تاپیک چهل و هشتم: از ثبت طرح جدید فیسبوک برای جاسوسی از کاربران تا ورود آمازون به حوزه بهداشت و سلامت
طبق روال یکشنبههای گذشته، این هفته نیز به بررسی اخبار مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشرشده توسط خبرگزاریهای مختلف جهانی فعال در حوزه کسبوکار منتشرشده است، خواهیم پرداخت.
به گزارش اکوسیستم، خبرهای منتشر شده در هفته دوم از هفتمین ماه سال جاری میلادی برای کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک و علاقهمندان به خرید از فروشگاههای اینترنتی بیش از سایر مخاطبان قابل توجه بوده است. در آخرین اخبار منتشر شده از شرکت فیسبوک، به نظر میرسد این شرکت طرح جدیدی را برای جاسوسی از کاربران خود ثبت کرده است. بر اساس این طرح جدید فیسبوک دارای پتنت جدید است که احتمال میرود توانایی روشن کردن میکروفون کاربران را دارد. خبر دیگر مربوط به ورود شرکت آمازون به حوزه بهداشت و سلامت است. شرکت آمازون در آخرین اخبار منتشر شده خود گفته است که قصد خرید داروخانه آنلاین PillPack را دارد. با ورود آمازون به حوزه بهداشت و سلامت، بازار این حوزه دگرگون خواهد شد.
فیسبوک طرح جدیدی را برای جاسوسی از کاربران خود ثبت کرده است. خبرگزاری مشیبل (Mashable) به تازگی گزارشی را در مورد یکی از پتنتهای فیسبوک منتشر کرده است. براساس گزارش این خبرگزاری، این پتنت به احتمال روشن کردن میکروفون گوشی موبایل کاربران توسط این کمپانی اشاره دارد. این تصور که فیسبوک مکالمات کاربران را رصد کند تا براساس صحبتهای آفلاین آنها تبلیغات را نمایش دهد، چندان دور از ذهن و عجیب نیست. اطلاعاتی که کمپانیهای بزرگ در مورد کاربران خود جمع آوری میکنند، گاهی اتفاقی و گاهی برمبنای کوکیها است؛ اما این بدان معنا نیست که فیسبوک نداند چگونه از کاربران خود جاسوسی کند، حتی اگر بنیانگذار آن قسم بخورد که هیچگاه به استفاده از این راهکار روی نمیآورد. خبرگزاری مشیبل اخیرا پتنتی متعلق به فیسبوک را پیدا کرده است که از احتمال روشن کردن میکروفون موبایل کاربران از راه دور توسط این شرکت اشاره میکند. برای این منظور فیسبوک سیگنالهایی غیرقابل شنیدن برای انسان را در محتویات مخابرهای از قبیل تبلیغات تلویزیونی قرار میدهد، اگرچه کاربران نمیتوانند این سیگنالها را بشنوند، اما از سوی دیواسهای هوشمند قابل دریافت هستند. این سیگنالها به دستگاه هوشمند دستور ضبط صداهای پیرامون را میدهد و سپس اطلاعات را برای تحلیل به این شرکت ارسال میکند. اگرچه روشن کردن میکروفون از راه دور و با استفاده از سیگنالهایی که کاربران آن را نمیشنوند، به اندازه کافی خبیثانه به نظر میرسد، اما این پایان ماجرا نیست. هدف این شبکه اجتماعی از راه اندازی این سیستم، تشخیص بازخورد افراد نسبت به یک محتوای خاص براساس صدای محیطی است. بنابراین شاید در آینده تبلیغاتی تلویزیونی نمایش داده شوند که موبایل کاربران را به ضبط واکنش آنها نسبت به آگهی مذکور مجبور میکنند.
