10 استارتاپی که در سال 2017 شکست خوردند

10 استارتاپی که در سال 2017 شکست خوردند

امروزه استارتاپ‌های زیادی مشغول فعالیت هستند. هر یک از این تیم‌ها با تی‌شرت‌های یکسان، در یک دفتر که عموما به وسایل تفریحی مانند میز پینگ پنگ مجهز است مشغول به کار بر روی پروژه خود هستند. در این مطلب قصد داریم برخی از استارتاپ‌هایی را که توانستند بیشترین سرمایه را جذب خود کنند اما در نهایت در سال 2017 شکست خوردند، معرفی کنیم.

اکوسیستم - این شرکت‌ها توانستند در مجموع یک میلیارد و ششصد و نود و پنج میلیارد پوند، سرمایه جذب کنند. اما اکنون دیگر خبری از این استارتاپ‌ها نیست و سرمایه گذاران آن‌ها نیز هیچ امیدی به بازگشت سرمایه‌شان از طریق سودآوری استارتاپ‌ها ندارند.

در ادامه به ده مورد از استارتاپ‌هایی که بیشترین سرمایه را در سال 2017 جذب کردند اما شکست خوردند می‌پردازیم. از شرکت Beepi که با سرمایه 560 میلیون دلار در فوریه 2017 شکست خورد تا استارتاپ Doppler Labs که ارزشی بالغ بر 235 میلیون دلار داشت و در ماه نوامبر 2017 به تعطیلی کشیده شد.

1 – Beepi

تاریخ شروع فعالیت: 2013

تاریخ پایان فعالیت: فوریه 2017

سرمایه اولیه: 150 میلیون دلار

حداکثر سرمایه: 560 میلیون دلار

Beepi استارتاپی بود که در زمینه خرید و فروش ماشین‌های دست دوم فعالیت می‌کرد و در ماه فوریه کار خود را آغاز کرد. پس از گذشت مدتی دو شرکت Fair و DGDG قصد خرید این استارتاپ را داشتند اما در نهایت از این کار منصرف شدند در نهایت نیز Beepi با کمبود سرمایه مواجه شد و شکست خورد.

2 – Quixey

تاریخ شروع فعالیت: 2009

تاریخ پایان فعالیت: فوریه 2017

سرمایه اولیه: 133 میلیون دلار

حداکثر سرمایه: 600 میلیون دلار

Quixey که یک موتور جستجوی موبایل بود، به منظور یافتن اپلیکیشن‌های مناسب برای کاربر به کار می‌رفت. متاسفانه این شرکت نیز در اواخر ماه فوریه به کار خود پایان داد. این استارتاپ اگرچه در ماه مارچ 2016 مدیر عامل خود را عوض کرد اما ظاهرا نتوانست به یک منبع ثابت سرمایه گذاری دست پیدا کند.

3 – Yik Yak

تاریخ شروع فعالیت: 2013

تاریخ پایان فعالیت: آوریل 2017

سرمایه اولیه: 73 میلیون دلار

حداکثر سرمایه: 400 میلیون دلار

Yik Yak یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی است که زمانی در مرکز خبرهای مربوط به رسوایی‌های آزار و اذیت جنسی در دانشگاه قرار داشت. این شبکه اجتماعی پس از تلاش‌های بسیار برای حفظ کاربران خود در آوریل 2018 پایان کار خود را اعلام کرد. تقریبا چندین روز قبل از تعطیلی این شبکه اجتماعی، شرکتی به نام Square تیم مهندسی این استارتاپ را با قیمت سه میلیون دلار به خدمت گرفت.

