چگونه صمیمیت را در گروه کاری افزایش دهیم

یکی از مهم ترین مواردی  که مدیر و سرپرست یک گروه کاری به آن همواره توجه می کند و از دغدغه های ذهنی او محسوب می شود، ایجاد صمیمیت و افزایش آن در میان اعضای یک گروه کاری است. بر اساس مطالعات انجام شده توسط دانشمندان، اعضی یک گروه کاری که بیشترین ساعات روز را در کنار یکدیگر می کذرانند می توانند بیشترین تاثیر را در یادگیری و درک بهتر جهان بر روی یکدیگر داشته باشند.

به گزارش اکوسیستم، تقریبا همه افرادی که به نوعی در مشاغل گروهی مشغول به کار هستند با این واقعیت که صمیمیت و دوستی در بین اعضای یک گروه بسیار با ارزش و با اهمیت است و مزایای آن بسیار بیشتر از معایب آن است، موافق و هم عقیده هستند. مهم تر از همه اینکه وجود صمیمیت در بین اعضای گروه می تواند روند رشد کاری و همچنین زمان رسیدن به هدف مطلوب و تعریف شده در گروه را کاهش دهد. از طرفی وجود صمیمیت در میان اعضای یک تیم کاری می تواند تا حد زیادی تنش ها و یا نا هماهنگی میان اعضا را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

بنابراین به نظر می رسد دلیل کافی برای تشویق مدیران به ایجاد صمیمیت و همدلی در میان اعضای یک تیم و استفاده از راه های مختلف برای ایجاد حس همدلی و صمیمیت میان اعضا وجود دارد. از آنجایی که تعریف صمیمیت و همدلی در میان اعضای گروه بر اساس فرهنگ جامعه و سازمان و همچنین شخصیت افراد متفاوت است بنابراین در این مطلب قصد نداریم تا در خصوص مفهوم همدلی و صمیمیت صحیت کنیم. در واقع در این مطلب قصد داریم تا نکات و روش هایی برای ایجاد صمیمیت و همدلی در گروه را بدون توجه به مفهوم آن بیان کنیم. در واقع وجود همدلی و صمیمیت با هر مفهومی که باشد یکی از با ارزش ترین مواردی است که می تواند به آن توجه حاصی شود.

هر چند داشتن تخصص کافی در اعضای گروه و شناختن هدف تیم و همپنین انتخاب افراد شاسته و کارآمد در رسیدن هرچه سریع تر تیم به هدف اصلی و تعریف شده آن تاثیر گذار است اما باید توجه داشت که وجود همدلی و صمیمیت در میان اعضای گروه باعث می شود که آن ها هدف اصلی تیم را به عنوان هدف خود فرض کنند و برای رسیدن به آن هدف نهایت تلاش خود را انجام دهند. در واقع این احساس صمیمیت که منجر به ایجاد نزدیکی میان اعضای گروه می شود می توان به نوعی مشوقی باشد که رضایت اعضای گروه برای بودن در آ تیم و انجام وظایف مربوط به خود افزایش دهد. هر چه فرد در یک تیم کاری احساس راحتی داشته باشد تمایل بیشتری به گذراندن زمان و کار در کنار آن اعضا دارد. تعریف ایجاد صمیمیت که برای همه افراد در همه جوامع قابل قبول است این است که در واقع علاوه بر ایجاد حس نزدیکی میان افراد گروه، لازم است که به تفاوت های فردی که شامل تفاوت در سلیقه، فرهنگ و آداب رسوم می شود توجه شود. این نکته به خصوص در تیم هایی که افراد از قومیت ها و ملیت های مختلف مشغول به ار هستند بسیار قابل توجه و مهم به نظر کی رسد. در واقع بسیاری از افرادی که در یک تیم کاری مشغول به کار هستند از اینکه باورها و اعتقادات و یا حتی طرز فکر آن ها مورد توجه قرار نمی گیردف دچار آزار و اذیت می شوند.

