موتور جستجوی Million Short تهدیدی جدید برای گوگل

موتور جستجوی Million Short تهدیدی جدید برای گوگل

از آن جایی که این روزها موضوع حفظ حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات شخصی بسیار داغ است در نتیجه نیاز به پلتفرم‌های امن‌تر بیش از پیش برای کاربران احساس می‌شود.

اکوسیستم - در طول سال گذشته بسیاری از خبرهای مهم در دنیای فناوری به الگوریتم‌های استفاده شده در گوگل و فیسبوک و این موضوع که شرکت‌های مذکور قادر به شناسایی خبرهای موثق از خبرهای دروغین نبودند و به طور ناخواسته خبرهای دروغین را انتشار می‌دادند، اشاره داشتند. از طرفی نیز آن‌ها متهم شده بودند که آلت دست شرکت‌هایی قرار گرفتند که در ازای پرداخت پول جایگاه بالایی در نتایج جستجو برای خود دسته و پا می‌کردند. این مسائل سبب شد تا افرادی که حریم خصوصیشان برایشان اهمیت دارد بر روی این موضوع بیشتر حساس شوند.

استارت آپ Million Short که در سال 2012 تاسیس شد یک موتور جستجوی خلاق است که با نگرشی جدید به جستجو و کشف داده‌های موجود در اینترنت می‌پردازد. این شرکت که در تورنتو کانادا واقع شده است، تصمیم دارد تا با گسترش دسترسی عمومی به داده‌های آنلاین انتخاب‌های بیشتری در اختیار کاربرانی قرار دهد که به جستجو می‌پردازند.

Million Short تلاش می‌کند تا با دور زدن جستجوهای محبوب، سایت‌های پربازدید و نتایجی که با پرداخت هزینه در رتبه‌های بالا قرار می‌گیرند، به کاربران اجازه دهد تا با هر بار جستجو به یک میلیون سایت دسترسی پیدا کنند. این شرکت تصمیم دارد تا با حذف نتایجی که شما به طور معمول در هنگام جستجو در گوگل مشاهده می‌کنید، فضا را برای سایت‌های جدید، سایت‌های دارای سئو ضعیف، وب سایت‌هایی که دارای کلمات کلیدی رقابتی هستند و هم چنین آن‌هایی که بودجه تبلیغاتی چندانی ندارند باز کند.

سانجی آرورا، موسس و مدیرعامل این استارتاپ طی مصاحبه‌ای با وب سایت Forbes دیدگاه‌های خود در مورد شرکتش را بیان کرده است و در مورد حذف انحصار موتور جستجوی گوگل و بینش خود درباره آینده جستجوی آنلاین اطلاعات نظراتش را با این نشریه مطرح کرده است.

ایده Million Short چگونه به ذهنتان رسید؟

سانجی آرورا: جستجو آنقدر مهم است که نباید توسط چند شرکت بزرگ کنترل شود و به انحصار آن‌ها در آید. من معتقد هستم که هنوز دانش و هنری که در پیشت موتورهای جستجو قرار دارد به نقطه ایده‌آل نرسیده است. هنوز خلاقیت‌هایی زیادی می‌تواند در این زمینه صورت بگیرد. هنوز می‌توان در الگوریتم‌ها، رابط‌های کاربری و فیلترهای مرتب‌سازی جدید و بسیاری از موارد دیگر تغییرات زیادی به وجود آورد. فرصت بسیار خوبی وجود دارد. چرا ما باید اجازه دهیم تا تعدادی اندکی از شرکت‌ها بتوانند علوم و دانشی را که ما می‌توانیم از اینترنت بدست آوریم، کنترل کنند؟ من معتقدم که مردم نیاز به موتورهای جستجوی مختلف دارند. من واقعا در این راه مصمم هستم و می‌خواهم با فراهم کردن روش‌های جدید دستیابی و کشف سطع وسیعی از اطلاعات، مردم را در مسیری قرار دهم که کمتر دیده شده است.

چالش‌هایی که در ابتدای کار خود با آن‌ها برخورد کردید چه بودند؟

بزرگترین مشکلی که ما با آن روبرو هستیم در واقع طرز تفکر کاربران است. آن‌ها فکر می‌کنند که در حال حاضر هیچ مشکلی درباره جستجو وجود ندارد. معمولا مردم درباره ارائه‌دهندگان خدمات جستجو و الگوریتم‌هایی که در پشت نتایج جستجو وجود دارد فکر نمی‌کنند. اما من این کار را هر روز انجام می‌دهم و مدام به این فکر می‌کنم که چه آپشن‌های دیگری می‌توان به نتایج جستجو اضافه کرد. زمانی که با مردم صحبت می‌کنید اکثر آن‌ها از نتایجی که موتور جستجوی گوگل در اختیارشان قرار می‌دهد راضی هستند اما به محض این که شما شروع به صحبت کردن درباره ویژگی‌های بالقوه ای می‌کنید که گوگل از آن‌ها بی بهره است، در ذهن آن‌ها  جرقه ای می‌خورد و به فکر فرو می‌روند. ما هر روز بازخوردهای کاربران خود را دریافت می‌کنیم. آن‌ها به ما می‌گویند که Million Short چطور به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به مطالبی در اینترنت دست یابند که پیش از این با استفاده از موتورهای جستجوی دیگر، مانند گوگل، امکان دسترسی به آن‌ها نبود.