4 – Maple

تاریخ شروع فعالیت: 2014

تاریخ پایان فعالیت: می 2017

سرمایه اولیه: 29 میلیون دلار

حداکثر سرمایه: 115 میلیون دلار

استارتاپ Maple یک سرویس ارسال غذا بود که در محدوده شهر نیویورک فعالیت می‌کرد. این اپلیکیشن با وجود حمایت David Chang که سرآشپز و موسس رستوران معروف Momofuku است، در 8ام می به کار خود پایان داد. این اپلیکیشن دارای سرویس‌های ویژه ای مانند پرداخت انعام و هزینه ارسال غذا بود و به همراه هر غذا یک شیرینی رایگان برای مشتری ارسال می‌کرد.

زمانی که شیرینی‌های رایگان ارسالی جای خود به عکس شیرینی بر روی یک بروشور دادند، مشتریان این اپلیکیشن متوجه شدند که اتفاقی افتاده است. در واقع تیم این استارتاپ توسط یک سرویس ارسال غذای بریتانیایی بزرگ تر به نام Deliveroo به خدمت گرفته شدند.

5 – Sprig

تاریخ شروع فعالیت: 2013

تاریخ پایان فعالیت: می 2017

سرمایه اولیه: 57 میلیون دلار

حداکثر سرمایه: 110 میلیون دلار

Sprig نام استارتاپی است که وعده‌های غذایی با کیفیتی را در محدود سانفرانسیسکو ارائه می‌داد. این استارتاپ آخرین ارسال غذای خود را در 26 می‌انجام داد. Sprig به مشتریان اطمینان می‌داد که غذاهایشان را در مدت تنها 15 دقیقه به دستشان برساند و تمام غذاها را نیز با استفاده از منابع غذایی محلی تهیه می‌کند. اما مدل کسب و کار آن‌ها نسب به رقبایشان هم چون Seamless چندان پایدار نبود.

موسس و مدیرعامل این استارتاپ، Gagan Biyani، در وب سایت این شرکت نوشت: فرایند تهیه وعده‌های غذایی و ارسال به موقع آن‌ها چالش اصلی ما بود.

6 – Hello

تاریخ شروع فعالیت: 2012

تاریخ پایان فعالیت: ژوئن 2017

سرمایه اولیه: 40 میلیون دلار

حداکثر سرمایه: 330 میلیون دلار

Hello نام شرکتی بود که حسگرهای آنالیز خواب تولید می‌کرد. کاربر به جای آن که مجبور باشد این حسگرها را به دور مچ خود ببنند کافی بود آن‌ها را در اتاقش قرار دهد. متاسفانه این شرکت نتوانست مشتری چندانی برای محصول خود پیدا کند و به همین دلیل در ماه ژوئن پایان کار خود را اعلام کرد.

Hello کار خود را از وب سایت معروف کیک استارتر آغاز کرد. این محصول حتی توانست به فروشگاه‌های خرده فروشی Target و Best Buy نیز راه پیدا کند. اما این موفقیت‌ها نیز نتوانست به دوام این استارتاپ کمکی کند.

7 – Jawbone

تاریخ شروع فعالیت: 1997

تاریخ پایان فعالیت: جولای 2017

سرمایه اولیه: 1 میلیارد دلار

حداکثر سرمایه: 3 میلیارد دلار

استارتاپ jawbone یکی از پیشتازان صنعت گجت‌های پوشیدنی بود که بر روی بلندگوهای پرتابل و گجت‌های آنالیزکننده سلامت افراد تمرکز داشت. اما در نهایت در پرداخت بدهی‌های خود به پیمانکارانش دچار مشکل شد. به همین دلیل در ماه جولای jawbone پایان کار خود را اعلام کرد و شروع به تسویه بدهی‌های خود نمود. به جای آن، Hosain Rahman، موسس و مدیرعامل این استارتاپ، شرکت دیگری را تحت عنوان Jawbone Health Hub راه اندازی کرد که در حوزه تامین سخت افزار و نرم افزارهای سلامت افراد فعالیت می‌کند.

