ممنوعیت استخراج ارزهای مجازی برای کاربران آیفون و آیپد

ممنوعیت استخراج ارزهای مجازی برای کاربران آیفون و آیپد

شرکت اپل استخراج ارزهای رمزپایه را در آیفون و آیپد ممنوع اعلام کرد. این اقدام اپل به دنبال استخراج پنهانی ارزهای مذکور انجام شد.

به گزارش اکوسیستم، این کمپانی آمریکایی به تازگی محدودیت‌های جدیدی را در مورد ارزهای مجازی در آیفون‌ و آیپد وضع کرده است. در حال حاضر در دستورالعمل‌های اپ استور ذکر شده است: اپلیکیشن‌ها امکان استخراج ارز دیجیتال را ندارند، مگر آنکه فرآیند مذکور خارج از دیوایس‌ها انجام شود.

در سند مشابهی که چند هفته پیش اپل منتشر کرد، خبری از این شرط نبود. ظاهرا این کمپانی نگران اثرات مخرب استخراج ارزهای مجازی از جمله کاهش عمر باتری بر دیوایس‌های خود است. براساس قوانین جدید اپل، اپلیکیشن‌ها و تبلیغات شخص ثالث نمایش‌ داده‌ شده در آنها، اجازه ندارند پردازش‌های نامرتبط پس زمینه مانند استخراج ارزهای رمزپایه را انجام دهند.

از مدت‌ها قبل وب‌سایت‌ها درگیر مقابله با معضل رمزگشایی باز (Cryptojacking) هستند. در این عملیات کلاهبرداران تبلیغاتی را در شبکه‌های تبلیغاتی مشخصی قرار می‌دهند تا قدرت پردازشگر مرکزی کاربر را برای استخراج ارز رمزپایه به سرقت ببرند و درآمد حاصله را به سازنده‌ تبلیغ بازمی‌گردانند. یوتیوب برای مدت کوتاهی به این قبیل تبلیغات سرویس دهی می‌کرد، اما گوگل به این موضوع پی برد و اقدامات لازم در جهت مسدود سازی آنها را انجام داد.

البته ظاهرا سیاست جدید اپل از موارد مشخص سوء استفاده از دیوایس‌های کاربران برای استخراج پنهانی ارز دیجیتال فراتر رفته است. در حقیقت دستورالعمل‌های جدید این کمپانی هرگونه استخراج در دستگاه‌ها را ممنوع می‌کند؛ حتی اگر کاربران به طور آگاهانه اپلیکیشنی را با هدف استخراج ارز مجازی دانلود کرده باشند.

همچنین براساس دستورالعمل‌های جدید اپل، اپلیکیشن‌های ارز رمزپایه نباید برای مواردی از جمله دانلود دیگر اپلیکیشن‌ها و ترغیب کاربران برای دانلود یا ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی، ارز ارائه کنند.

در ابتدای سال جاری میلادی دو کمپانی گوگل و فیسبوک تبلیغات ارز رمزپایه را در شبکه‌های تبلیغاتی خود مسدود کردند و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نیز برای توقف عرضه‌ اولیه‌ سکه‌ (ICO) که کلاهبردارانه یا به طریقی دیگر قانون‌شکنانه باشد، برخوردهای سختگیرانه‌ای را در نظر گرفته است.

    نظرات