مجلس در بحران ارز کسب و کارها را رها نکرده است

مجلس در بحران ارز کسب و کارها را رها نکرده است

پروانه مافی (نماینده مردم تهران در مجلس و نایب رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس) در الکامپ 2018 از تلاش این فراکسیون برای کاهش و حذف اخذ مجوز در راستای تسهیل مسیر فعالیت کسب و کارها خبر داد.

به گزارش اکوسیستم، مافی در نشستی خبری به پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداخت و در مورد چالش‌های کسب و کارهای الکترونیکی و اینترنتی گفت: در مجلس بررسی‌هایی را در این زمینه انجام دادیم که در نهایت به 16 چالش رسیدیم که آنها را به دو دسته چالش‌های بیرونی و درونی تقسیم کردیم. مهمترین چالش بیرونی مربوط به اخذ مجوزها است. بر اساس تحقیقات ما، متوجه شدیم که برخی کسب و کارها نیاز به 140 مجوز برای راه اندازی دارند. پیگیری‌هایی را در این زمینه انجام دادیم و نشست‌هایی را نیز برگزار کردیم و نتیجه آن این است که شاهد بهبود روند بروکراسی برای این کسب و کارها هستیم و در تلاش هستیم این مجوزها را تا 10 عدد کاهش دهیم. البته تا پایان سال جاری نیز شاهد بهبود بیشتری در این زمینه خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اکوسیستم در خصوص نوسانات ارز و آسیب‌های آن به کسب و کارها به ویژه آنهایی که خدماتی را از خارج از کشور دریافت می‌کنند، اظهار داشت: مسلما این بی‌ثباتی بر کسب و کارها اثر می‌گذارد، اما این موضوع از سوی مجلس به ویژه فراکسیون اشتغال پیگیری شده است و در ارتباط با سازمان نظام صنفی، آنها به خوبی به این موضوع ورود کردند در حال تلاش هستند. از این جهت سازمان نظام صنفی را می‌گویم که مرکزیت کسب و کارهای الکترونیکی و دیجتال است که از قدرت حاکمیت نیز برخوردار می‌باشد. اکنون مشکل بخش‌های فعال در حوزه نرم‌افزار حل شده است و در حوزه سخت‌افزار نیز در حال پیگیری برای رفع مشکل هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: مجلس کار اجرایی انجام نمی‌دهد، اما با نظارت و تریبونی که داریم به خوبی توانسته‌ایم بخش اجرایی را در این حوزه فعال کنیم.

mafi press conference2

وی در مورد استراتژی مجلس در خصوص کم کردن مجوزها گفت: استراتژی مجلس کم کردن پیچیدگی‌ها و قوانین دست و پاگیر است که علت بسیاری از مشکلات برای کسب و کارها هستند. از اینرو قصد داریم که این قوانین را حذف کنیم.

نایب رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس گفت: بنده طرحی دو فوریتی را در سامانه قانون‌گذاری مطرح کرده‌ام که به امضای 91 تن از نمایندگان مجلس نیز رسیده است. براساس این طرح باید به طور کلی مجوزها حذف شوند و ضابطه‌ها جایگزین گردند. این طرح در صورت مطرح شدن در مجلس و به تصویب رسیدن می‌تواند غوغایی را در کسب و کار به ویژه کسب و کارهای نوپا و اینترنتی به وجود آورد.

وی در مورد ضابطه‌ها شرح داد: ما ضوابطی را تعیین می‌کنیم که برای ایجاد شغل باید مواردی که در ضابطه دکر شده، وجود داشته باشد و این ضوابط از طریق راه‌های دیجیتالی انتقال می‌یابد و در این فرآیند فرد یا افرادی وجود ندارند و به این ترتیب فساد و رانتی هم نیست. مدارک ارسال می‌شود و صدور مجوز صورت می‌گیرد.

پروانه مافی اعلام جزئیات بیشتر در مورد این طرح را به آینده موکول کرد.

    نظرات