چگونه در محیط کار بر خستگی و استرس غلبه کنیم؟
خستگی، استرس و ناامیدی از کار علاوه بر آنکه در بلند مدت باعث کاهش بهرهوری میشود، به سلامت روحی و جسمی شما نیز آسیب میزند.
اکوسیستم – موسسه گالوپ به منظور بررسی وضعیت محیط کار جهانی، نظرسنجی را از بخش صنایع 155 کشور جهان انجام داد. نتیجه این نظرسنجی حاکی از آن بود که تنها ۱۵ درصد از کارمندان، خود را به کار متعهد میدانند. نداشتن تعهد شغلی و عدم تعادل کار و زندگی رابطه مستقیم با یکدیگر دارند و فصل مشترک هر دوی آنها ناکارآمدی کارمندان است.
روانشناسان در تعریف فرسودگی میگویند: خستگی، ناامیدی و بیعلاقگی ناشی از استرس طولانی مدت یا کار بیش از حد.
کتابخانه پزشکی ملی آمریکا اعلام کرده است که فرسودگی و افسردگی بالینی علائمی مشابه دارند. کارشناسان معتقدند که این اختلال را باید جدی گرفت و برای اجتناب از این مشکل راهکارهایی را به کارمندان توصیه میکنند. در ادامه این راهکارها شرح داده شده است.
برنامهای برای استراحت منظم داشته باشید
فهرستی از 2 الی 4 تا از مهمترین مسئولیتهای خود تهیه کنید و بر آنها تمرکز کنید و هر 90 دقیقه یکبار به خودتان استراحت بدهید. اگر برنامهای منظم برای کار و استراحت داشته باشید، باعث میشود که کارایی شما نسبت به زمانی که روی چند پروژه کار میکنید و فقط زمانی استراحت میکنید که دیگر انرژی نداشته باشید، بیشتر خواهد بود. به خاطر داشتن استراحتهای منظم احساس گناه نداشته باشید. برنامه منظم استراحت به شما کمک میکند که میان کار و زندگی خود تعادل برقرار کنید.
به ندای درون خود گوش دهید
بدن شما نسبت به کاری که انجام میدهد واکنش نشان میدهد و شما هم آن را احساس میکنید، حتی اگر این احساس را انکار کنید یا حتی بخواهید آن را جزئی از استرس روزمره خود در نظر بگیرید. اما اگر به ندای درون خود گوش دهید و بعد روی موضوعی که در واقع در حال اتفاق افتادن است، متمرکز شوید به احتمال زیاد میتوانید راه درست را در پیش بگیرید. میتوانید در مورد اتفاقات روزانه با صدای بلند حرف بزنید و صدایتان را ضبط کنید تا در نهایت خود را بهتر بشناسید و تصمیمات درستتری بگیرید.
زبان خود را تغییر دهید
واژهها و افکار منفی باعث میشود که مغز هورمون استرس بیشتری ترشح کند. بنابراین زمانی که متوجه شدید روی افکار منفی متمرکز شدهاید از یک راه حل معکوس استفاده کنید تا روایت ذهنی خود را تغییر دهید. به طور مثال جمله من به اندازه کافی قوی یا باهوش نیستم که بتوانم اینکار را انجام دهم را با جمله اما حداکثر تلاشم را میکنم و کنترل کارها را در دست میگیرم، جایگزین کنید.
ارتباط و تعامل بیشتری داشته باشید
براساس گزارشی که موسسه گالوپ منتشر کرده است مدیریت بهتر، باعث میشود که کارمندان نسبت به کار خود تعهد بیشتر و تعامل بهتری داشته باشند. اگر شما عضوی از گروه مدیریت هستید، به تیمها به خاطر دستیابی به اهداف پاداش بدهید (تمرکز بر نتایج جمعی). به منظور استراحت کارمندان برنامهریزی کنید و هر مسئولیت را به کارمندی بسپارید که در آن تخصص دارد، یعنی اعتماد به نفس بیشتری در انجام آن مسئولیت احساس میکند. اعضای تیم را به شبکه سازی و ارتباط با یکدیگر تشویق کنید.
چنانچه عضو تیم مدیریت نیستید، به منظور تعاملات بیشتر یک شبکه ارتباطات حرفهای در اطراف خود ایجاد کنید. هر روز یک عمل خاص با هدف نزدیکتر شدن به اهداف خود انجام دهید و مهمتر اینکه، به خاطر داشته باشید که کنترل اقدامات خود را در دست دارید. جدای از اینکه چه اتفاقی رخ میدهد، میتوانید انتخاب کنید که چه واکنشی را از خود نشان دهید.
نظرات