4 نکته در راه‌اندازی استارتاپ با سرمایه شخصی

4 نکته در راه‌اندازی استارتاپ با سرمایه شخصی

Kerry Benjamin زیباشناس و موسس شرکت StackedSkincare است. این شرکت تولیدکننده لوازم آرایشی، سرم‌ها و لایه‌بردارهای باکیفیت است. او در رشد استارتاپ خود از هیچ سرمایه‌گذار خارجی استفاده نکرده و تا این مرحله توانسته است با بودجه شخصی خود شرکتش را به موفقیت برساند. در ادامه قصد داریم داستان موفقیت او را از زبان خودش بشنویم. اکوسیستم - در دنیایی که پر از استارتاپ‌ها با پشتیبان‌های مالی بزرگ است، زمانی که به مردم می‌گویم شرکت خود را با سرمایه شخصی راه اندازی کردم، تعجب می‌کنند. از طرفی زمانی که از بودجه شخصی خود برای کسب و کارتان استفاده می‌کنید این بدان معنا است که سرمایه شما از آن چیزی که فکرش را می‌کردید، محدودتر است. اما از طرفی دیگر این مسئله سبب می‌شود تا محافظه‌کار تر شوید، حس مسئولیت شما بالاتر رود و انتخاب‌های مالی هوشمندانه تری انجام دهید. در ادامه به برخی از موارد و نکاتی که در این راه با آن‌ها برخورد داشته‌ام، اشاره می‌کنم. زمانی که من اولین کسب و کار خود را آغاز کردم. تنها چهار محصول به همراه یک وب‌سایت ساده داشتم. در حالی که کیفیت محصولات بسیار بالا بود، وب‌سایت من بسیار ابتدایی و ساده طراحی شده بود. البته من به این قضیه عادت کرده بودم و به خوبی می‌دانستم که کیفیت محصولات من بسیار مهمتر از داشتن یک وب‌سایت با امکانات پیشرفته و طراحی آنچنانی است. بنابراین سفارشات کوچک را جایگزین خریدهای بزرگ کردم. قیمت محصولات من بالا بود اما من تصمیم گرفتم تا با کاهش میزان سود خود رشد پایداری داشته باشم. زمانی که میزان فروش من رشد کرد و تعداد سفارشات افزایش یافت، قیمت محصولات خود را نیز کاهش دادم و به این ترتیب هم به سود خوبی رسیدم و هم تعداد فروش محصولاتم افزایش یافت. زمانی که کسب و کار خود را آغاز می‌کنید بر روی مهم ترین فاکتورهایی که برای مشتریانتان اهمیت دارد تمرکز کنید و تلاش کنید که آن‌ها را به ایده‌آل ترین شکل ممکن ارائه دهید. برای من فرمول تولید محصول در اولویت اول بود اما برای شما ممکن است برندینگ، بسته‌بندی یا یک تجربه فنی از اولویت برخوردار باشد. سپس تلاش کنید تا سایر فاکتورها در سطح قابل قبولی قرار بگیرند تا در زمانی که سرمایه کافی داشتید آن‌ها را نیز به حد ایده‌آل برسانید. اگر بودجه شما محدود است برای امضا کردن سفارش‌های بزرگ وسوسه نشوید. مهم نیست که شما با یک کسب و کار کوچک شروع می‌کنید، مهم این است که زمانی که شما رشد می‌کنید، سود شما نیز افزایش می‌یابد. آرام حرکت کنید من به آهسته و پیوسته حرکت کردن اعتقاد زیادی دارم. زمانی که شما توسط یک سرمایه‌گذار پشتیبانی می‌شوید همیشه باید پاسخگو باشید و این فشار روی شما وجود دارد که در سریعترین زمان ممکن رشد کنید. اما از آنجایی که من خود، سرمایه‌گذار پروژه خودم هستم، این امکان را داشتم تا انتخاب‌های محافظه‌کارانه تری داشته باشم و بر روی رشد تدریجی ماهانه خود تمرکز داشته باشم. به جای این که مشتریان خود را هر ماه با محصولات جدید شگفت زده کنم، سعی می‌کردم اصول مراقب از پوست را به مشتریان خود بیاموزم و از این طریق رابطه خود را با آن‌ها حفظ کنم. این کار سبب می‌شد تا همیشه آن‌ها نام شرکت من را به ذهن بسپارند. زمانی که شما یک کسب و کار را شروع می‌کنید، این وسوسه در شما به وجود می‌آید که به سرعت رشد کنید. اما به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید با طی کردن یک روند آهسته و پیوسته به یک جریان سود ثابت برسید. به جای این که بر روی تولید محصولات جدید تمرکز کنید، تلاش کنید تا کیفیت محصولات فعلی خود را ارتقا ببخشید و یک ارتباط مستحکم با مشتریان خود به وجود آورید. ایجاد یک رابطه قوی با مشتری سبب می‌شود تا بتوانید زیرساخت مورد نظر برای محصولات آینده خود را ایجاد کنید.  