نشست تخصصی کاربرد بلاک چین در بازارهای مالی در فین استارز

نشست تخصصی کاربرد بلاک چین در بازارهای مالی در فین استارز

نشست تخصصی کاربرد بلاک‌چین (فناوری زنجیره بلوکی) در بازارهای مالی در فین‌استارز 2018 با حضور نمایندگان سه حوزه بورس، بانک و بیمه برگزار شد.

به گزارش اکوسیستم، بر اساس فناوری بلاک‌چین، هر دارایی در بستر دیجیتال تعریف و معامله می‌گردد، در حقیقت اقتصاد دیجیتال، در این فناوری دیده می‌شود. در نشست تخصصی کاربرد بلاک‌چین بر ضرورت مطالعه در مورد این تکنولوژی مالی و استفاده از آن برمبنای واقعیت بازار پولی و سرمایه ایران تاکید شد.

نوش‌آفرین مؤمن واقفی (معاون امنیت سیستم‌ها و اطلاعات شرکت خدمات انفورماتیک) در این پنل به تاثیر کلان روندها و بلاک‌‌چین در دنیای امروز اشاره کرد و افزود: این تکنولوژی از حدود ۲۰ سال پیش با طرح تعامل مشتریان به عنوان نقطه موثر از زنجیره ارزش، اهمیت پیدا کرد.

وی با خاطر نشان کردن نقطه ضعف نگرش و پلتفرم‌های کنونی، گفت: در پلتفرم‌های موجود افراد بر اساس میزان مشارکت، از سود بهره نمی‌برند و این صاحبان پلتفرم‌ها مانند facebook و ... هستند که سود می‌کنند. این در حالی است که ارزش افزوده باید متناسب با مشارکت افراد ایجاد شود.

واقفی گفت: هر جا که از فناوری بلاک‌چین صحبت به میان می‌آید، به این معنی است که دیتابیس در شبکه توزیع نگهداری می‌گردد و کاربردهای مختلفی برای آن تعریف می‌شود.

باید بر کاربرد حقیقی فناوری بلاک‌چین تمرکز کنیم

حسین محمدی (مشاور بورس کالای ایران) نیز در این نشست با اشاره به این موضوع که بلاک‌چین یک پیاده‌‌سازی از مفهوم چندین هزار ساله موجود در کشور است، افزود: در فناوری بلاک‌چین سعی می‌گردد که از قدرت جمعیت برای تایید استفاده شود.

وی با تاکید به این موضوع که در بورس کالای کشور مفاهیم و تکنولوژی‌های جدید اهمیت داده می‌شود، گفت: یک عده بلاک‌چین را معادل اینترنت قرار می‌دهند، ولی این تعبیر صحیح نیست. ما در بورس کالا سعی داریم با این فناوری چالش‌های موجود را حل کنیم، برای مثال هنگام فروش کالا مقوله انرژی بر دلیوری به عنوان یکی از چالش‌ها مطرح است و در این زمینه شکایت‌های زیادی نیز طرح می‌گردد. به همین دلیل سعی می‌کنیم موضوع دلیوری را به فعالان بسپاریم، کاری که در حوزه B2C انجام می‌شود.

مشاور بورس کالای ایران با ذکر این نکته که بورس کالا برای ایجاد زیر زنجیره به روش‌های B2B و B2C احتیاج دارد، بیان کرد: در حال حاضر با بانک‌ها برای تامین مالی خریداران مشغول مذاکره هستیم. بانک‌ها زمان اعطای تسهیلات این دغدغه را دارند که مطمئن باشند این تسهیلات در جهت هدف‌هایی که تعیین شده است، هزینه می‌شود.

وی با خاطر نشان کردن عملکرد موفق بازار سنتی در ایران نسبت به بازار مدرن، اظهار داشت: در بازار سنتی، بازاریان به یکدیگر اعتبار می‌دهند و اگر اعتبار فردی برای چندمین بار از بین رود، جمعیت دیگر به او اعتبار نخواهند داد. بلاک‌چین نیز بر همین مسئله تاکید می‌کند.

