عوامل موثر در موفقیت استارتاپ‌های سانفرانسیسکو

عوامل موثر در موفقیت استارتاپ‌های سانفرانسیسکو

شاید یکی از مهمترین پرسش‌هایی که در ذهن بسیاری از افراد فعال در راه‌اندازی استارتاپ‌های مختلف به وجود می‌آید، این است که چرا و چگونه استارتاپ‌های سانفرانسیسکو توانسته‌اند تا این حد موفق باشند و شرکت‌های بزرگ و با ارزش زیادی را به وجود آورند؟ در این مطلب به عوامل تأثیرگذار در موفقیت این استارتاپ‌ها خواهیم پرداخت.

اکوسیستم - استارتاپ‌های سانفرانسیسکو از جمله استارتاپ‌های موفقی هستند که تاکنون توانسته شرکت‌های بزرگ و با ارزش زیادی را راه اندازی نماید. مسلماً عوامل زیادی در موفقیت این استارتاپ‌ها نقش داشته‌اند.

شاید یکی از مهمترین ویژگی‌های استارتاپ‌های سانفرانسیسکویی این است که این استارتاپ‌ها رویکرد خاصی برای تمرکز بر روی داده‌ها و تحلیل و بررسی آن‌ها برای رسیدن به موفقیت دارند. این استارتاپ‌ها در مناطق مختلف دارای کارگزارانی هستند که با شناسایی کسب‌وکارهای مختلف به آن‌ها از طریق سیستم وام‌دهی آنلاین برای رونق کسب‌وکار خود استفاده می‌کند.

با وجود تمامی این ویژگی‌های خاص به عقیده کارشناسان موفقیت استارتاپ‌های سانفرانسیسکو در راه‌اندازی شرکت‌های بزرگ و سودده دارای فرمول خاص و ویژه‌ای است. نکته قابل توجه در خصوص این استارتاپ‌ها این است که غالب شرکت‌های بسیار بزرگ و با ارزش بنیان‌گذاری شده توسط این استارتاپ‌ها در حوزه گوشی‌های هوشمند و استفاده از قابلیت‌های این گوشی‌ها در راستای اهداف شرکت‌های بنیان‌گذاری شده هستند و همگی دارای ویژگی‌های مشترک هستند. در واقع بیشتر این شرکت‌ها دارای سرمایه‌گذارانی باهوش، مدل‌های کسب‌وکار پیشرفته و سودآوری بالا هستند.

موارد دیگری نیز وجود دارند که می‌توان از آن‌ها به عنوان کلیدها و عوامل اصلی تأثیرگذار در موفقیت استارتاپ‌های سانفرانیسکو نام برد. البته قبل از پرداختن به این موارد و بررسی آن‌ها باید به این نکته توجه داشت که عوامل تأثیرگذار در موفقیت هر استارتاپی تنها بسته به شرایط و نوع استارتاپ است و نمی‌توان برای موفقیت تمام استارتاپ ها تنها چند عامل یکسان را در نظر گرفت. هر چند بررسی عوامل تأثیرگذار در موفقیت یک استارتاپ می‌تواند راهنمایی باشد برای صاحبان استارتاپ ها تا آن‌ها نیز بتوانند بر اساس شرایط و نوع فعالیت خود عامل مؤثر در رسیدن به موفقیت را شناسایی کنند.

اولین عامل موفقیت استارتاپ‌های سانفرانسیسکو، پیدا کردن بازار هدف و سرمایه‌گذاری و خرج کردن پول به منظور درآمد بیشتر است. در واقع تا زمانی که شما سرمایه‌گذاری و هزینه‌های لازم برای پایه‌ریزی مناسب و درست انجام ندهید نمی‌توانید به درآمدی که در نظر دارید برسید. این نکته یکی از کلیدی‌ترین عوامل تأثیرگذار موفقیت در سانفرانسیسکو بود است.

