رشد اقتصادی و ایجاد یک میلیون شغل از اهداف توسعه برای سال 97

رشد اقتصادی و ایجاد یک میلیون شغل از اهداف توسعه برای سال 97

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در سطح ملی اهداف توسعه برای سال ۱۳۹۷ رشد اقتصادی مورد نظر و کاهش نرخ بیکاری است، بیان کرد: سال جاری دومین سال از برنامه توسعه اقتصادی کشور در برنامه پنج ساله است.

به گزارش اکوسیستم، محمد باقرنوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه) در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد با بیان اینکه سهم هر استان در توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی پایدار باید مشخص شود، اظهار داشت: در سال 97 در کشور یک میلیون و ۳۳ هزار شغل پایدار ایجاد خواهد شد.‌

وی از ارزیابی مقدماتی به عنوان یکی از اقداماتی که برای مشخص کردن سهم هر استان در توسعه اقتصادی در دستور کار قرار دارد نام برد و گفت: در سال 96 رشد اقتصادی از طریق سرمایه‌گذاری انجام شد.

تسهیلاتی که در سال 96 به تولیدکنندگان اعطا شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه از اعطای 18 میلیارد تومان تسهیلات حمایتی به بیش از 24 هزار واحد تولیدی در سال گذشته خبر داد. وی به وجود آوردن 819 هزار فرصت شغلی طی 9 ماه را یکی از اقدامات دولت در سال 96 برشمرد و بیان کرد: بالغ ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دولتی در سال 96 برای طرح‌های عمرانی هزینه شد.

نرخ بیکاری 0/2 درصد کاهش یافت

نوبخت با اشاره به اینکه کار دولت در سال 97 به مراتب دشوارتر است، گفت: نرخ بیکاری کشور از ۱۲/۳ درصد به ۱۲/۱ درصد کاهش یافته است. دولت قصد دارد در سال جاری با تدوین 12 برنامه و سرمایه‌گذاری ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی برای یک میلیون و ۳۳ هزار نفر فرصت شغلی پایدار به وجود آورد.

وی به تامین ارز ایران از دو محل صادرات نفتی و غیر نفتی اشاره کرد و افزود: با درآمدی که تاکنون ثبت شده است، بازار ایران نباید دچار شوک و نوسان شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: سیاست‌های جدید دولت در دو بخش مدیریت عرضه ارز و تقاضای ارز اعمال می‌شود.

در سال گذشته ۷ میلیارد دلار ارز مبادله‌ای برای واردات کالا پرداخت شد

نوبخت از تخصیص بالغ بر 1000 میلیارد تومان برای کمک به صادرات در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال 96 تقریبا 7 میلیارد دلار برای کالاها ارز مبادله‌ای ارائه دادیم.

وی با تاکید بر این موضوع که نظام، ارزی ندارد که در اختیار فرار سرمایه قرار دهد، تصریح کرد: تمام دنیا نسبت به فرار سرمایه حساس است و ایران نیز این حساسیت بجا را در دستور کار خود قرار داده است.

    نظرات