محمدی با بیان این موضوه که فناوری بلاک‌چین یک تغییر پارادایم در اعتماد و نگهداری دارایی است، تشریح کرد: باید روی کاربردهای حقیقی این فناوری تمرکز کنیم. بلاک‌چین در حوزه پرداخت عمده زمان زیادی را می‌طلبد، از اینرو باید کارکرد‌های واقعی یک ایده را ببنیم و آن را در جایگاه اصلی خود قرار دهیم.

وی تاکید کرد: بورس کالا از استارتاپ‌ها و ایده‌پردازان در حوزه بلاک‌چین استقبال می‌کند و این نوآوران می‌توانند با مراجعه به معاونت توسعه بورس، پروپوزال خود را ارائه دهند، ولی لازم است که ارتباط ایده با واقعیت‌ها و بورس کالا مورد توجه باشد.

در شرایط بی‌کفایت شدن فناوری‌های قدیمی، بلاک‌چین تحول ایجاد کرد

ولی‌اله فاطمی (مدیرعامل شرکت توسن) نیز در نشست تخصصی کاربرد بلاک‌چین، با تاکید بر این موضوع که فناوری بلاک‌چین با توجه به تغییرات ساختاری‌ای که اعمال می‌کند، تحول بزرگی را به وجود خواهد آورد، اضافه کرد: با توجه به جمله حذف واسطه‌ها، مشخص است فناوری‌ای که به کار خواهیم برد، نقش سازمان‌های حاکمیتی را ایفا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد که تصور این سخت است که بورس بخواهد نقش حاکمیتی خود را به اجزای شبکه واگذار کند و ادامه داد: می‌گویند فناوری تا حدی استفاده می‌شود که به بی‌کفایتی برسد. فناوری‌هایی که اکنون مورد استفاده هستند، به بی‌کفایتی نزدیک می‌شوند و با ‌بکارگیری فناوری‌های جدید، تحول را در نظام‌های معاملاتی مردم شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت توسن با اشاره به اینکه قرار است با تحولی که ایجاد می‌شود، تصمیم‌گیری به اجماع واگذار گردد، بیان کرد: فناوری بلاک‌چین بر تصمیم گیری در فضای امن تاکید دارد، زیرا کوچک‌ترین بی‌اعتمادی باعث شکست در رسیدن به هدف خواهد شد.

فاطمی در مورد موضوع مالکیت دارایی و انتقال مالکیت، گفت: بر اساس فناوری بلاک‌چین، هر دارایی در بستر دیجیتال تعریف شده است و در بستری مطمئن معامله می‌شود. در حقیقیت اقتصاد دیجیتال، در این فناوری دیده می‌شود.

وی با بیان این موضوع که امروزه کمتر از 10 درصد دارایی معاملاتی در بورس مشاهده می‌شود، اضافه کرد: با دیجیتال شدن دارایی، سرعت استفاده از آن لحظه‌ای خواهد شد و این مسئله برای صنایع کنونی و آینده یک تحول بزرگ محسوب می‌شود. بنابراین دارایی را با شفافیت دیجیتالی خواهیم کرد تا به آسانی در دنیای امنیتی معامله شود، البته برای این قبیل معاملات، به ارز دیجیتال نیاز است تا معامله بدون دخالت و ورود بانک انجام شود.

مدیرعامل شرکت توسن یادآور شد: با وجود امکان معاملات دیجیتال و حتی بین کشوری، امیدوار هستیم که حجم معاملات دارایی‌ها بسیار بیشتر شود. بلاک‌چین و معاملات دیجیتالی، بستری را ایجاد می‌کند که شفافیت بین المللی را به همراه دارد. چنانچه بتوانیم ارز خود را بین المللی کنیم یا از ارز دیجیتال بین المللی استفاده نماییم، تحول عظیمی در عرصه معاملات و مبادلات بانکداری، بیمه و بورس اتفاق خواهد افتاد.

