رد پیشنهاد همکاری با ایران توسط بانک سرمایه‌گذاری اروپا

رد پیشنهاد همکاری با ایران توسط بانک سرمایه‌گذاری اروپا

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که بانک سرمایه‌گذاری اروپا پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران را تحت فشارهای آمریکا رد کرد. هدف از این پیشنهاد مقابله با تحریم‌های آمریکا و نجات برجام بود.

به گزارش اکوسیستم، این موضوع ضعف اتحادیه اروپا برای حمایت از برجام در برابر تحریم‌های آمریکا را نشان می‌دهد. اتحادیه اروپا از طرح بخش اجرایی این اتحادیه مبنی بر تشویق بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های این قاره در ایران حمایت کرد. البته این بانک در گذشته هرگز کار تجاری انجام نداده است.

این اقدام یکی از ساده‌ترین راهکارها برای اتحادیه اروپا به منظور اثبات پایبندی به برجام است، به همین دلیل این اقدام تنها ارزش نمادین دارد. ایران چندی پیش از اتحادیه اروپا خواسته بود که پایبندی خود به برجام را اثبات کنند.

مقامات بانک سرمایه‌گذاری اروپا از طرح کمیسیون اروپا ابراز نگرانی کردند. آنها نگران هستند که این طرح برنامه جذب پول چند میلیارد دلاری این بانک را به خطر بیندازد. در همین راستا یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: این بانک از پیشنهاد کمیسیون اروپا ناراحت است، زیرا بیشترین جذب سرمایه را از بازار آمریکا دارد.

این بانک در سال 2017 میلادی بالغ بر 56 میلیارد یورو در بازار سرمایه بین‌المللی، جذب سرمایه داشت و اکنون نگران است که تهدید تحریم‌های آمریکا باعث وحشت خریداران اوراق این بانک را شود.

ایران در ماه مارس به لیست کشورهای احتمالی دارنده شرایط فعالیت بانک سرمایه‌گذاری اروپا اضافه شد، هر گونه طرحی برای ارتقای این وضعیت به مصوبه دولت های اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا احتیاج دارد. اکنون اتحادیه اروپا قصد دارد تا این اقدام پیش از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا در 6 آگوست سال جاری میلادی، انجام شود. البته این موضوع به نظر روسای این بانک نیز بستگی دارد؛ هیئت رئیسه بانک سرمایه‌گذاری اروپا از وزرای دارایی 28 عضو اتحادیه اروپا تشکیل شده است.

رویترز در گزارش خود به این نکته اشاره کرد که بانک مذکور از اظهار نظر در مورد طرح کمیسیون اروپا خودداری کرده است. علاوه بر این براساس بیانیه‌ای که کمیسیون اروپا از طریق ایمیل برای رویترز فرستاد، ذکر شده است که این اقدام صرفا امکان همکاری با ایران را برای بانک فوق فراهم می‌کند و الزامی برای بانک سرمایه‌گذاری اروپا در راستای انجام این طرح به وجود نمی‌آورد.

علیرغم صدور مجوزهای سیاسی برای همکاری بانک سرمایه‌گذاری اروپا با ایران، این طرح با موانع زیادی مواجه است، برای مثال این بانک از همکاری با نهادها و سازمان‌هایی که در لیست اف‌ای‌تی‌اف جزو موارد با ریسک بالا ذکر شده‌اند، خودداری می‌کند؛ این موضوع شامل ایران نیز می‌شود.

دو منبع آگاه در اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند، آمریکا به طور پنهانی اعتراض خود  به طرح کمیسیون اروپا را به گوش این بانک رسانده است. یک مقام اتحادیه اروپا نیز گفت: آمریکا بانک سرمایه گذاری اروپا را تحت فشار قرار می‌دهد تا در ایران سرمایه‌گذاری نکند، حتی به این بانک در خصوص عواقب این اقدام نیز هشدار داده است.

    نظرات