تاپیک بیست و نهم: توافق آلفابت و آرامکو برای راه اندازی هاب تکنولوژی در عربستان تا سوددهی توییتر بعد از 12 سال فعالیت

تاپیک بیست و نهم: توافق آلفابت و آرامکو برای راه اندازی هاب تکنولوژی در عربستان تا سوددهی توییتر بعد از 12 سال فعالیت

در تاپیک بیست و نهم نیز طبق روال همه یکشنبه ها به بررسی خبر های مهم خارجی که در صدر اخبار بیشتر رسانه های خارجی فعال در حوزه کسب و کار منتشر شده اند می پردازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، در هفته دوم ماه فوریه اخبار جالبی در خصوص قراردادهای شرکت های خارجی با کشورهای عربی در خبرگزاری های خارجی فعال در حوزه کسب و کار منتشر شده است. یکی از این اخبار مربوط به توافق نامه میان آلفابت و آرامکو براي راه اندازی هاب تکنولوژی در عربستان است. خبر دیگری که بسیاری از علاقه مندان به شبکه های اجتماعی و فعالان در این حوزه را به خود جلب کرده است خبر مربوط به سودآوری شبکه اجتماعی توییتر بعد از حدود 12 سال فعالیت است. این خبر به نوعی باعث شده است تا کاربران و طرفداران این شبکه اجتماعی بسیار خوشحال شوند.

آلفابت و آرامکو برای راه اندازی هاب تکنولوژی در عربستان به توافق رسیدند. وال‌ استریت ژورنال از راه اندازی یک هاب تکنولوژی در عربستان توسط دو کمپانی آلفابت و آرامکو این کشور خبر داد. براساس گزارشی که وال استریت ژورنال منتشر کرد است، این دو کمپانی مذاکراتی برای تاسیس یک هاب تکنولوژی انجام داده‌اند. با وجود اینکه خبر همکاری آلفابت و آرامکو بطور رسمی منتشر نشده است، ولی افراد نزدیک به این دو کمپانی در مورد راه اندازی این هاب تکنولوژی اطلاعاتی را در اختیار وال استریت ژورنال قرار داده‌اند. تاکنون مشخص نشده است که کدام یک از این دو کمپانی کنترل این هاب‌ تکنولوژی که دیتاسنترهایی نیز خواهد داشت را به دست می‌گیرند و اطلاعات کدام کمپانی‌ها روی آن ذخیره خواهد شد. آلفابت و آرامکو نیز اطلاعاتی را در مورد این همکاری منتشر نکرده‌اند.

سامسونگ به عرصه پلتفرم های استخراج ارزهای مجازی وارد شد. اخیرا شرکت سامسونگ در بیانیه‌ای رسما خبر ورود خود به عرصه پلتفرم‌های استخراج ارزهای مجازی را اعلام کرد. با داغ شدن بازار ارزهای رمزپایه، وب سایت‌ها، حساب‌های کاربری و پلت‌فرم‌های بسیاری برای استخراج آنها به وجود آمده است تا کاربران از این طریق اقدام به خرید و فروش و مبادلات تجاری کلان کنند. اکنون کمپانی سامسونگ نیز قصد ورود به این عرصه را دارد و اعلام کرده است که تصمیم دارد چیپ ست، پردازنده و پلت فرم‌های مربوط به استخراج ارزهای رمزپایه مخصوص خود را ایجاد کند و توسعه دهد تا به این ترتیب کاربران در سراسر دنیا بتوانند با استفاده از پلتفرم‌های اختصاصی این شرکت کره‌ای به استخراج ارزهای رمز نگاری شده بپردازند و از این طریق کسب درآمد کنند و مبادلات ارزی خود را انجام دهند.