8 – Juicero

تاریخ شروع فعالیت: 2013

تاریخ پایان فعالیت: سپتامبر 2017

سرمایه اولیه: 118.5 میلیون دلار

حداکثر سرمایه: 270 میلیون دلار

Juicero که یک شرکت تولیدکننده دستگاه آبمیوه گیری بود در سال 2013 شروع به جذب سرمایه کرد اما تا سال 2016 نتوانست محصولی روانه بازار کند. یک سال بعد یعنی در سال 2017 سرمایه گذاران این شرکت 270 میلیون دلاری، از یک راز بزرگ پرده برداشتند. آن‌ها فاش کردند که دستگاه تولید شده نمی‌تواند به خوبی محتویات درون بسته آبمیوه را خالی کند. در حالی که با دست به راحتی می‌توان این کار را انجام داد. به همین دلیل این شرکت نتوانست سرمایه جدیدی را که قرار به آن تزریق شود، جذب کند و دچار مشکلات مالی شد.

9 – Raptr

تاریخ شروع فعالیت: 2008

تاریخ پایان فعالیت: سپتامبر 2017

سرمایه اولیه: 44 میلیون دلار

حداکثر سرمایه: 170 میلیون دلار

استارتاپ Raptr که نزدیک به یک دهه به عنوان یک شبکه اجتماعی برای گیمرها فعالیت می‌کرد در ماه دسامبر به کار خود پایان داد. این سرویس به کاربران اجازه می‌داد تا بفهمند که دوستانشان در حال انجام چه بازی‌هایی بودند و انجام بازی‌های آنلاین چندنفره را نیز ساده تر می‌کرد.

اگرچه Raptr توانست به مرور زمان گسترش پیدا کند اما طولی نکشید که سرویس‌های مشابه دیگری نیز راه اندازی شدند. سرانجام پس از آنکه این شرکت همکاری خود را با کمپانی AMD قطع کرد، در سراشیبی سقوط قرار گرفت و در نهایت در سال 2017 به کار خود پایان داد.

10 – Doppler Labs

تاریخ شروع فعالیت: 2013

تاریخ پایان فعالیت: نوامبر 2017

سرمایه اولیه: 51 میلیون دلار

حداکثر سرمایه: 235 میلیون دلار

زمانی که استارتاپ Doppler Labs در سال 2013 شروع به کار کرد، این رویا را در سر سرمایه‌گذاران خود به وجود آورد که می‌تواند هدفون‌های بسیار هوشمندی تولید کند که تجربه جدیدی را به کاربران منتقل نماید. هدفون‌های تولید شده این شرکت به گونه ای بودند که نویز و سر و صدای محیط اطراف را حذف می‌کردند تا کاربر بتواند به طور واضح تر و شفاف تر صدای اصلی را بشنود. هدفون این شرکت که به Here One معروف بود رقبایی همچون AirPods اپل و Pixel Buds گوگل را پیش روی خود داشت. اما متاسفانه فروش هدفون‌های این استارتاپ پایین بود و این شرکت نتوانست حاشیه امن مالی برای کسب و کار خود به وجود بیاورد.

11 – Lux

سرمایه اولیه: 57 میلیون دلار

حداکثر سرمایه: 110 میلیون دلار

Lux نام استارتاپی است که در زمینه ارائه خدمات پارکینگ فعالیت می‌کند اما امسال اوضاع برای این استارتاپ به خوبی پیش نرفت. این شرکت بعد از این که اقدام به خرید چندین پارکینگ کرد، در  ماه آوریل اپلیکیشن خود را بست و به طور موقت خدمات دیگری را به کاربران ارائه داد.

این شرکت توانست با تغییر موضوع فعالیت خود و هم چنین دامن زدن به شایعه خریداری شدن سهام شرکتش توسط اوبر هم چنان مشتریان خود را حفظ کند تا این که در ماه سپتامبر توسط شرکت سوئدی ولوو خریداری شد.

اگرچه این دو شرکت جزئیاتی در مورد معامله خود فاش نکردند اما این معامله توانست آنقدر سرمایه گذاران را خوشنود کند که 75 میلیون دلار بر روی Luxe سرمایه‌گذاری کنند.

    نظرات