برگزاری نخستین انتخابات مبتنی بر بلاک چین جهان

برگزاری نخستین انتخابات مبتنی بر بلاک چین جهان

در چند سال گذشته ارزهای دیجیتال باعث افزایش توجه به فناوری بلاک‌چین شد، تا جائیکه این فناوری به سیاست نیز راه پیدا کرده است.

به گزارش اکوسیستم، هفته پیش برای اولین بار در سیرالئون انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت استارتاپ سوئیسی آگورا و با استفاده از بلاک‌چین برگزار شد. بلاک‌چین مکانیزمی غیرمتمرکز است که در آن همه اطلاعات در بلاک‌هایی ذخیره می‌گردند که در نهایت دفترکل را تشکیل می‌دهند.

در این انتخابات شرکت‌کنندگانی که نام آنها در سیستم ثبت شده بود، می‌توانستند دفترکل را مشاهده کنند، ولی مجوز تغییر این دفتر را فقط کارکنان مجاز داشتند. پیش از برگزاری انتخابات سیرالئون گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد احتمال تقلب وجود داشت اما به لطف فناوری بلاک چین این احتمالات تا حد زیادی کاهش یافتند. سیستم زیربنایی توسط بنیاد سوییسی آگورا توسعه یافت. با این سیستم شرکت‌کنندگان آرای خود را روی برگ‌هایی ثبت می‌کردند که به وسیله کارکنان مجاز به دفتر کل وارد می‌شد.

با این وجود مسئولان این استارتاپ امیدوارند که در آینده‌ای نزدیک این پروسه به طور کاملا خودکار انجام شود، به نحوی که شهروندان با استفاده از معیارهای بیومتریک و کلیدهای رمزنگاری شخصی قادر به شرکت در انتخابات باشند. لئوناردو گامار (مدیرعامل آگورا) ادعا کرد که با موفقیت این فناوری در سیرالئون می‌توان از آن در دیگر نقاط نیز استفاده کرد و در این راستا قصد دارند با اجرای یک طرح خاص، خدمات خود را با تخفیف 70 درصدی به مشتریان ارائه دهند.

برگزاری موفقت‌آمیز این انتخابات حاکی از آن است که بلاک چین به زمینه خاصی محدود نیست. سال قبل بازارکار فریلنس Upwork اعلام کرد که مهندسی بلاک‌چین در بین بیش از 5000 عنوان شغلی از نظر درآمد در رتبه نخست قرار دارد و نسبت به سال پیش حدود 35 هزار درصد رشد داشته است.

    نظرات