گذشته سافت بانک مبلغ ۴ میلیارد دلار در کمپانی SoftBank سرمایه گذاری کرد و همین امر باعث شد که ارزش این سامانه به ۵۶ میلیارد دلار برسد.

سوپر مارکت Amazon Go شروع به کار کرد. آمازون با راه اندازی اولین سوپرمارکت بدون صندوق قصد دارد دوران جدیدی را آغاز کند؛ این شرکت آمریکایی سوپرمارکت Amazon Go را در سیاتل بازگشایی کرد. در این فروشگاه هیچ نیروی انسانی یا سرویس الکترونیکی خریدهای مشتریان را وارسی نخواهد کرد. برای خرید از این فروشگاه، خریداران باید اپلیکیشن موبایل Amazon Go را نصب کنند، سپس می‌توانند کالاهای مورد نظرشان را از قفسه‌هایی که با دوربین‌های امنیتی پایش می‌شوند، بردارند. غول تجارت الکترونیک آمریکا به صورت خودکار هزینه کالاها را از حساب مشتریان کسر می‌کند. نکته جالب توجه این است که برای کسر هزینه خرید از حساب کاربران نیاز به اسکن کالا نیست. این فروشگاه پنج روز در هفته از ساعت ۸ صبح تا نه شب میزبان مشتریان است و تمام کالاهای یک سوپرمارکت عادی نظیر خوار و بار و غذاهای آماده را برای خریداران عرضه می‌کند.

ارزش سهام نتفلیکس در سال 2017 در حدود 53 درصد افزایش داشته است. نتفلیکس با انتشار گزارش مالی سه ماه آخر سال ۲۰۱۷ میلادی خود نشان داد که عملکرد بهتری نسبت به پیش بینی‌های وال استریت داشته است. با افزایش ۵۳ درصدی سهام این کمپانی، ارزش بازار آن به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید. براساس گزارش مالی نتفلیکس، آنها موفق شده‌اند دو میلیون کاربر بیش از آنچه که وال استریت پیش بینی کرده بود، جذب کند. انتشار گزارش مالی سه ماه چهارم سال ۲۰۱۷ باعث شد، ارزش سهام نتفلیکس ۹ درصد افزایش پیدا کند و به مبلغ ۲۴۸ دلار برسد. در نتیجه این افزایش ارزش سهام، رکورد جدیدی برای ارزش بازار نتفلیکس به ثبت رسید؛ برپایه آخرین برآوردهایی که انجام شد، ارزش بازار این شرکت به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است. ارزش سهام این کمپانی در سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۳ درصد افزایش را تجربه کرد که نشان از عملکرد درخشان آن دارد.

دو کارگر بخش توسعه موتور آئودی باعث کاهش 133 میلیون دلاری هزینه ها شدند. پیشنهادی را که دو کارمند کمپانی آئودی مطرح کردند، باعث شد در کارخانه‌های اینگولشتات و نکازاولم این کمپانی آلمانی ۱۳۳ میلیون دلار صرفه جویی شود. حدودا نیم قرن است که آئودی هر ساله طرحی را در مورد ایده‌های پرسنل خود در راستای کاهش هزینه‌ها اجرا می‌کند. این طرح نخستین بار در سال ۱۹۹۴ با عنوان برنامه ایده‌ها اجرا شد، در این برنامه حتی کوچک‌ترین ایده‌های پرسنل نیز بررسی می‌شود، زیرا حتی یک تغییر مثبت می‌تواند مانع از هدر رفتن سرمایه‌ای هنگفت گردد؛ البته تفاوتی ندارد که این ایده‌ها در مورد نحوه انجام وظایف باشند یا در رابطه با زیرساخت‌ها. Joachim Kraege (مدیر بخش سازمانی و مشاوره آئودی) در مورد این موضوع می‌گوید: ما همواره کارکنان خود را تشویق می‌کنیم که با دقت به محیط کار خود توجه داشته باشند و دائما در مورد شرایط موجود با دید انتقادی سوال مطرح کنند، زیرا خلاقیت و نوآوری هر کدام از افراد در کمپانی آئودی یک عامل اساسی برای موفقیت ما است.

مدیر مستعفی گوگل، اعلام کرد این شرکت به نوعی شرکتی رقابتی محور است. استیو یگ (مدیر دفتر مهندسی نرم افزار گوگل) بعد از ۱۳ سال فعالیت در این کمپانی استعفا داد؛ اگرچه اینگونه اخبار معمولا به تیترهای خبرگزاری‌ها تبدیل نمی‌شوند، اما آخرین صحبت‌های این مدیر پیش از خروج از گوگل درخور توجه است. از میان دلایل این مدیر مستعفی برای قطع همکاری خود با غول فناوری آمریکایی می توان به تغییر ماهیت آن اشاره کرد؛ یگ باور دارد که گوگل از شرکتی مشتری محور به شرکتی صد درصد رقابت محور تبدیل شده است و همین امر باعث شد که این کمپانی دیگر محیطی الهام بخش برای کار کردن نباشد. استراتژی جدید گوگل برای همگام ماندن با رقبا، تنها دلیل کناره گیری یگ نبوده است، وی در وبلاگ خود نوشت: علت اصلی جدایی من از گوگل این است که آنها دیگر توان ابداع و نوآوری را از دست داده‌اند. اول اینکه آنها به شدت محافظه کار هستند و تنها روی حفاظت ار داشته‌های خود تمرکز کرده‌اند و از ریسک پذیری و نوآوری‌های واقعی هراس دارند. دو اینکه آنها در سیاست غرق شده‌اند. سوم اینکه گوگل مغرور شده است، وقتی شرکتی تا این حد موفق باشد، می‌تواند تحت تاثیر نوعی حس شکست ناپذیری قرار بگیرد که پیامدهای ناخوشایندی مانند از خود رضایتی، سندرم عدم ابداعات تازه، از دست دادن ارتباط با مشتریان و تصمیمات استراتژیک ضعیف را به دنبال خواهد داشت.

پای ارزهای رمز پایه به معملات صنایع غذایی باز شد. ماه گذشته برای اولین بار ارز رمزپایه به معاملات کشورهای بزرگ نیز وارد شد و معامله انتقال گندم از روسیه به ترکیه با بیت کوین صورت گرفت. در این معامله خرید ۳ هزار تن گندم با استفاده از بیت کوین انجام شد؛ به این ترتیب ارزهای دیجیتالی در حال ورود به تجارت مواد غذایی هستند. ایوان ویکولوف (مدیر اجرایی بخش حمل و نقل روسیه) در مورد این معامله گفت: این عملیات قسمتی از آزمایش پرداخت به وسیله ارزهای رمزنگاری شده به منظور انجام معاملات حمل و نقل کالاهای عمده است. وی اضافه کرد: ما مشغول به وجود آوردن یک سیستم پرداخت بین المللی ساده‌تر و سریعتر از آنچه که معمول است، هستیم و این اولین قرارداد حمل و انتقال کالا برپایه یک ارز مجازی می‌باشد. براساس گزارشی که نشریه بلومبرگ در اینباره منتشر کرد، معامله فوق بزرگترین معامله مواد غذایی در جهان است که توسط ارزهای دیجیتال به انجام رسید.

 

    نظرات