بلاک‌چین یک ایده مناسب برای صنعت بیمه است

سید مجید بختیاری (مدیرعامل بیمه دی) در مورد بلاک‌چین گفت: با مطالعه این فناوری، درمی‌یابیم که از پتانسیل و استعداد خوبی برای بکارگیری در صنعت بیمه برخوردار است.

وی با اشاره به مزایای متعدد بلاک‌چین از قبیل امنیت و شفافیت، بیان کرد: تقریبا 56 درصد از شرکت‌های بیمه دنیا مشغول مطالعه و بررسی این فناوری هستند، اما در حال حاضر تعداد کمی از شرکت‌های بیمه در مورد بلاک‌چین اطلاعات کافی دارند. شرکت‌های شاخصی در سوئیس و مونیخ نیز در حال مطالعه این تکنولوژی هستند.

 مدیرعامل بیمه دی با اشاره به عملکرد فناوری بلاک‌چین در زمینه پذیرش و مدیریت ریسک، در توسعه بیمه‌های عمر و کمک به رفع بی اعتمادی مشتریان در فرآیندهای خسارت، گفت: باید به درک صحیحی از این تکنولوژی رسید و واقع گرایانه از آن استفاده کرد. به علاوه باید به استارتاپ‌های فعال در این حوزه نیز بها دهیم و نهادسازی کنیم.

بختیاری با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی و رفع محدودیت‌های برای استفاده از بلاک‌چین، اظهار داشت: نیاز است زیرساخت‌های مرتبط مهیا شود و فاصله موجود بین صنعت بیمه کشور با دنیا در حوزه‌های فرهنگی، مدیریتی و مقرراتی کاهش پیدا کند.

بلاک‌چین باعث حذف نهاد بالاسری می‌شود

منصور (مشاور فرابورس ایران) نیز در این نشست با اشاره به این موضوع که بلاک‌چین مفهومی ساده اما انقلابی دارد، گفت: این تکنولوژی یک پایگاه داده توزیع شده است. در این قالب تراکنش در بلوک قرار می‌گیرید، این بلوک‌ها به صورت دیتابیس به بکدیگر زنجیر شده‌اند و توسط بازیگران مختلف نگهداری می‌شوند، به همین دلیل نگهداری و چگونگی انجام تراکنش (جابجایی دارایی) در بلاک‌چین اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: هر بلوک و تراکنش جدید به بلوک‌های قبلی زنجیر می‌شود و تقلب در این تکنولوژی تقریبا امکان پذیر نیست. از طریق اجماع، به نهاد بالاسری برای تایید تراکنش احتیاج نخواهد بود و هر تراکنشی تغییرناپذیر است.

منصور به تعریف بلاک‌چین به صورت باز (permission less) یا با نظارت بالاسری اشاره کرد و افزود: بلاک‌چین باز به تایید بالاسری احتیاج ندارد و بیت کوین نیز بزرگترین مصداق آن است. علاوه بر این بلاک‌چین باز نقطه شکست یکتا ندارد.

وی ضمن اشاره کردن به عملکرد بلاک‌چین با حضور شخص ثالث برای نظارت، اظهار داشت: برای حوزه بازار مالی یک بلاک‌چین با نظارت نیز تعریف کردیم به نحوی که قانونمند و تحت کنترل است. در این قالب اجماع بین تمام بازیگران به صورت بلاک‌چین باز نیست بلکه اطلاعات در اختیار افرادی که دارای گواهی خاصی هستند، قرار خواهد داشت؛ اینکار به منظور مبارزه با پولشویی انجام شده است.

مشاور فرابورس ایران با بیان اینکه وجود بلاک‌چین در عرصه بورس باعث ایجاد فضای رقابتی شده است، گفت: رقیب به وجود آمده است و دیگر نیاز به تامین مالی نیست؛ ICO به جای IPO مطرح می‌شود، نهاد بورس پول مجازی تولید کرده است و در شبکه‌ای مانند بلا ‌چین به عموم عرضه می‌کند.