در واقع برای ایجاد حس صمیمیت در یک گروه مدیر گروه می بایست یک چارچوب اصولی طراحی کند. این چارچوب می تواند به نوعی نکات خاص در خصوص محترم شمردن نظرات و قبول کردن نظرات مخالف از سوی اعضای را مطرح نمایدو تبعیت این افراد و اعضای گروه از این چارچوب تعریف شده نه تنها باعث می شود تا افراد مورد احترام یکدیگر قرار گیرند بلکه در هنگام مطح شدن نظرات متفاوت اعضا بتوانند بدون هر گونه بی احترامی نظرات مخالف و موافق خود را رد و یا تایید نمایند.

یکی از موارد مهم در یک گروه حفظ حریم های گروه و به نوعی محرمانه بودن فعالیت های یک گروه است. نکته دیگر اینکه در یک گروه آیا مصلحت گروهی به مصلحت فردی ارجحیت دارد و یا برعکس مصلحت فردی به مصلحت گروهی ارجحیت دارد.

در هر گروهی یکی از مواردی که در بالا ذکر شد به عنوان ارجحیت گروه تعریف شده است. اما در گروه ها و تیم هایی که مصلحت گروهی به مصلحت فردی ترجیح داده می شود، هدف تعریف شده برای گروه در اولیت است و در این گروه ها افراد برای رسیدن به هدف خاص گروهی خود به یکدیگر نزدیک می شوند و عموما مصالح گروه را به مصالح خود ترجیح می دهند.

در بسیاری از موارد ، ایجاد صمیمیت و همدلی در یک تیم کاری بیشتر به معنی پذیرفتن محترمانه نظرات دیگران و همچنین محرمانه بودن فعالیت های یک گروه است. در چنین گروه هایی مدیر در ایجاد حس احترام و همچنین صادقانه و محرمانه بودن فعایت گروه نقش بسزایی را ایفا می کند. حتی اگر مدیر در مواردی متوجه می شود که قبول کردن یک نظر یا یک عقیده در تیم می تواند به منجر به خطر افتادن مصالح فردی وی شود، اما باز هم به دلی اهمیت چارچوب و قوانینی که طراحی شده است و رعایت آن هاف مصالح گروهی را به مصالح فردی تشخیص می دهد و نظر و یا عقیده مورد نظر را قبول می کند. با این کار اعضای گروه نیز تشویق به رعایت آن موارد می شوند.

اما یکی از سخت ترین موقعیت هایی که فرد در ارجح دانستن مصالح گروهی به مصالح شخصی خود با آن مواجه می شود این است که چگونه می تواند صبر و بردباری خود را در هنگام قبول کردن نظرات مخالف با نظرات خود تنها به دلیل مصالح گروهی، حفظ نماید. در واقع این یکی از بزرگترین چالش هایی است که اکثر افراد هنکام روبرو شدن با نظرات مخالف و قبول آن با آن مواجه می شوند. در واقع در بسیاری از وجود نظرات مخالف منجر به ایجاد فاصله میان اعضای گروه می شود. حتی در صورتی که افراد نتوانند خود را مدیریت نمایند این اختلافات و فاصله ها در زندگی خارج از محیط کاری آن دو فرد نیز اثر گذار است و باعث دور شدن افراد از یکدیگر می شود. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاقات و ایجاد حس همدلی و صمیمیت در میان اعضای گروه داشتن دانش کافی برای بالا بردن میزان صبر و سعه صدر در افراد بسیار مهم است.

با توجه به آن چه گفته شد برای بالا بردن حس صمیمیت و همدلی و همچنین حس نوع دوستی در میان اعضای یک گروه بهترین کار این است که اولا مدیر یک گروه چارچوب و قوانینی را برای رعایت حق دیگران و احترام به تفاوت های فردی اعضای گروه تعریف نماید. دوم اینکه در یک گروه مصلاح فردی به مصالح گروهی به خصوص از طرف مدیر گروه ترجیح داده شود و اعضای گروه نیز برای رعایت آن تشویق شوند. و در پایاین اینکه افراد باید دانش کافی برای حفط آرامش خود و همجنین مهارت های لازم برای کنار آمدن با نظرات مخالف با نظر خود را در یک گروه داشته باشند و در صورت عدم وجود آن، این مهارت ها را به صورت صحیح و درست کسب نمایند.

 

    نظرات