مشکل دانش‌بنیان‌ها نبود پروتکل استاندارد برای تایید آنهاست

مشکل دانش‌بنیان‌ها نبود پروتکل استاندارد برای تایید آنهاست

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به بعضی از مشکلات کشور در زمینه واردات و صادرات، بیان کرد: در سال جاری باید با پیگیری جدی، مشکلات ساختاری کشور در این حوزه را رفع کنیم.

به گزارش اکوسیستم، سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری رئیس جمهور) در بازدید روز گذشته خود از یکی از شرکت‌های دانش بنیان پارک فناوری پردیس، با اشاره به اینکه ماهیت اقتصاد نفتی، اقتصاد وارداتی است، این موضوع را یک مشکل ساختاری دانست و در ادامه اظهار داشت: در زمینه صادرات نیز به طور جدی مشکل داریم.

وی ضمن اشاره به مسئله حمایت از کالای ایرانی، مشکلات استفاده از کالاهای داخلی دانش‌بنیان را جدی دانست و گفت: این مشکل به این دلیل است که محصولات دانش‌بنیان به استانداردهای خاصی احتیاج دارند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: سازمان‌هایی که باید کالاهای داخلی دانش بنیان را تایید کنند، ساختاری وارداتی دارند. به بیان ساده‌تر پروتکل‌های تست و استاندارد در ایران وجود ندارد.

وی به این موضوع اشاره کرد که محصولات خارجی مورد پذیرش سازمان‌های مذکور است، ولی در مورد تولیدات داخلی نیاز به تست و آزمایش دارند و عدم دسترسی آنها به آزمایشگاه‌های مورد نیاز یک مشکل جدی است.

ستاری با اعلام اینکه در رابطه با آزمایشگاه‌های مورد نیا این سازمان‌ها، مجوزهایی از اداره استاندارد دریافت شده است، گفت: براساس آیین‌نامه‌های این مجوزها محصولات احتیاج به استاندارد اجباری نخواهند داشت و تنها استانداردهای تطبیقی را باید رعایت کنند.

وی با بیان اینکه در سال 96 در مصرف کالاهای ایرانی رکورد خوبی داشتیم، بر موضوع شفافیت خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و سازمان‌ها را به حمایت از کالاهای ایرانی تشویق نمود و افزود: هم اکنون حدود 3 هزار و 400 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت دارند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از شفافیت خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان علت شکسته شدن قیمت‌ها و توسعه استارتاپ‌های تکنولوژیکی نام برد و ادامه داد:  توسعه و گسترش استارتاپ‌های خدماتی و بازارسازی آنها برای دیگر استارتاپ‌های حوزه تکنولوژی عین توسعه حقوق شهروندی است.

    نظرات