اکوویک چهل و هشتم: از همکاری دیجیکالا و روکولند تا همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و کانون فارغالتحصیلان دانشکده فنی
این هفته نیز طبق روال هفتههای گذشته به بررسی مهمترین اخبار داخلی که رسانههای داخلی فعال در حوزه کسب و کار اقدام به انتشار آنها کردهاند، خواهیم پرداخت. لطفاً تا پایان با ما همراه باشید.
به گزارش
اکوسیستم، در هفته گذشته یعنی هفته سوم تیرماه سال 1397 رسانههای داخلی فعال در حوزه کسبوکار به پوشش اخبار متنوعی در زمینه استارتاپ ها، رویدادها و کسبوکارهای داخلی پرداختند. از جمله مهمترین این خبرها یکی خبر مربوط به همکاری دیجیکالا و روکواند برای عرضه محصولات تند مصرف بود. مدیرعامل دیجیکالا، امروز در نشستی صمیمی از آغاز همکاری با روکولند و راهاندازی گروه کالاهای تندمصرف (FMCG) طی تابستان جاری خبر داد. خبر دیگر مربوط به همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و کانون فارغ التحصیلان دانشکده فنی است. این همکاری بر اساس امضا تفاهمنامهای مابین پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و کانون فارغ التحصیلان دانشکده فنی انجام میشود.
اولین نمایشگاه تخصصی استارتاپهای حوزه رایانش ابری برگزار شد. نخستین نمایشگاه تخصصی استارتاپها و شرکتهای فعال در حوزه رایانش ابری در تاریخ ۲۶ تیر ماه سال جاری در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) برگزار خواهد شد. این نمایشگاه فرصت مناسبی برای شرکتکنندگان، سازمانها و شرکتهای کشورمان است تا ظرفیتهای بازار را شناسایی کنند. همچنین افراد جویای خدمات، میتوانند بهترین و باکیفیتترین ارائه دهندگان خدمات مورد نظر خود را شناسایی و با آنها ارتباط برقرار کنند. نمایشگاه تخصصی رایانش ابری، یک رویدادی جانبی در چهارمین رویداد سالانه جامعه آزاد رایانش ابری است و این فرصت در اختیار فعالان این حوزه قرار میدهد که آخرین دستاوردهای خود را به متخصصان معرفی کنند و از امکان تعامل و همکاری رودررو با اساتید، صاحبنظران، مدیران، دانشپژوهان و سایر دستاندرکاران و ذینفعان اکوسیستم رایانش ابری کشور نیز برخوردار شوند. حضور در این نمایشگاه، اطلاعات جامعی را از ظرفیتهای موجود در اختیار مشتریان و نیز ارائهدهندگان محصولات ابری قرار میدهد با شناسایی رقبا در صنعت خود به رقابت سالم بپردازند.
احتمالا رئیس جمهور الکامپ 2018 را افتتاح میکند. مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ ۲۰۱۸ اعلام کرد، از رئیس جمهور درخواست کردهایم که در مراسم افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک و کامپیوتر حضور داشته باشند. مهدی حیدری (مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ ۲۰۱۸) در نشست سازمان نظام صنفی رایانهای در مورد برنامههایی که برای برگزاری الکامپ ۲۰۱۸ انجام شده است، صحبت کرد و افزود: علاوه بر اینکه به روال قبل شرکتها و فعالان صنف رایانه و کامپیوتر و شرکتهای استارتاپی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، امسال دو بخش الکام ترندز و الکام گیمز نیز اضافه شده است. وی با اشاره به برگزاری الکامپ از ۶ الی ۹ مرداد ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران توسط سازمان نظام صنفی رایانهای کشور، گفت: الکام ترندز به موضوعاتی نظیر اینترنت اشیا، شهر هوشمند و هوش مصنوعی اختصاص دارد و در کنار این سالن، سالنهای استارتاپ و الکام گیمز نیز قرار گرفتهاند. این سه بخش در مجموع فضایی بالغ بر ۷ هزار متر مربع را به خود اختصاص دادهاند. مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ ۲۰۱۸ ضمن بیان این موضوع که نسبت حضور استارتاپهای بومی در الکامپ نسبت به سال ۹۴ رشد داشته است، بیان کرد: در این مدت تعداد استارتاپهای حاضر در نمایشگاه از ۷۰ به ۳۵۰ رسیده است. در مجموع ۴۰۰ شرکت، گروه و نفر در این ۳ بخش نمایشگاه حضور خواهند داشت. در این راستا ۴۵ شرکت تولیدکننده بازی نیز در بخش الکام گیمز حضور مییابند.
