تاپیک سی و پنجم: از برگزاری نخستین انتخابات مبتنی بر بلاک‌چین تا عرضه فناوری بلاک‌چین توسط گوگل

طبق روال همه یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به برسی 5 خبر مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشر شده توسط خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار منتشر شده است، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، در هفته سوم از سومین ماه میلادی  اخبار جالب و متنوعی در خصوص کسب‌وکار و استارتاپ های جهانی در خبرگزاری‌های مختلف جهان منتشر شد. هر چند عناوین این اخبار مربوط به حوزه‌های متنوعی از اقتصاد و راه اندازی کسب‌وکار در دنیا بود اما قابل توجه ترین این اخبار در خصوص گسترش و استفاده از فناوری بلاک‌چین بود. از جمله اینکه اولین انتخابات مبتنی بر فناوری بلاک‌چین در جهان برگزار شد. ورود این فناوری به دنیای سیاست بسیار قابل توجه است. خبر دیگ مربوط به غول فناوری یعنی شرکت گوگل بود که تصمیم خود برای ارائه فناوری بلاک‌چین خود را اعلام کرده است.

اولین انتخابات مبتنی بر بلاک‌چین برگزار شد. در چند سال گذشته ارزهای دیجیتال باعث افزایش توجه به فناوری بلاک‌چین شد، تا جائی که این فناوری به سیاست نیز راه پیدا کرده است. هفته پیش برای اولین بار در سیرالئون انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت استارتاپ سوئیسی آگورا و با استفاده از بلاک‌چین برگزار شد. بلاک‌چین مکانیزمی غیرمتمرکز است که در آن همه اطلاعات در بلاک‌هایی ذخیره می‌گردند که در نهایت دفترکل را تشکیل می‌دهند. در این انتخابات شرکت‌کنندگانی که نام آنها در سیستم ثبت شده بود، می‌توانستند دفترکل را مشاهده کنند، ولی مجوز تغییر این دفتر را فقط کارکنان مجاز داشتند. پیش از برگزاری انتخابات سیرالئون گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد احتمال تقلب وجود داشت اما به لطف فناوری بلاک چین این احتمالات تا حد زیادی کاهش یافتند. سیستم زیربنایی توسط بنیاد سوییسی آگورا توسعه یافت. با این سیستم شرکت‌کنندگان آرای خود را روی برگ‌هایی ثبت می‌کردند که به وسیله کارکنان مجاز به دفتر کل وارد می‌شد.

شرکت لورآل به حوزه واقعیت افزوده وارد شد. شرکت لورآل که برندی نام آشنا و محبوب در زمینه تولید لوازم آرایش به حساب می‌آید، همواره سعی کرده است از فناوری‌های مدرن استفاده کند. در همین راستا این کمپانی به تازگی اقدام به خرید شرکت واقعیت افزوده Modiface کرده است. در چند سال گذشته به لطف فیلترهای دیجیتال، افراد می‌توانند چهره خود را در عکس‌های سلفی، تماس‌های تصویری و یا استریم آنلاین ویدیو به صورت دلخواه آرایش کنند. از اینرو این قبیل فیلترها محبوبیت بالایی پیدا کرده‌اند و شرکت Modiface نیز به همین منظور اپلیکیشن‌هایی را برای اندروید و iOS توسعه داده است. فناوری این اپلیکیش‌ها مشابه فیلترهای اسنپ چت عمل می‌کند و لایه آرایشی را مستقیما روی تصویر قرار می‌دهد و با ردیابی کردن حرکات سر امکان مشاهده این لایه از زوایای گوناگون را برای کاربران فراهم می‌کند. این کمپانی از سال ۲۰۱۵ میلادی فعالیت خود را در حوزه فناوری آغاز کرد. از پروژه‌های قابل توجه آنها می‌توان به توسعه فیلترهای آرایشی گلکسی اس ۹ و بیکسبی ویژن اشاره کرد.