یک استارتاپ فرانسوی رستوران آنلاینی را صرفا برای تامین غذای سرویسهای تحویل غذا تاسیس میکند. استارتاپ فرانسوی Taster که بیشترین فعالیت آن در زمینه غذا و تاسیس رستوران است، در حال تأسیس رستورانهای آنلاین در شهرهای بزرگ است تا سرویسهای Deliveroo، UberEats و Glovo بتوانند از غذاهای این رستورانها برای مشتریان خود استفاده میکنند. رستورانهایی که استارتاپ Taster برای سرویسهای Deliveroo، UberEats و Glovo راه اندازی میکند هیچ فضای داخلی برای نشستن و سرو غذا ندارند و اساس کار آنها به صورت آنلاین است. Taster قرار است این مجموعه رستورانها را با همکاری و سرمایهگذاری شرکتهای بزرگ و افراد مشهوری از جمله Sunstone Capital، Global Funder Capital، تیری گیلر و LocalGlob با سرمایه اولیه ۴ میلیون دلار راه اندازی کند. اولین استارتاپهای فعال در حوزه غذا و صنایع وابسته به آن کار خود را با رستورانهای Just Eat، Grubhub و Seamless برای ارسال غذا به مشتریان خود آغاز کردند. در صورت اجرایی شدن طرح Taster برای راه اندازی رستورانها، کاربران میتوانند انواع و اقسام غذاهایی که تمایل دارند را از طریق اپلیکیشن موبایلی که ارائه خواهد شد سفارش دهند و آن را در محل دلخواه خود تحویل بگیرند. تفاوت سرویسی که قرار است با همکاری Taster و سرویسهای Deliveroo، UberEats و Glovo به کاربران ارائه شود با ارسال غذا از طریق رستوران به مشتری در این است که در این طرح حتی رستورانهای عادی نیز میتوانند به سیستم سفارش غذای آنلاین متصل شوند و سفارشهای خود را از طریق یک پلتفرم که بین همه رستورانهای متصل به طرح یکسان است، دریافت کنند و از طریق همان پلتفرم برای مشتریان خود ارسال نمایند. به این ترتیب مشتریان به جای اینکه بخواهند شماره رستوران را بگیرند، کافی است با استفاده از اپلیکیشن بر روی نقشه تمام رستورانهایی که غذا تهیه میکنند را مشاهده کنند و بر اساس رتبه بندی و کیفیت رستورانها غذای خود را سفارش دهند. در این میان استارتاپ به عنوان واسط وظیفه کنترل و نظارت بر تحویل غذا و کیفیت آن را بر عهده دارد.
شرکت BP به حوزه انرژی های پاک وارد میشود. شرکت نفتی british petroleum که یکی از بزرگترین دارندگان جایگاه های بنرین در کشور انگلستان است، یکی از بزرگترین شبکههای شارژ خودرو انگلستان با نام Chargingmaster را با پرداخت ۱۳۰ میلیون پوند خریداری کرده است. در حال حاضر در انگلستان شرکت BP دارای ۱۲۰۰ جایگاه بنزین است. این شرکت در اوایل سال جاری میلادی به این نکته اشاره کرده بود که قصد دارد تا فعالیتهای خود را در حوزه استفاده از انرژیهای تجدید پذیر به عنوان سریعترین و پاکترین منابع سوخت گسترش دهد. بر اساس گفتههای این شرکت در حال حاضر تعداد خودروهای الکتریکی در انگلستان به ۱۳۵ هزار خودرو رسیده است که تا سال ۲۰۴۰ تعداد این خودروها به ۱۲ میلیون دستگاه خواهد رسید. سال گذشته میلادی یکی از رقبای شرکت BP به نام Shell اقدام به خرید شبکه تولید شارژ با نام NewMotion را کرده بود. در حال حاضر بسیاری از شرکتهای فعال در حوزه تولید خودرو، فعالیت خود را برای تولید خودروهای شارژی گسترش دادهاند. به عنوان مثال شرکت خودروسازی فلکس واگن که یکی از معتبرترین شرکتهای خودروسازی در آلمان است قرار است تا سال ۲۰۳۰ تعداد ۳۰۰ مدل خودرو شارژی خود را به بازار ارائه کند. از آنجایی که شرکت BP اقدام به خرید شرکت Chargemaster کرده است، نام آن به BP Chargemaster تغییر خواهد کرد. این شرکت در حال حاضر در سطح کشور انگلستان دارای ۶۵۰۰ جایگاه شارژ خودرو و سایر وسایل نقلیه شارژی است.