وی با بیان این موضوع که طی در سال‌های گذشته چهار میلیون دلار از طریق ICO معامله شده است، خاطرنشان کرد: تنها از طریق تلگرام معاملاتی به ارزشی تقریبی 2 میلیون دلار به شیوه مذکور انجام شده است.

منصور انتقال پول از خارج کشور را یکی از کاربردهای تکنولوژی بلاک‌چین دانست و افزود: به منظور جابجایی ارزهای مجازی مانعی وجود ندارد. همچنین از بلاک‌چین در سازوکارهای بورس نیز استفاده می‌شود و به این ترتیب اطلاعات و تراکنش شرکت‌ها در زمان بسیار کوتاهی و با شفافیت بیشتری در بلاک‌چین ثبت خواهد شد.

وی با ضروری خواندن شناخت دقیق چالش‌های تکنولوژی بلاک‌چین، گفت: بسیاری از شرکت‌ها از این بستر به منظور تامین مالی استفاده کرده‌اند، ولی باید ببینیم آیا بلاک‌چین به لحاظ ساختار و چارچوبی که دارد، قادر خواهد بود تراکنش در حجم بالا را در زمانی کوتاه انجام دهد؟

مشاور فرابورس ایران اضافه کرد: باید به چالش‌های بلاک‌چین مانند مباحث حقوقی، امکان تراکنش بسیار، تعریف استاندارد در سطح بین المللی، تخلفات، عدم امکان وجود بستر محرمانه برای اطلاعات و امنیت نیز توجه شود.

همچنین نیما امیرشکار (مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی) نیز در نشست تخصصی کاربرد بلاک‌چین در بازارهای مالی با اشاره به ورود ارزهای دیجیتال به جوامع، گفت: طبقه‌بندی قدیمی تجارت با ماهیت‌ها فرق کرده است. در حال حاضر ارزهای دیجیتال ماهیت دوگانه‌ای دارند و در بازار سرمایه و بورس مطرح می‌شوند. اکثر افراد ارزهای دیجیتال را به عنوان کالایی برای استفاده روزمره طبقه‌بندی کردند.

وی خاطرنشان کرد: با ورود ماهیت‌های دوگانه از جمله ارزهای مجازی انتظار می‌رود بخشی از مشکلات حوزه مالی رفع گردد. در حال حاضر بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورها به سراغ تولید ارز دیجیتال ملی رفتند و از طرف دیگر تلاش دارند تا عرضه اولیه این ارزها را نیز برگزار کنند.

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی با بیان این موضوع که در صدر بودن بیت‌کوین سبب شد کشورهای زیادی برای حفظ ارزش پول خود به سوی ارز دیجیتال بروند، افزود: ما هم برای تعریف ارز دیجیتالی ملی تلاش می‌کنیم. در حال حاضر نیر نمونه ساخته شده به صورت آزمایشی و محدود قابل‌استفاده است. از این ارز در حوزه بانکداری و بورس استفاده می‌شود.

امیرشکاری با خاطر نشان کردن این موضوع که KYC و بلاک‌چین به موفقیت افراد در بازار مالی کمک می‌کنند، از معامله محموله‌ای میان سنگاپور و ژاپن از طریق بلاک‌چین به عنوان یک نمونه یاد کرد و افزود: بسیاری از نهادهای مالی به سمت استفاده از فناوری بلاک‌چین حرکت می‌کنند.

وی تصریح کرد: نخستین مواجهه حاکمیت با این فناوری، فیلتر کردن بود. بنابراین برای استفاده از تکنولوژی‌های مالی نیاز است که فرهنگ سازی انجام شود و مطالعه داشته باشیم تا درصورت وجود نکات منفی، رویکرد قهرآمیزی در پیش بگیریم.

    نظرات