ارزش بازار فیسبوک در پی سوء استفاده از اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی کاهش یافت. گزارش‌هایی که در مورد سوء استفاده Cambridge Anlaytica از پروفایل ۵۰ میلیون کاربر فیسبوک منتشر شد، این شبکه اجتماعی را با مشکل روبرو کرد. در پی انتشار خبرهایی راجع به سوء استفاده شرکت بریتانیایی Cambridge Analytica از پروفایل ۵۰ میلیون کاربر فیسبوک، ارزش بازار غول دنیای شبکه‌های اجتماعی با کاهشی ۴۰ میلیارد دلاری مواجه شد. سهام این شرکت نیز ۶/۸ درصد کاهش یافت و به این ترتیب فیسبوک بدترین روز خود را از مارس ۲۰۱۴ میلادی تا کنون در بازار بورس تجربه کرد. این کاهش سهام یکی از بزرگ‌ترین افت‌ها در تاریخ فعالیت فیسبوک به حساب می‌آید. به‌ گزارش وال‌استریت ژورنال، کاهش ارزش سهام فیسبوک باعث شد که این شبکه اجتماعی از لیست ۵ شرکت S&P 500 که بالاترین میزان ارزش بازار را دارند، خارج شود. به این ترتیب شرکت‌های اپل، آلفابت، آمازون، مایکروسافت و برکشایر هاتاوی، پنج کمپانی برتر این فهرست شدند.

ترامپ با ورود کالاهای فناوری پیشرفته چینی به آمریکا مقابله می کند. دولت آمریکا قصد دارد تا برای حمایت از اقتصاد داخلی آمریکا، برای ورود کالاهای با فناوری پیشرفته چینی به بازار آمریکا تعرفه ۶۰ میلیون دلاری در نظر بگیرد. ماه‌ها بعد از بررسی تجارت آمریکا با چین توسط نماینده تجاری آمریکا، رابرت لوئی سر، دولت ترامپ در یک نشست خبری که ۵ شنبه ۲۲ مارس مصادف با ۲ فروردین ماه سال ۱۳۹۷ هجری شمسی برگزار شد، اعلام کرد که قصد دارد تا برای ورود کالاهای چینی‌ با فناوری پیشرفته(high tech) به آمریکا تعرفه ۶۰ میلیون دلاری در نظر بگیرد. قرار است کاخ سفید طی هفته‌های آینده فهرستی از کالاهایی که شامل این تعرفه‌ها خواهد شد را اعلام نماید. ترامپ در این نشست خبری به این نکته اشاره کرده است که در طی دوره زمانی نسبتاً کوتاهی در حدود ۶۰ هزار کارخانه در آمریکا تعطیل و فعالیت آن‌ها متوقف شده است. وی در ادامه اشاره کرده است که با این سیاست بسیاری از این کارخانه‌ها فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. ترامپ همچنین به این موضوع اشاره کرد که چینی‌ها برای وارد شدن خودروهای آمریکایی به چین، در حدود ۲۵ درصد تعرفه در نظر گرفته‌اند و این در حالی است که وارد شدن خودروهای چینی به آمریکا شامل تنها ۲ درصد تعرفه خواهد شد. این مسئله برای اقتصاد آمریکا بسیار مضر است.

گوگل فناوری بلاک‌چین خود را عرضه خواهد کرد. یک منبع نزدیک به گوگل اعلام کرد که این شرکت مشغول توسعه نسخه‌ای اقتصادی از فناوری بلاک‌چین است تا به این ترتیب کسب‌وکار خدمات ابری خود را از سایر رقبا متمایز کند. براساس ادعای این منبع آگاه، مقامات این غول فناوری قصد دارند گواهی استفاده از این سیستم را بعد از تکمیل شدن در اختیار مشتریان خود بگذارند، تا آنها هم قادر باشند به طور اختصاصی سرورهای بلاک‌چین خود را راه بیندازند. بررسی‌هایی که توسط موسسه CBInsights انجام شد، نشان می‌دهد که شرکت گوگل در سال‌های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۴ میلادی دومین سرمایه گذاری اصلی در زمینه توسعه فناوری بلاک‌چین بوده است و تا کنون در چند استارتاپ که در حوزه مراودات مالی دیجیتال فعالیت دارند، سرمایه گذاری کرده یا آنها را خریده است.

 

    نظرات