بر اساس آخرین آمار منتشر شده درآمد رانندگان زن سرویس تاکسی اینترنتی اوبر نسبت به درآمد رانندگان مرد این سرویس کمتر است، اما این اختلاف در سطح در آمد ربطی به قوانین مربوط به پایین تر بودن حقوق زنان ندارد.
به گزارش اکوسیستم، بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه استنفورد بر روی میزان در آمد رانندگان زن سرویس تاکسی اینترنتی اوبر، اختلاف در آمدی نسبتا زیادی میان در آمد رانندگان زن و رانندگان مرد این سرویس اینترنتی وجود دارد. اما دلایل مربوط به این اختلاف در آمد بسیار فراتر از مسائل مربوط به قوانین و مقررات مربوط به حقوق زنان است. در این مطلب به برخی از عواملی که باعث بروز چنین اختلافی شده است، در ادامه اشاره خواهد شد.
در شرکت اوبر حقوق کارمندان بر اساس فرمول هایی محاسبه می شود که هیچ وابستگی به جنسیت راننده ندارد. مواردی که در این فرمول محاسبه حقوق لحاظ شده است مواردی از جمله مسافت طی شده، میزان زمانی که راننده در جاده سپری کرده است و از این دست بوده است. اما بر اساس آخرین بررسی ها در آمد ساعتی زنان در این سرویس تاکسی اینترنتی در حدود 20.04 دلار بوده است در حالی که در آمد مردان در حدود 21.28 دلار در هر ساعت بوده است.
قبل از بررسی این تفاوت توجه به این نکته ضروری است که اختلاف در آمد و دلایل مربوط به آن الزاما در صنایع دیگر و اختلاف در آمد در بخش های دیگر صنعت صادق نیست. در آمریکا در آمد زنانی که به صورت تمام وقت کار می کنند در برابر هر یک دلار درآمد مردانی که به صورت تمام وقت کار می کنند در حدود 88 سنت است. این اختلاف در آمد تنها به این دلیل نیست که زنان علاوهه بر مسئولیت های کاری در خارج از خانه مسئولیت انجام کارهای خانه را نیز بر عهده دارند. این اختلاف در آمدی تا حد زیادی وابسته به تعصب و تبعیض جنسیتی، کلیشه ها و عوامل دیگر است. اما در مورد سرویس تاکسی اینترنتی اوبر این موارد چندان در اختلاف در آمد مردان و زنان تاثی گذار نیست.
بر اساس تحقیق اننجام شده توسط اقتصاددانان که در مقاله جدید منتشر شده است، اختلاف در آمد میان رانندگان زن و رانندگان مرد می تواند وابسته به 3 عامل اصلی باشد. تجربه در استفاده از پلت فرم اوبر، زمان رانندگان و همچنین مکان هایی که رانندگان ترجیح به فعالیت در آن دارند. همچنین سرعت رانندگی نیز می تواند تا حد زیادی در این اختلاف درآمدی اثرگذار است.
به عنوان مثال، زنان بیشتر ترجیح می دهند تا بعد از ظهر های یکشنبه که روز تعطیل است کار کنند. مردان نیز ترجیح می دهند مدت زمان بیشتری پشت فرمان باشند و بنابراین پول بیشتری دریافت نمایند. اما نرخ فرسایشی برای زنان از 6 ماه بعد از شروع فعالیت آن ها شروع می شود و این نرخ فرسایشی که در زنان 76 درصد است نسبت به مردان که 63 درصد است بسیار زیاد است. بنابراین مردان مدت زمان زیادتری نسبت به زنان کار خواهند کرد و بنابراین تجربه آن ها برای کار و همچنین فائق آمدن با مشکلاتی از جمله برخورد با مسافران و افراد سودجو بیشتر خواهد شد.
اوبر در وبلاگ خود از زبان یکی از محققان به این نکته اشاره کرد که این چالش متاسفانه وجود دارد و برطرف کردن آن زمان زیادی خواهد گرفت. اما ایده ای وجود دارد که در آن رانندگان زن می توانند تجارب خود را در زمینه برخورد با مسافر با سایر همکاران زن خود به اشتراک بگذارند و این ترتیب می توانند به همکاران خود برای افزایش تجارب خود کمک کنند. در واقع این ایده به منظور افزایش تجارب رانندگان زن بدون نیاز به گذراندن زمان طولانی برای کسب این تجارب است.