ستاره رپ آمریکا شراکت جدید را با یکی از اعضای سیلیکون ولی آغاز کرده است. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، Jay Z سرمایهگذاری بزرگی را به عنوان شریک تجاری شرکت Marcy Venture آغاز کرده است. مدیریت این شرکت را Larry Marcus بر عهده دارد. Jay Z یکی از خوانندگان مشهور آمریکایی است که در حوزه سرمایهگذاری و تجارت نیز فعالیتهای شناخته شدهای دارد. Jay-Z یکی از اولین سرمایهگذاران سری B اوبر است که در سال ۲۰۱۱ زمانی که این شرکت نیاز به بودجه اولیه ۳۰۰ میلیون دلار داشت، به عنوان یکی از شرکای سرمایهگذار وارد عمل شد. این خواننده مشهور رپ در شرکتهای JetSmarter و Julep نیز سرمایهگذاریهای کلانی انجام داده است. Jay Z و Jay Brown از جمله افرادی بودهاند که سال گذشته تلاش زیادی برای سرمایهگذاری به عنوان یکی از شرکای شرکتهای فعال در سیلیکون ولی انجام دادهاند. آنها پیش از این در بسیاری از خبرها آمده بود که این دو نفر قصد دارند در شرکت Sherpa که یک شرکت VC است و توسط برخی از سرمایهگذاران شرکت اوبر راهاندازی شده است، سرمایهگذاری کنند. اما این خبرها بعد از مدتی تکذیب شد.
آمازون با ورود به حوزه سلامت و بهداشت فعالیت خود را گسترش میدهد. شرکت آمازون در آخرین اخبار منتشر شده خود گفته است که قصد خرید داروخانه آنلاین PillPack را دارد. ورود غول خرید و فروش آنلاین به حوزه سلامت و بهداشت نه تنها باعث شده است این بازار زیر و رو شود بلکه بسیاری از رقبا و فعالان حوزه خرید و فروش آنلاین دارو دچار نگرانی شدهاند. شرکت آمازون در اطلاعیهای اعلام کرده است که فعالیت خود در حوزه بهداشت و سلامت را افزایش داده است. این اخبار گمانهزنیهای اولیه در خصوص تصمیم آمازون برای گسترش فعالیتهای خود در زمینه و بهداشت و سلامت را تائید کردهاند. هنوز مشخص نیست آمازون PillPack را با چه قیمتی از آن خود کرده است و به نظر میرسد تا پایان نیمه دوم سال جاری میلادی انتقال PillPack به آمازون بهصورت کامل انجام شود. PillPack از جمله شرکتهایی است که در سال ۲۰۱۳ میلادی تأسیس شده است و در تمامی نقاط آمریکا به غیر از هاوایی شعبه دارد و درآمد این شرکت در سال گذشته میلادی به ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است. بر اساس خبرهای منتشر شده در وبسایت شرکت PillPack میزان سرمایهگذاریها در این شرکت به ۱۲۰ میلیون دلار رسیده است. خدمات این شرکت برای آن دسته از افرادی کاربرد دارد که داروهای مختلف یا دورهای مصرف میکنند، در واقع این شرکت داروها را به صورت دورهای از پیش تعیین شده بستهبندی و برای مشتریان ارسال میکند. یکی از مؤسسان و مدیر بخش تولید شرکت PillPack، TJ Parker در خصوص فروش این شرکت به آمازون گفته است: با همکاری آمازون، ما میتوانیم همکاری خود را با بخش سلامت و بهداشت روز به روز افزایش و گسترش داده و خدمات متنوعی را به کاربران خود ارائه دهیم.
نظرات