موتور جستجوی شما چگونه کار می‌کند و چه برتری نسبت به گوگل دارد؟

هدف ما این است که Million Short به عنوان یک جستجوگر عمیق وب عمل کند. کاربران در هنگام استفاده از Million Short نیز همانند استفاده از گوگل کافی است تا عبارت مورد نظر خود را جستجو کنند. اما این در حالی است که کاربران Million Short می‌توانند نتایج جستجو را کنترل کنند. برای مثال کاربران Million Short می‌توانند سایت‌های پربازدید را از نتایج جستجو حذف کنند. این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به اطلاعات معتبر و درستی دست یابند که تا پیش از این و قبل از حذف سایت‌های پربازدید در میان صدها نتایج جستجوی دیگر گم می‌شدند و هیچ وقت دیده نمی‌شدند.

لطفا مدل کسب و کار خود را شرح دهید و بگویید اجزای اصلی موتور جستجوی شما چه هستند؟

مشخص کردن یک مدل کسب و کار یکی از بزرگ ترین چالش‌های ما بوده است. ما هنوز در حال شفاف‌سازی جزئیات مدل کسب و کار خود هستیم. هدف نهایی ما درآمدزایی از طریق تبلیغات است. ما با این طرح مشکلی نداریم اما ایده‌ای دیگری نیز برای کسب درآمد داریم. برای مثال ما می‌توانیم از کاربران B2B که از Million Short استفاده می‌کنند حق اشتراک دریافت کنیم.

بزرگترین نقاط ضعفی که در موتورهای جستجویی مانند گوگل وجود دارند، چه هستند؟ و شرکت شما چگونه آن‌ها را حل نموده است؟

من فکر می‌کنم بزرگترین نقصی که در حال حاضر در فضای جستجو وجود دارد، نبود حق انتخاب است. نه تنها در انتخاب موتور جستجوی مورد نظر کمبود وجود دارد بلکه در انتخاب نتایج مشاهده شده توسط آن‌ها نیز این مسئله دیده می‌شود. گوگل بر روی بخش اعظمی از بازار جستجو تسط دارد و این بزرگترین مشکل و نقطه ضعفی است که ما با آن روبرو هستیم. ما تلاش داریم تا با ارائه ویژگی‌ها و خلاقیت‌های جدیدی که مشغول کار بر روی آن‌ها هستیم بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

شما چطور میزان موفقیت و تاثیر شرکت خود بر روی کاربران را اندازه‌گیری می‌کنید؟

تیم فنی ما بسیار مصمم است تا بتواند موتور جستجویی ارائه دهد که جایگزین گوگل شود. زمانی که کاربران در بازخوردهای خود به ما می‌گویند که Million Short توانسته است به آن‌ها کمک کند بنابراین ما خود را موفق می‌بینیم و به این نتیجه رسیده‌ایم که توانستیم تاثیر مثبتی بر روی این بازار بگذاریم. ما موفقیت خود را مدیون به روزرسانی‌هایی هستیم که هر روز در قالب ویژگی‌های جدید به موتور جستجو اضافه می‌کنیم. از طرفی افزایش روز افزون کاربران که خود سبب افزایش سود شرکت می‌شود توانسته است به موفقیت ما در این مسیر بیشتر کمک کند.

تجربیات گذشته شما به عنوان یک کارآفرین چطور توانست به ساخت و راه اندازی Million Short کمک کند؟

من 20 سال است که کارآفرین هستم. هر دو شرکت من یعنی SaaS و Million Short دیدگاه یکسانی دارند. آن‌ها بر اساس فراهم کردن یک مکانیزم جدید برای موتور جستجو و فراهم کردن امکان کنترل نتایج جستجو برای کاربران فعالیت می‌کنند. من در شرکت SaaS آن قدر خوش‌شانس بودم که توانستم نتایج ایده‌های خود را که بسیار به آن‌ها علاقمند بودم، ببینم. من یاد گرفتم که اگر صبر داشته باشم، ارتباطم را با افراد با استعداد گسترش دهم و اندکی شانس نیز من را همراهی کند، می‌توانم به چیزهای خوبی دست یابم.

چطور توانستید در چنین صنعتی که مدام در حال تغییر است به رشد و پایداری برسید؟

با لطف فناوری ابری، رشد و گسترش یک موتور جستجو کار آسانی است. اما پایداری در این صنعت کار به مراتب سخت‌تری است. برای من کلید پایداری، سرعت عمل است. برای مثال این که ما با چه سرعتی می‌توانیم ویژگی‌های جدید و کاربردی را توسعه داده و از آن‌ها رونمایی کنیم یا این که ما چقدر در نوآوری‌های خود موفق هستیم.

چشم‌انداز شرکت خود را در طول 3 تا 5 سال آینده چگونه می‌بینید و فکر می‌کنید تا چه حد می‌توانید بر روی این صنعت تاثیرگذار باشید؟

ما تصمیم داریم محصولات جدیدی به بازار عرضه کنیم. هم اکنون در حال کار بر روی یک نسخه از Million Short هستیم که مخصوص بچه‌ها طراحی شده است.من سه بچه دارم. زمانی که می‌دیدم چطور آن‌ها از موتور جستجو در کلاس خود استفاده می‌کنند و در هنگام کار با یوتیوب با مشکل مواجه می‌شدند، انگیزه من برای ایجاد این نسخه از Million Short دو چندان شد. اگر بتوانیم برنامه توسعه و بازاریابی خود را به درستی پیش ببریم این امکان وجود دارد که تا پنج سال آینده به یک برند خانگی تبدیل شویم.

    نظرات