دیجیکالا و روکولند برای عرضه محصولات تند مصرف همکاری میکنند. مدیرعامل دیجیکالا، در نشستی صمیمی از آغاز همکاری با روکولند و راهاندازی گروه کالاهای تندمصرف (FMCG) طی تابستان جاری خبر داد. سعید محمدی (مدیرعامل دیجیکالا) اضافه شدن دستهبندی کالاهای تندمصرف به دیجیکالا را شیوهای برای پاسخگویی بیشتر به نیاز مشتریان و بازگشت سریعتر کابران به این فروشگاه اینترنتی عنوان کرد و افزود: “امروز مشتریان به دیجیکالا مراجعه میکنند اما این دوره برای مراجعات بعدی طولانی است. مشتریان هم درخواست دارند تا بتوانند همهی سبد کالای مورد نیازشان را از یکجا تهیه کنند.” محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت روکولند در آینده ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: “اینکه برند روکولند چه میشود، در حال بررسی هستیم. برنامه فعلا این است که سایت روکولند به کارش ادامه دهد؛ تصمیم نهایی البته احتمالا متفاوت است. ایجاد یک مقصد نهایی برای سفارشدهی همه محصولات، نیاز مشتری است و قطعا محصولاتی که در روکولند داریم در دیجیکالا با یک سطح سرویس و قیمت ارائه خواهند شد.”
150 میلیارد تومان تسهیلات به طرحهای اشتغالزایی در روستاها اختصاص مییابد. براساس تفاهمنامه فیمابین بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و قرض الحسنه مهر ایران، بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام قرض الحسنه به طرحهای اشتغالزایی اجتماع محور این محور در مناطق محروم و روستاها تخصیص پیدا کرده است. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به موضوع اشتغال و توانمند سازی اقتصادی به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه پیدا کرده و مناطق روستایی، نگاهی سیستماتیک دارد. با توجه به دغدغهها و نگرانیهای مقام معظم رهبری در خصوص اشتغال و اقتصاد مقاوتی، این ستاد تمرکز خود را بر این موضوع قرار داده است تا باعث توسعه اشتغال پایدار در این مناطق شود. در راستای تحقق این هدف، بنیاد برکت به عنوان نماینده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) حدود دو سال پیش مطالعات و بررسیهایی را انجام داد تا بتواند چارچوبی از حیث منابع و بحث نظری را به دست آورد. نتیجه آن وجود الگوهای مشارکتی در بنیاد برکت و عملیاتی شدن آنها در جوامع محلی به خصوص در روستاها و مناطق محروم در حوزه اشتغالزایی پایدار است. مدیرعامل بنیاد برکت، اجرای طرحهای آسمان و آفتاب را در راستای اشتغالزایی پایدار در مناطق محروم و روستایی عنوان کرد و افزود: باید مشارکت جوامع محلی را به عملیاتی شدن این طرحها جلب کنیم. همچنین با توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مردم و با شناسایی ویژگیها و مزایای اقتصادی هر منطقه در جامعه هدف، تولید، توزیع و بازاریابی را به صورت زنجیرهای کامل داشته باشیم.
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و کانون فارغ التحصیلان دانشکده فنی، تفاهمنامه همکاری امضا کردند. هدف از امضای این تفاهمنامه، کمک به ایجاد و توسعه کسبوکارهای فناور با ارائه خدمات عمومی و تخصصی با ارزش افزوده بالا، جذب سرمایهگذار خارجی و ورود کارآفرینان و واحدهای صنعتی به بازارهای جهانی است. براساس این تفاهمنامه، پارک علم و فناوری و کانون فارغ التحصیلان دانشکده فنی دانشگاه تهران در زمینههایی از جمله اجرای برنامههای و رویدادهای کارآفرینی و فناورانه به صورت مشترک، برگزاری نشستهای مشترک بین شرکتهای عضو کانون و هستهها و شرکتهای عضو پارک، حمایت از صاحبان ایده و ایجاد کسبوکارهای جدید به صورت مشترک همکاری خواهند داشت.
نظرات