آغاز ثبت‌نام چرخه دوم شتابدهی نوین‌تک و رویداد بوت‌کمپ

آغاز ثبت‌نام چرخه دوم شتابدهی نوین‌تک و رویداد بوت‌کمپ

احساس وجود مشکلی در جامعه یا جهان و احساس فقدان چیزی که می‌توانست باشد ولی نیست، باعث تولد یک استارتاپ می‌شود. روند تبدیل این احساس به یک کسب و کار بالغ، مملو از چالش‌ها و مشکلات است، شتابدهنده‌ها در این مسیر پرپیچ و خم به کمک استارتاپ‌ها می‌آیند.

به گزارش اکوسیستم، بنیانگذاران در ابتدای کار باید اطمینان حاصل کنند که احساس آنها واقعی است و دیگران نیز این نیاز یا مشکل را در جامعه احساس می‌کنند، آیا کمبود فوق برای سایرین نیز اهمیت دارد و آیا زمان آن است که این مشکل یا کمبود رفع شود؟ سپس برای رفع آن به دنبال یک راه حل باشند که از طرف مشتری احتمالی قابل پذیرش باشد. این مرحله در ادبیات کسب و کار Problem–solution fit نامیده می‌شود، یعنی مشکل به درستی تشخیص داده شود و راه حل مناسبی برای آن طراحی گردد. در این مرحله به ندرت کار فنی وجود دارد و عمدتا شامل تحقیق، پرس و جو، گشتن در بازار و اید‌ه‌پردازی است.

در این مرحله باید به این سوال پاسخ داده شود که چه کسی، بابت چه چیزی و به چه میزان به ما پول می‌دهد تا یک مدل کسب و کار طراحی گردد. استارتاپ باید بتواند مدل درآمدی را طراحی کند که اصطلاحا گسترش‌پذیر و تکرارپذیر باشد یا به عبارت دیگر با افزایش مشتریان آن، درآمد استارتاپ نیز به صورت نمایی افزایش پیدا کند. احتمالا همزمان با این مرحله یا بعد از آن، کار فنی تیم آغاز می‌شود. تیم باید محصولی را توسعه دهد که بتواند راهکاری که طراحی شده است را به درستی به دست مصرف‌کننده برساند، این کار پر از سعی و خطا و امتحان کردن خواهد بود، از اینرو تیم استارتاپی با حداقل‌ها پیش می‌رود که به آن محصول، MVP یا حداقل محصول پذیرفتنی گفته می‌شود. کلیه این فرآیند Product–market fit یا بررسی مناسب بودن محصول برای بازار نام دارد. بعد از جا افتادن محصول در بازار، نوبت زمان جذب سرمایه و رفتن از حداقل‌ها به سوی حداکثرها است. در این مرحله، Scale یا گسترش انجام می‌گردد.

این مسیر طولانی پر از خطر است و شتابدهنده‌ها برای کاهش ریسک و زمان مسیر شکل گرفتند. شتابدهنده با پرداخت بخشی از هزینه مسیر به عنوان سرمایه بذری یا seed money و در اختیار قرار دادن فضای کار و امکانات اولیه سعی دارد قسمتی از ریسک بنیانگذاران استارتاپ‌ها را برای خود بخرد. آنها استارتاپ‌ها را آموزش می‌دهند و تجربیات خود را در اختیار آنها می‌گذارند تا روند حرکت‌شان را تسریع کنند و در نهایت بتواند برای توسعه کسب و کار خود سرمایه لازم را جذب کنند.

به علت محدود بودن فضا و بودجه، شتابدهنده‌ها عمدتا تنها در مرحله Product- market fit و توسعه مدل کسب و کار در کنار استارتاپ‌ها خواهند بود. در همین راستا شتابدهنده نوین‌تک دومین دوره شتابدهی خود را از ۳۰ تیر ماه سال جاری به مدت ۶ ماه آغاز می‌کند. تیم‌ها برای ثبت نام تا 27 اردیبهشت ماه سال جاری می‌توانند از طریق این لینک اقدام کنند. این دوره برای تیم‌هایی است که به روشی اصولی از صحت و اعتبار ایده خود اطمینان حاصل کرده‌اند و تولید محصول اولیه را آغاز نموده‌اند.

شتابدهنده نوین‌تک، تیم‌هایی که در مراحل قبلی کار قرار دارند را نیز فراموش نکرده است و با برگزاری رویداد بوت‌کمپ به این تیم‌ها کمک می‌کند تا ایده خود را بررسی و اصلاح کنند. شتابدهنده نوین‌تک دوره دوم بوت‌کمپ را از تاریخ ۲ الی ۲۸ خرداد برگزار می‌کند. زمان ثبت نام در بوت‌کمپ همزمان با دوره اصلی است و علاقه مندان برای ثبت نام می‌توانند از طریق این لینک اقدام کنند. در مدت برگزاری این رویداد، نوین‌تک تلاش می‌کند تا تیم‌ها بتوانند با پایه‌های اصولی توسعه کسب و کار آشنا شوند، ایده خود را بررسی و در صورت نیاز اصلاح کنند، مدل اولیه‌ای از کسب و کار خود را پیدا کنند و ساخت محصول اولیه را آغاز کنند و در صورت علاقه به دوره شتابدهی وارد شوند. شرکت‌کنندگان در دومین رویداد بوت کمپ نوین تک، علاوه بر اینکه در بیش از 20 کارگاه با موضوعات مختلف و مرتبط با کارآفرینی تکنولوژی محور حضور خواهند داشت، می‌توانند آمادگی خود را نیز برای ورود به شتابدهنده نوین‌تک بسنجند.

دومین رویداد بوت کمپ نوین تک

    نظرات