اکوویک سی و یکم: از رشد جهشی کاربران اینترنت در ایران تا صدور مجوز الکامپ بیست و چهارم به نام سازمان نظام صنفی رایانه

ضمن تبریک سال نو خدمت شما همراهان گرامی از شما دعوت می‌کنیم تا این هفته نیز طبق روال شنبه‌های گذشته با ما در بررسی اخبار مهم هفته آخر اسفندماه سال 96 در حوزه کسب‌وکار و استارتاپ با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، معمولاً خبرگزاری‌های مختلف فعال در حوزه کسب‌وکار و استارتاپ در ابتدای سال نو به ارائه آمار و اخبار مربوط به فعالیت‌های یک سال گذشته شرکت‌های مختلف در حوزه کسب‌وکار و استارتاپ می‌پردازند. هفته گذشته نیز که نیمی از آن متعلق به واپسین روزهای اسفندماه سال 96 و نیمی از آن متعلق به روزهای ابتدایی سال 97 شمسی بود اخبار و مطالب منتشر شده در رسانه‌های مختلف داخلی بیشتر به بررسی عملکرد شرکت‌ها و استارتاپ ها در یک سال گذشته پرداخته بودند. از جمله این اخبار آخرین آمار مربوط به تعداد کاربران اینترنت در ایران بود که بر اساس آن تعداد کاربران اینترنت در ایران در طی 5 سال گذشته جهش چشمگیر و قابل توجهی داشته است. خبر دیگر مربوط به صدور مجوز نمایشگاه الکامپ بود که بر اساس اخبار منتشر شده این مجوز به نام نظام صنفی رایانه صادر شده است.

تعداد کاربران اینترنت در ایران طی 5 سال گذشته رشد جهشی داشته است. از بین تمام مباحث مربوط به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه‌های اقتصادی، غیرقابل انکارترین دستاورد دولت تدبیر و امید در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات، رشد جهشی کاربران اینترنت طی پنج ساله اخیر بوده است. به اعتقاد کارشناسان، فعالیت‌ها و دستاوردهایی که در حوزه ICT در دولت یازدهم شاهد بوده‌ایم با هیچ دوره‌ای قابل قیاس نیست. این دستاوردها در فراگیری استفاده از اینترنت به لحاظ کیفی مشهود بوده است. بر اساس گزارش‌هایی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر کرده است، تعداد مشترکین اینترنت پرسرعت ثابت و سیار در سال ۹۲ تقریباً ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود که هم اکنون این تعداد به حدود ۴۳ میلیون نفر رسیده است که نشان از رشد ۱۲۰۰ درصدی دارد. این پیشرفت به دلیل ایجاد زیرساخت‌های اینترنتی مورد نیاز محقق شده است.

ایرانی‌ها نمی‌توانند ارز دیجیتال از تلگرام خریداری کنند. تلگرام تصمیم گرفته است به افرادی که تحت تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و انگلستان قرار دارند، اجازه مشارکت در عرضه اولیه سکه در شبکه باز تلگرام را ندهد. در نتیجه این افراد نمی‌توانند Gram (ارز مجازی تلگرام) را خریداری کنند. این تصمیم ممنوعیت فروش ارز گرم، علاوه بر افراد فوق شامل همسران، فرزندان، خواهران و برادران آن‌ها نیز می‌شود. همچنین افرادی که در کشورهای تحت تحریم زندگی می‌کنند هم قادر به خرید ارز مجازی تلگرام نخواهند بود. بر اساس گزارشی که در این رابطه منتشر شده است، شبه جزیره کریمه، کوبا، ایران، سوریه و کره شمالی کشورهای مشمول این تحریم هستند. تاکنون این تصمیم که با توافق سرمایه گذاران تلگرام گرفته شده است، توسط دو نفر تائید شده است، یک تاجر اهل روسیه که نامی از او برده نشد و مدیر یک شرکت سرمایه گذاری. بر اساس گزارش‌ها این دو نفر از مشارکت کنندگان در پروژه شبکه باز تلگرام هستند.

دفتر اسنپ در یزد پلمپ شد. در حالی که مدت کوتاهی از فعالیت اسنپ در یزد می‌گذرد، دفتر این سامانه هوشمند درخواست خودرو در این شهر پلمب شد. علی قاضی (یکی از مدیران ارشد توسعه اسنپ) با تائید خبر پلمب دفتر این سامانه در یزد، گفت: تقریباً از ۱۰ روز قبل، پیش جذب راننده اسنپ در یزد متوقف گردید و به دنبال آن بیلبوردهای این سامانه در این شهر تخریب شدند. در نهایت نیز دفتر اسنپ در یزد به دستور مقامات شهری در ۲۴ اسفندماه پلمب شد. اپلیکیشن اسنپ تمامی مجوزهای مورد نیاز برای فعالیت در این شهر را دریافت کرده است و خدمات این سامانه همچنان در یزد ارائه می‌شود. مدیر ارشد توسعه اسنپ در ادامه صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که نداشتن دفتر باعث می‌شود تا پشتیبانی و آموزش رانندگان این سامانه مختل گردد، از این‌رو هر اتفاقی که بیفتد و هر تبعاتی که داشته باشد، تقصیر افرادی است که دفتر اسنپ در یزد را پلمب کرده‌اند.

مجوز الکامپ بیست و چهارم به نام نظام صنفی رایانه‌ای صادر شد. مجوز برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) که در سال ۹۷ برگزار می‌شود، به نام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور صادر گردید. روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اعلام نمود با پیگیری‌های ناصرعلی سعادت (رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور) در روزهای پایانی سال، مجوز برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ توسط مجتبی خسروتاج (معاون وزیر در امور صادرات و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران) برای چهارمین سال پیاپی به نام این سازمان صادر شد. استقبال کم نظیر شرکت کنندگان و تجربه موفق الکامپ در سال‌های گذشته باعث شد تا مجوز برگزاری این رویداد بین‌المللی به نام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و شرکت راهکار تجارت کوشا به عنوان مجری صادر شود.

سال 97 بازارهای هدف فتح خواهند شد. محمد شریعتمداری (وزیر صنعت، معدن و تجارت) با انتشار پیامی ضمن استقبال از نام‌گذاری سال ۹۷ به نام حمایت از کالای ایرانی، گفت: امسال را به سال کار و تلاش مجاهدانه در صیانت از تولید ملی، ارتقای کمی و کیفی تولیدات داخل و فتح بازارهای هدف تبدیل خواهیم کرد. شریعتمداری ضمن لبیک به رهبر معظم انقلاب، اعلام کرد: پیام مسرت بخش و امید آفرین حضرت مستطاب عالی در نام‌گذاری سال ٩٧ به نام سال حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی، بار دیگر بارقه امید را در دل تمام دلسوزان ملک و ملت زنده کرد. وی با نویدبخش خواندن نام سال ۹۷ برای تمام صنعتگران، کارآفرینان و سرمایه گذاران ایرانی، ادامه داد: بی تردید اکسیر حیات‌بخش اقتصاد کشور، توجه به افزایش وزن و کیفیت تولید ملی است.

 

    نظرات