با بررسی تمامی شرکت‌های موفق در زمینه اینترنت و تکنولوژی که به نوعی توسط استارتاپ‌های سانفرانسیسکو خلق شده‌اند، می‌توان به این نتیجه رسید که غالب این شرکت‌ها در ابتدای کار برای جذب مشتری و سرمایه‌گذار هزینه هنگفتی کرده‌اند. به عنوان مثال اوبر یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه حمل‌ونقل اینترنتی در سال گذشته حدود 4/5 میلیارد دلار هزینه کرده است.نمونه دیگر از شرکت‌های موفق که توسط استارتاپ‌های سانفرانسیسکو راه اندازی شده است، دراپ‌باکس است که در سال گذشته در طی 3 سال به ترتیب 100، 200 و 300 میلیون دلار هزینه داشته است. درواقع زمان رسیدن این شرکت‌ها به سود واقعی و آنچه که در انتظار دارند بسیار زمان‌بر و بعد از هزینه‌های فراوان است.

حتی افرادی که در صنعت پول و صنایع وابسته سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند نیز در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی استارتاپ خود هزینه‌های بالایی انجام می‌دهند و مدت زمان رسیدن آن‌ها به سودی که انتظار دارند زیاد خواهد بود.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که اگر هزینه‌های انجام شده با هدف و مطالعه باشد حتی اگر زیاد باشد و از طرفی سود به دست آمده با سرمایه‌گذاری انجام شده به هیچ عنوان سنخیتی نداشته باشد باز هم نمی‌توان گفت هزینه‌های انجام شده یک اشتباه و یا مشکل است. با توجه به موارد بالا هزینه‌های هنگفت و نامتناسب با سود به دست آمده در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی شرکت طبیعی است.

عامل دوم موفقیت این است که شما هرگز در راه‌اندازی یک کسب‌وکار نمی‌توانید تمام هزینه‌ها را خودتان انجام دهید. در واقع نیاز به سرمایه‌گذارانی دارید که در صورت نیاز به هزینه کردن پول، مقداری از مخارج از پول سرمایه‌گذاری شده توسط آن‌ها برداشت شود. چون این هزینه‌ها به حدی زیاد است که هرگز یک فرد به تنهایی و بدون حضور سرمایه‌گذاران دیگر نمی‌تواند از پس آن‌ها بر آید.

بنابراین یکی از عوامل مهم موفقیت استارتاپ‌های سانفرانسیسکویی در راه‌اندازی شرکت‌های معتبر و با ارزش این است که با جذب سرمایه‌گذار بسیاری از هزینه‌ها را از همان پول سرمایه‌گذاری شده پرداخت می‌کند. به عبارت دیگر سرمایه‌گذار در تمامی مخارج و هزینه‌های انجام شده شریک است.

سومین عامل موفقیت در استارتاپ‌های سانفرانسیسکو داشتن مدل کسب‌وکار واضح و قابل درک برای تمامی کارکنان این استارتاپ است. با بررسی شرکت‌های مختلفی که توسط این استارتاپ راه‌اندازی شده‌اند می‌توان به آن نتیجه رسید که تمامی این شرکت‌ها و حتی خود استارتاپ‌ها دارای مدل کسب‌وکاری است که برای همه کارکنان شرکت‌ها و کارکنان استارتاپ‌ها قابل فهم و قابل اجرا شدن است.

شاید جالب باشد که بدانید که بخشی از تمامی شرکت‌هایی که توسط  سانفرانسیسکویی‌ها راه‌اندازی شده‌اند در خارج از شهرهایی قرار دارند که دفتر اصلی این شرکت‌ها در آن‌ها واقع شده‌اند. مثلاً شرکتی که قطعات نیمه هادی تولید می‌کند بخش تولید و ساخت محصولات خود را در نقطه ای در حومه شهر مقر اصلی شرکت  تأسیس کرده‌اند.

اما آخرین عامل موفقیت استارتاپ‌های سانفرانسیسکو، توجه به علائم و نشانه‌ها در روند پیشرفت استارتاپ و کسب‌وکار است. شاید در اولین نگاه با وجود سرمایه‌گذاری‌های فراوان، درآمد و سود شرکت بسیار پایین‌تر از حد استاندارد و معمول باشد اما توجه به نشانه‌ها و آنچه در طول زمان در روند پروژه و استارتاپ به آن بر می‌خوریم می‌تواند گویای موفقیت و یا شکست باشد، پس توجه به علائم و نشانه‌ها برای موفقیت کار بسیار مهم است.

 

    نظرات