با نوآوری حرکت کنید بسیاری از شرکت‌هایی که در زمینه تولید محصولات مراقبت از پوست فعالیت می‌کنند کار خود را با ارائه محصولات پایه‌ای همچون تونر، مرطوب کننده و لایه‌بردارها آغاز می‌کنند. اگر شما پول زیادی برای خرج کردن در زمینه بازاریابی دارید، این می‌تواند خبر خوبی باشد زیرا می‌توان گفت تقریبا همه افراد از این محصولات استفاده می‌کنند و شما با کمی‌ تبلیغات و معرفی محصولات خود می‌توانید آن‌ها را به همه معرفی کنید. اما اگر بودجه کافی برای بازاریابی نداشته باشد، کمی سخت است که بتوانید مشتریان را به این محصولات علاقمند کنید. به عنوان مثال یک لایه‌بردار، محصول ناشناخته‌ای نیست که بدون تبلیغات بتواند برای یک آرایشگر جلب توجه کند. بنابراین من تصمیم گرفتم تا کار را به معرفی چهار محصول کمتر شناخته شده آغاز کنم. دو سرم جدید، یک لایه‌بردار خنثی و یک دستگاه میکرونیدلینگ. مشتریان من هنوز باید مواد آرایشی اولیه مانند پاک‌کننده‌ها و کرم‌ها را از برندهای دیگر تهیه می‌کردند. اما در همین حین من با سیل گسترده ای از تشکرهای مشتریانم به دلیل خلق محصولات نوآورانه روبرو بودم. اگر می‌خواهید این استراتژی را در کسب و کار خود نیز به کار ببرید از خودتان بپرسید که کدام محصول یا خدمات شما بیشتر مورد توجه کاربران است و خلاقانه تر است. سپس بر روی آن تمرکز کنید. اگر بتوانید نام برند خود را توسط محصول پرطرفدار خود بر سر زبان‌ها بیندازید این مسئله می‌تواند به شما در ارائه بهتر سایر محصولاتتان کمک می‌کند. اعتبار خود را بسازید هدف من همیشه راه اندازی یک خط تولید محصولات مراقبت از پوست و زیبایی بود. اما من پیش از آن که بتوانم فرمول اولین محصول خود را بسازم شروع به پایه‌گذاری زیربنای کار خود کردم. زمانی که هنوز من فقط به عنوان یک زیباشناس کار می‌کردم، شروع به ساخت اعتبار کاری خود در این صنعت نمودم. من از تمام فرصت‌ها به منظور انجام دادن مصاحبه‌های مختلف و نوشتن مقالات گوناگون استفاده نمودم. زیرا می‌دانستم که هرچه نام من بیشتر شنیده شود در نتیجه، بیشتر می‌توانم حمایت دیگران را به راه‌اندازی خط تولید خود داشته باشم. فرصت‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا در صنعت خود به یک فرد خبره تبدیل شوید، از دست ندهید. با مطبوعات همکاری کنید به لطف ارتباط خوبی که من با روزنامه‌نگاران و نویسندگان داشتم، مطبوعات توانستند تاثیر بسیار خوبی در رشد شرکت من بگذارند. پیش از آن که من خط تولید خود را راه اندازی کنم، از چند زیباشناس دعوت کردم تا به استودیو من بیایند و محصولات من را بر روی پوست خود به طور رایگان امتحان کنند. در حین اینکه من در حال کار بر روی پوست آن‌ها بودم، ایده‌های جدید را با هم در میان گذاشتیم و من گرایشات جدیدی که در دنیای زیبایی وجود داشت با آن‌ها مطرح کردم. وقتی زمان نوشتن آن ایده‌ها فرا رسید، من پیش‌تر رابطه دوستی‌ای که مورد نیاز بود را با شبکه گسترده‌ای از نویسندگان به وجود آورده بودم. آن‌ها دقیقا همان افرادی بودند که علاقمند بودند که من را در این زمینه یاری کنند. داشتن یک رابطه خوب با روزنامه‌نگاران و نویسندگان کار ساده‌ای نیست اما شبکه‌های اجتماعی این کار را بسیار ساده تر از قبل کرده اند. همانطور که پیش‌تر گفتم من برای شروع این رابطه دوستی به آن‌ها پیشنهاد دادم تا به طور رایگان از محصولات من استفاده کنند. آن‌ها همان مشتریان من بودند که به سمت من جلب شده بودند. فکر کنید که چه چیزهای شیکی می‌توانید برای شروع به روزنامه‌نگاران و نویسندگان پیشنهاد دهید و سپس مانند هر رابطه دوستی دیگری به رابطه خود بنگرید. پس از مدتی خواهید دید هر آنچه را که ارائه داده‌اید، به شکل دیگری به شما برمی‌گردد. می‌خواهید بدانید بزرگترین درسی که من از کسب و کار خود گرفتم چه بود؟ هیچ وقت شرکت خود را با کمپانی‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های فراوانی روی آن‌ها انجام شده است مقایسه نکنید. من شرکت‌های تولیدی محصولات زیبایی زیادی دیدم که با غوغا و سر و صدای زیادی کار را شروع کردند اما پس از مدت کوتاهی شکست خوردند، در حالی که برخی شرکت‌های دیگر با حرکتی آرام اما پیوسته و تاثیرگذار توانستند به کار خود ادامه دهند.  این باور در میان ما جا افتاده است که رشد سریع به معنای بهتر بودن است؛ اما در بسیاری از موارد می‌بینیم کسب‌وکارهایی برنده می‌شوند که رشد آرام و مداومی‌ داشته‌اند.

    نظرات