اکوویک چهل و هفتم: از تلاش استانداری تهران برای محقق شدن شهر هوشمند تا صادرات 73 محصول دانش‌بنیان در حوزه سلامت

این هفته نیز طبق روال هفته‌های گذشته به بررسی مهم‌ترین اخبار داخلی که رسانه‌های داخلی فعال در حوزه کسب و کار به آن اقدام به انتشار آن‌ها کرده‌اند، خواهیم پرداخت. لطفاً تا پایان با ماه همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، در هفته دوم تیرماه سال جاری، اخبار متنوعی در رسانه‌های داخلی فعال در حوزه کسب‌وکار منتشر شده است. از جمله مهم‌ترین این اخبار می‌توان به دو خبر یکی در زمینه شهر هوشمند و دیگری صادرات محصولات دانش‌بنیان در حوزه سلامت اشاره کرد. در این خبرها آمده است که استانداری تهران برای محقق شدن شهر هوشمند بیشترین تلاش خود را انجام می‌دهد. در خبر مهم دیگر نیز به این موضوع اشاره شده است که با گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید محصولات مهم از طریق این شرکت‌ها، در حال حاضر 73 محصول از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلامت به خارج از کشور صادر می‌شود.

مدرسه اشتغال در دانشگاه صنعتی همدان راه‌اندازی می‌شود. احسان خادمی (مدیر واحد ارتباط  با صنعت و کارآفرینی دانشگاه صنعتی همدان) اعلام کرد که در آینده‌ای نزدیک در این واحد دانشگاهی مدرسه اشتغال تأسیس می‌شود. خادمی گفت: طی تفاهم‌نامه‌هایی با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که کمتر از ۵ سال از فارغ‌التحصیلی آنان می‌گذرد، می‌توانند به عنوان کارورز در کارگاه‌های تولیدی به کار گرفته شوند و دولت ماهانه حق الزحمه و حق بیمه آنها را پرداخت می‌کند. وی اضافه کرد: به منظور افزایش مهارت و اشتغالزایی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی همدان اقداماتی انجام شده که البته بخشی از آنها پیش‌تر اجرا گردیده است. مدیر واحد ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه صنعتی همدان خاطرنشان کرد: در طرح کارورزی تفاهم‌نامه‌هایی با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان به امضا رسیده است که براساس آنها فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی همدان که شرط تعیین شده را داشته باشند، به واحد‌های تولیدی و صنعتی معرفی خواهند شد. واحدهای صنعتی نیز شرایطی برای کارآموزان تعیین می‌کنند و تسهیلاتی از جمله بیمه و حقوق ماهانه از سوی دولت در دوره کارآموزی به افراد پرداخت خواهد شد.

برای درخواست تپ سی دیگر نیازی به اپلیکیشن نیست. به تازگی تپ سی قابلیت جدیدی را برای کاربران خود ارائه کرده است که با استفاده از آن کابران برای درخواست خودرو می‌توانند از هر مرورگری استفاده کنند. تیم فنی تپ سی این قابلیت جدید را برای کاربرانی ارائه داده است که به هر علتی نمی‌توانند یا نمی‌خواهند از اپلیکیشن گوشی هوشمند خود استفاده کنند. این قابلیت برای کاربرانی که گوشی هوشمند آنها از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کند، کارایی بسیاری خواهد داشت. همچنین افرادی که آیفون یا آی‌پد دارند نیز بدون نگرانی از محدودیت‌هایی که برای دانلود اپلیکیشن در اپ استور ایجاد شده است، می‌توانند با این قابلیت از خدمات تپ سی استفاده کنند. وب اپ تپ سی ‌روی لپ‌تاپ و کامپیوتر نیز قابل استفاده است. تمام قابلیت‌های تپسی به استثنای تماس امن، از طریق وب اپ آن ارائه می‌شوند. به منظور استفاده از وب اپ تپ‌سی به آدرس app.tap30.ir مراجعه کنید و با شماره موبایل خود ثبت نام نمایید و درخواست خودرو دهید.