مالکوم بریکلین و ایلان ماسک در تولید خودروهای الکتریکی با یکدیگر رقابت می کنند. مالکوم بریکلین که کارآفرینی موفق است در سن ۷۸ سالگی شرکتی را در زمینه تولید خودروهای الکتریکی تاسیس کرد، وی معتقد است با شناختی که از صنعت خودرو دارد، می‌تواند رقبای خود از جمله ایلان ماسک را از پیش رو بردارد. یک سال پیش ارزش باتری به شدت افت داشت، بطوریکه هزینه تولید یک خودروی الکتریکی به ۳۰ هزار دلار رسید و درست در همین زمان بود که بریکلین به این نتیجه رسید که اکنون بهترین زمان برای تولید خودروهای الکتریکی است. وی در مدت ۵۰ سال فعالیت حرفه‌ای خود، سرمایه گذاری‌های متفاوتی را انجام داده است و اکنون در حال ساخت شرکتی به نام Visionary Vehicles به منظور ساخت وسایل حمل و نقل سه چرخ می‌باشد. ایلان ماسک که عنوان معروف‌ترین کارآفرین سیلیکون ولی را دارد، تا کنون چندین نمونه از خودروهای الکتریکی را روانه بازار کرده است، ولی بریکلین نه تنها از این بابت نگران نیست، بلکه معتقد است دانش بالای او در صنعت اتومبیل باعث موفق شدن شرکت Visionary Vehicles خواهد شد؛ البته شرکت‌های دیگری از جمله شورولت و بی‌ام‌و نیز مشغول تولید خودروی الکتریکی هستند.

استارتاپ یونانی فی با استفاده از بازیافت علف های دریایی اشتغال زایی می کند. استارتاپ یونانی فی با بازیافت علف دریایی و تبدیل کردن آن به محصولات مصرفی، علاوه بر اشتغالزایی هزینه‌های این کشور را نیز کاهش داده است. هر سال از سواحل یونان هزاران تن علف دریایی جمع آوردی می‌گردد و سپس به عنوان زباله از بین برده می‌شود. اما استارتاپ فی با تبدیل این دورریزها به محصولاتی قابل مصرف به آنها عمر دوباره‌ای می‌بخشد. استاوروس سومپانیدیس، جوانی ۲۴ ساله است که استارتاپ فی را در شهر پاتراس یونان تاسیس کرد. وی به علت روش نوآورانه‌ای که برای تبدیل علف‌های دریایی مرده به قاب گوشی، جعبه هدیه، قاب عینک و سایر تجهیزات بکار برده است، توانست نام خود را در فهرست ۳۰ رهبر زیر ۳۰ سال مجله فوربس در زمینه فناوری منطقه اروپا ثبت کند. این ایده زمانی که سومپانیدیس در دانشگاه پیرائوس در رشته مدیریت مالی و بانکی مشغول به تحصیل بود، به ذهنش خطور کرد.‌ وی همواره قصد داشت تا کار متفاوت و جدیدی را انجام دهد، ولی این پروژه یک کار تیمی سخت بود. از آنجه که بنیانگذار فی سرمایه و دانش لازم برای تجاری سازی ایده‌ خود را نداشت، مجبور شد به بازارهای حقیقی روی آورد.

توییتر بعد از 12 سال سرانجام به سود دهی رسید. بعد از گذشت ۱۲ سال، بالاخره توئیتر به سوددهی رسید. سود خالص این شبکه اجتماعی در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۷ به ۹۱ میلیون دلار رسید. توییتر به تازگی گزارش مالی سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ میلادی خود را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش برای اولین بار در طول ۱۲ سال گذشته این شبکه اجتماعی به سوددهی رسید. طبق این گزارش توییتر از درآمد ۷۳۲ میلیون دلاری سود خالص ۹۱ میلیون دلار را به دست آورد. درآمد توییتر در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۶ تقریبا دو برابر افزایش داشته است؛ این شرکت در پاییز ۲۰۱۷ شاهد افزایش درآمدهای خود از محل نمایش آگهی بود که نتیجه تغییر در پلتفرم این شبکه اجتماعی در کنار فروش آگهی‌های ویدیویی بود. اگرچه درآمد توییتر در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال ۲۰۱۶ اندکی کاهش داشت، ولی توانست در پاییز ۲۰۱۷ درآمدی ۲/۴ میلیارد دلاری داشته باشد. توییتر اعلام کرد که در حال حاضر ۳۳۰ میلیون کاربر فعال دارد که نشان از افزایش اندک کاربران از زمان ورود آنها به تالار بورس در سال ۲۰۱۲ دارد. براساس گزارش این کمپانی، تعداد کاربران فعال ماهیانه توییتر در سال ۲۰۱۲ فقط ۲۱۸ میلیون نفر بود و این تعداد در طی ۵ سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون نفر افزایش یافت، اما فیسبوک به عنوان یکی از رقبای اصلی توییتر از سال ۲۰۱۲ تا به امروز تعداد کاربران فعال ماهیانه خود را از ۸۴۵ میلیون به حدود ۲/۱۳ میلیارد نفر رسانده است.

 

    نظرات