در حالی که بخشی از تفاوت در درآمد رانندگان زن و مرد بسته به میزان تجربه رانندگان است، اما 50 درصد از این اختلاف درآمد وابسته به زمانی که راننده برای رانندگی سپری می کند و همچنین مکانی که رانندگان ترجیح می دهند در آن رانندگی کنند، است.
از طرفی ترجیح مشتریان برای سوار شدن به ماشین هایی که راننده آن ها مرد است بسیا بیشتر است. در واقع بیشتر و غالب مشتریان ترجیح می دهند تا از ماشین هایی استفاده کنند که رانندگان آن ها مرد هستند و بسیاری از مشتریان به این واقعیت اشاره کرده اند که زمانی که راننده تاکسی زن است، سفر خود را لغو می کنند. اما اوبر در وبلاگ خود به این نکته اشاره کرده است که یافتن رانندگان در پلتفرم اوبر در خصوص مردان و زنان یکسان است و هیچ الگوریتمی برای یافتن مردان بیشتر از زنان در این پلت فرم وجود ندارد.
اما دلیل دیگری که بر اساس آخرین آمار منتشر شده می تواند به عنوان عاملی اثرگذار در کم شدن در آمد زنان نسبت به مردان تلقی شود، سرعت رانندگی زنان نسبت به مردان است. تعدادی از اقتصاددانان مطالعه ای بر روی یک میلیون و 877 هزار و 252 راننده سرویس اینترنتی اوبر انجام داده اند که از این 1.8 میلیون راننده در حدود 27 درصد آن ها زن بوده اند. در این مطالعه نشان داده شده است که بیش از 7 درصد اختلاف درآمد در میان رانندگان زن و رانندگان مرد وابسته به سرعت رانندگی زنان و مردان بوده است.
به طور کلی مردان نسبت به زنان با سرعت بیشتری رانندگی می کنند و این مسئله یکی از بزرگترین دلایل اختلاف در آمد میان رانندگان زن و رانندگان مرد سرویس تاکسی اینترنتی اوبر است.
ربکا دایموند، استاد دانشگاه استنفورد در مصاحبه ای به این نکته اشاره کرده است که از انجایی که رانندکان مرد نسبت به رانندگان زن با سرعت بیشتری رانندگی می کنند بنابراین مسافران خود را سریع تر به مقصد می رسانند و از این رو تعداد مسافر بیشتری را به مقصد می رسانند و در هر ساعت تعداد سفر بیشتر انجام می دهند بنابراین درآمد ساعتی آن ها بیشتر از درآمد ساعتی زنان است.
از طرفی علاوه بر عامل سرعت که می تواند منجر به ایجاد اختلاف در درآمد رانندگان مرد و زن در سرویس تاکسی اینترنتی اوبر شود، عوامل اجتماعی نیز می تواند یکی از دلایل کاهش در آمد رانندگان زن نسبت به رانندگان مرد شود. در واقع زنان تمایل بیشتری به حفظ حریم های خانوادگی خود دارند و به همین دلیل این تمایل به حفظ حریم خانواده باعث می شود تا آن ها مدت زمان کمتری را در خارج از خانه سپری نمایند و بنابراین زمان کمتری برای جابجایی مسافر دارند و این عامل در کنار عامل کمتر بودن سرعت رانندگان مردن میتواند در میزان در آمد زنان اثرگذار باشد.
اما سیاست گذاران شرکت اوبر قصد دارند تا با اتخاذ سیاست های درست، میزان اختلاف درآمد رانندگان زن و رانندگان مرد را تا حد امکان کاهش دهند. حتی اوبر قول داده است که با اتخاذ سیاست هایی درآمد زنان سرپرست خانواده که در این شرکت به عنوان راننده مشغول به فعالیت هستند را تا حد امکان افزایش دهد به نحوی که میزان در آمد آن ها نسبت به مردان بیشتر شود.
نظرات