استانداری تهران برای محقق شدن شهر هوشمند تلاش می کند. محمدحسین مقیمی (استاندار تهران) در بازدیدی که اینوتکس ۲۰۱۸ داشت، بر تلاش این سازمان در جهت محقق شدن شهر هوشمند خبر داد. مقیمی در آخرین روز از هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (INOTEX ۲۰۱۸)، در غرفه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حضور پیدا کرد و با شرکت‌ها و بنیان‌گذاران جوان آنها به گفتگو پرداخت. وی ضمن اشاره به اهمیت این بخش از اقتصاد، بیان کرد: خود را ملزم می‌دانیم که به منظور تسهیل فعالیت استارتاپ‌هایی که با نوآوری توانسته‌اند امور پیچیده زندگی را آسان می‌کنند، اقدامات لازم را انجام دهیم. این جوانان در شرایط کنونی کشور موفق شده‌اند اشتغالزایی کنند و تحولاتی را نیز در جامعه به وجود آورند. استاندارد تهران به شعار اینوتکس امسال یعنی شهر هوشمند، زندگی هوشمند اشاره کرد و افزود: در استانداری تلاش می‌کنیم تمام دستگاه‌های اجرایی را برای محقق شدن شهر هوشمند کنار یکدیگر قرار دهیم تا به این ترتیب هر کدام بتوانند وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهند.

برت کینگ زیرساخت های اینترنت و فناوری اطلاعات در ایران را عقب‌تر از کشورهای توسعه یافته می‌داند. برت کینگ (آینده پژوه استرالیایی) با اشاره به اینکه رفتار مردم در خصوص استفاده از خدمات مالی دیجیتالی تغییر کرده است، گفت: یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در ایران، عقب ماندگی زیرساخت های لازم اینترنت و فناوری اطلاعات در مقایسه با کشورهای پیشرفته در حوزه بانکداری الکترونیک است.حوزه بانکداری الکترونیک است. برت کینگ راجع به آینده بانکداری الکترونیک در ایران افزود: به نظر من پیش از ورود هرگونه فناوری جدید به ایران به خصوص در حوزه خدمات مالی، باید زیرساخت‌های مورد نیاز آن در حوزه‌های اینترنت و فناوری اطلاعات تقویت و بروزرسانی شود. وی اظهار داشت: در ایران شاهد گسترش روزافزون استفاده مردم از خدمات مالی اینترنتی و اپلیکیشن‌های موبایل برای پرداخت یا نقل و انتقال پول هستند. کینگ گفت: در چند ماه‌ها اخیر نیز شبکه‌های اجتماعی با قابلیت ارائه خدمات مالی در ایران راه‌اندازی شده و به مرور رفتار ایرانیان در استفاده از خدمات مالی دیجیتالی نیز تغییر کرده است.

73 محصول دانش‌بنیان در حوزه سلامت صادر می‌شوند. رضا ملک زاده (معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت) با اشاره به فعالیت ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت، بیان کرد: در حال حاضر ۷۳ محصول دارویی دانش‌بنیان به دیگر کشورها صادر می‌شوند. ملک زاده در حاشیه گردهمایی مدیران فناوری و روسای مراکز رشد فناوری سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: ۳۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت دارند که از این تعداد ۱۲۰۰ شرکت در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند. به علاوه ۴۵۸ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه سلامت در ۶۰ مرکز رشد مستقر هستند. وی در خصوص حضور هزار قلم داروی تولیده شده در شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار کشور طی سال‌های اخیر، گفت: قریب به ۴ هزار محصول داریم که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده‌اند و از این تعداد، ۷۳ محصول به دیگر کشورها صادر می‌شوند. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به این موضوع که شرکت‌های دانش‌بنیان تجربه جدیدی برای ایران است، افزود: بعضی از شرکت‌های نوپا با مشکلاتی مانند بوروکراسی اداری و تامین بودجه برای رسیدن به یک فناوری قابل اعتماد مواجه هستند. سعی داریم این مشکلات را رفع کنیم.

    نظرات